Råd till nybörjare.
Den här tråden riktitar sig i första hand till de som kommit hit på grund av viktminskning, allra helst med tron att det ska gå snabbt.
Frågorna är många när man börjar, hur mycket fett? Hur mycket protein? Kan jag äta grönsaker? Kan jag dricka hur mycket grädde som helst?
Jag kom själv hit av samma anledning som ni, att gå ner i vikt och det snabbt. Mitt råd till er är inrikta er på att det kan ta tid och att alla är vi olika, en del saker fungerar för en person men inte för en annan. Det tar lite tid att lära sig hur ens egen kropp fungerar.
Man tappar vätska i början men sen kan man stanna upp och stå still och det är då det gäller att komma på sin egen kropps funktioner. Det tar lite tid och man får prova sig fram, själv har jag efter nio månader nästan, inte fullt ut, lärt mig vad som passar just mig.
Mycket information finns i trådarna till vänster och sökfunktionen är ett utomordentligt redskap. Långt ner kan det finnas ett ämne som behandlar just det man undrar över och att läsa den ger kanske svaret på frågan man hade, hittar man inte svaret på sin undran är det inget som hindrar att man frågar. Här finns en outtömlig källa med information.
Ta det lugnt i början och hitta din egen väg och läs framför allt litteraturen som rekommenderas, där finns svar på det mesta. Vägen till ett smalare liv är definitivt ingen genväg men man upptäcker att det är vägen till ett sundare och hälsosammare liv.
Det kan ta lite tid men man mår alldeles ypperligt hela vägen.

Många bra råd! Har lite samma erfarenheter. Det går väldigt fort dem första veckorna och sen verkar kroppen ta sig en funderare och då står vågen på samma antal kilo ett bra tag (men kroppen ändrar på sig ;) ). jag mår mycket bättre med lite kolhydrater, jag har ork, jag har kraft och min pms är i det stora hela obefintligt så även om viktminskning var den största biten från början så är det inte så idag, utan det är mer en trevlig bonus. :)
jag har funnit ut efter ett år hur jag ska äta för att gå ner i vikt och hur jag kan äta för att behålla vikten. Man kan pendla några kilo upp och ner normalt. Jag har gått ned i vikt i omgångar. Jag har påbörjat en sådan omgång just nu.
Fällor och bakslag hamnar vi alla i men det är bara att gå på kosten igen. För varje gång har vi lärt oss något även om man själv inte tycker så.
Men framförallt så är det bra att ta det lugnt med viktminskningen om man har mycket övervikt pga huden kan få återhämta sig och dra ihop sig så det inte blir en påse med en massa hud utan innehåll på kroppen