Barry Groves om fetternas egenskaper.
Det här är överkurs och om det var ett recept på polarbröd du letade efter så hoppa över denna tråd.
Den här artikeln är intressant och beskriver bla. varför olika växter har olika halt mättat fett. Högre halt mättat fett ju varmare klimat, eftersom omättade fetter har en tendens att härskna vid varma temperaturer.
Människokroppen håller en temperatur på ca. 37 grader. Det vill säga nästan lika varmt som som vid ekvatorn där kokosnöten växer!
Hursomhelst så har vi människor som med mycket annat rubbat på den naturliga kosten för våra djur. Djuren får inte sin naturliga föda utan man pressar istället i dem stora mängder spannmål och soja.
Detta gör att djuren får en betydligt högre halt fleromättat fett än de har om de äter sin naturliga kost. Kontentan blir att vi får i oss andrahandens vegetabilisk olja när vi äter djur uppfödda på spannmål med hög halt fleromättat fett! Särskilt soja och majs är i detta fallet sämst eftersom de har hög halt fleromättat fett.
Kika på tabellen nedan så ser ni halten av de olika fetterna. Denna tabell gäller när djuren äter en bättre kost än de gör idag. (Tabell från 70-talet.)
Fat or oil
Saturated
(%)
Monounsat
(%)
Polyunsat
(%)
Coconut
91
6
3
Palm kernel
83
16
1
Butter
60
34
6
Human milk
54
39
8
Lamb
53
41
5
Beef
45
51
5
Pork
43
48
8
Human (body fat)
40
57
3
Hen's Egg
39
47
14
Chicken
35
48
16
Cod
26
16
59
Margarine (polyunsat)
24
21
55
Soya oil
18
24
58
Olive oil
17
74
9
Corn oil
13
24
59
Sunflower oil
10
20
66
Safflower oil
9
12
75
Canola oil
6
67
27
Man kan här tydligt se att de animaliska fetterna(och de tropiska kokos och palm) är överlägsna de vegetabiliska när det gäller halten av mättat fett. Men eftersom samtliga djuren i dag har fått en sämre fettsammansättning vad kan man göra då?
Ett alternativ för att maximera mängden mättat fett skulle vara att satsa på de fetter som har högst halt mättat fett. Kokos, palm, Smör,talg och ister skulle då vara bäst. Medan man drar ner på fett från fågel, gris(om de fått soja) och vegetabiliska källor.
Som vanligt ska man alltså göra precis tvärt emot vad man läser i kvällstidningen. Man får alltså den hälsosammaste sammansättningen av fett om man äter maximalt med rött kött! Precis det vi får rådet att undvika! Typiskt?
http://www.second-opinions.co.uk/temperature-of-oils.html
Här är länken till artikeln, den är sprillans ny.

Jag har inte läst artikeln, men Barry Groves är bra. För övrigt gissar jag att jag har mer mättat fett i mina bilringar än vad tabellen anger…
/SSS
Ja vem vet?
Proverna kanske är hämtade från margarinätare… Möjligtvis är en högre halt mättat fett det naturliga.

Här kommer ett intressant argument i debatten om lättmargariner till dagis:
Eftersom modersmjölk innehåller över 50% av det mättade fettet kanske man i konsekvensens namn skulle förbjuda det till barn?
Vad säger livsmedelsverket?

De håller säkert med dig…myndigheter har förordat mjölkersättning (med mycket konstig sammansättning) och div tillägg i närmare 40 år nu.
SLV tyckte till aldeles nyligen att mättat fett var ok till barn upp till 6 år….nu har de ju börjat rekommendera lättmargarin etc redan från 2 år.