Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2689 ggr
Gojkan
0

Buljong för lata

Hej

Jag har lite svårt att ta smör i kaffe eller te, men har kommit på att om jag tar 1/2 kycklingbuljongtärning i 4 dl vatten och klickar i en rejäl klick smör, ca 2 msk, så går det alldeles utmärkt.

Har detta någon negativ betydelse, förutom att det finns ett par E-nummer?

asagasa
0

Inga härdade fetter i tärningen? Har för mig att det var det förut åtminstone… och det bör man ju undvika.

Gojkan
0

Härdad palmolja

Kan det påverka viktminskningen?

Wildrat
0

Undrar varför man härdar palmolja som innehåller så mycket mättat fett…

Det kan ju kanske påverka viktminskningen. Såg i GI-noll att Skaldeman slagit sig ihop med en läkare som delar hans inställning till mat. Skaldeman gav dessutom ett telefonnummer både till honom och läkaren. Du kanske skulle kunna höra med dem vad du ska göra för att gå ner i vikt, enklare än att försöka läsa i böcker och följa…

dufva
0

Dom är fullproppade med glutamat (E621-E640)

Gojkan
0

Jo det såg jag, men jag undrar om de är till hinder för viktminskning

parsley
0

Om du byter ut smöret mot kokosfett då? Eller har citron i teet, eftersom citon neutraliserar fettsmaken?

Gojkan
0

Tyvärr tycker jag att kokosfett är ännu värre än smör. Har t.ex aldrig kunnat äta ischoklad. Nu är det så att jag är inte paniskt förskräckt för E-nummer. Var ju rökare fram till början av året och har alltså i och med rökstoppet tagit bort 4000 skadliga ämnen jag inte fick i mig förut. Jag äter heller aldrig godis med färgämnen och annan skit i. Inte får vi ju i oss en massa bestrutningsmedel heller när vi inte äter frukt och grönt. Vad jag nu vill koncentrera mej på det är att gå ner i vikt. Klarar jag det kan jag rikta in mej på att bli renlevnadsmänniska som nästa steg.

andreas0
0

Gojkan, gillar du det inte så ska du självklart inte försöka äta det. Istället för att trycka i dig buljongtärningar med massa kemikalier så strunta i det helt enkelt, drick ditt kaffe/te som du gillar det, och ät lite mer fet mat istället om du är hungrig

Gojkan
0

Kanske äter jag för lite.

Morgon: 1 kopp svaert kaffe och 1 glas vatten

Efter ca. 1 timma en fakirbiff, ca 150-175g

Fm: idag buljong med smör enl. ovan   Första dagen idag, annars inget.

Lunch Karrékotlett med 1-2 msk vitlökssmör(hemmagjort)

Em: Svart kaffe

Kväll: Fisk kokt i grädde och smör eller 2-3 stekta ägg eller  ytterligare en köttbit med aromsmör.

Dricker 2-3 liter vatten. Ibland med lite äppelcidervinäger eller koncentrerad citron.

Äter inga grönsaker men hoppas kunna lägga till lite ovanjordgrönsaker när/om viktminskningen kommer igång.

Om någon ser att jag äter helt galet mottar jag gärna tips.

Rita-S
0

jag tror kanske du äter litegrann lite altså, för att kroppen skal ge släpp på sina kilo måste man visa kroppen det inte är svältperiod. Jag skulle provat att öka på proteiner en liten aning, och mer fett på nåt vis. om du kan äta rent smör, och kanske ost, så kan du prova gjöra pottkäs-en som dom pratar om här inne, 50/50 smör och riven hårdost, gjör kulor och ha skinka eller ost  runt och ha som mellantugg till kaffe? Jag själv tycker tanken på smör i kaffe eller te är vidrig tanke, men har inget imot tanken att äta nåt sådan brevid tex :)

När det kommer till E-stoffer och särskilt glutamat är det faktisk många som reagerar på glutamat med rakt av illamåendehet, eller stopp i viktminskning. Dock vet jag det finns färdig buljong utan glutamat, fast du måste nog på hälsokost och få tag på det tror jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

magma
0

Nja, som jag ser det så äter du ju faktiskt tre lagade mål mat/dag- först fakirbiff, sedan karrékotlett och sist fisk, även om det inte står några exakta mängder så är det ändå mat tre ggr/dag. Och däremellan kaffe samt ett tillfälle med buljon+smör. Känner du dig mätt och nöjd så tycker jag det ser helt Ok ut.

Gojkan
0

Tackar, då hoppas vi på att det kommer lite viktnedgång också.Kött och fiskmängden brukar röra sig omkring 150 - 175 g

zeretki
0

#9  Du skulle kunna chocka kroppen med extra mycket mat några dar eller extra mycket fett för att sedan gå ner till detta igen. Det har funkat på mig några gånger. :)

Margareta
0

Det finns texter som florerar på internet om att E621-serien (glutamat, smakförstärkare) förorsakar viktökning. Jag är benägen att tro det själv av egen erfarenhet - men kan inte säga säkert.

Medan jag åt avokado med färdig guacamolekrydda - gick jag upp i vikt - jag trodde det var avokadon och har undvikit den länge - nu tycks jag kunna äta en om dagen utan problem.

Numer pensionär i Nynäshamn

Gojkan
0

#13 Det blir nog svårt att öka. Jag är proppmätt som jag är.

#14 Idag är första gången jag testat bujong så det kan inte ha påverkat att jag inte minskat i vikt nu eller de tidigare 10 veckorna.