Kollodialt silver
Såg ni på Rapport idag? Livsmedelsverket varnar för kollodialt silver.
Jag har precis köpt en flaska för jag blev så intresserad när jag läste att någon hade botat förkylningar, någon tandläkare som sagt att en tilfällig silverkrona gjorde tandköttet friskare, plus en del andra grejer jag snappade upp på nätet.
Nu har jag inte så överdrivet stort förtroende för Livsmedelsverket. Har ni några synpunkter på ämnet?

Jag såg inte Rapport, men vad sa de? Jag har också köpt en flaska och undrar vad som ev skulle vara faran..
Min man brukar tar 1 -2 msk dagligen och har blivit kanonbra i tandköttet och har fått andra effekter också.
Jag brukar badda på mitt exem och det har blivit mycket bättre.
Jag tror inte heller längre på SLV, vad de en påstår, är det så konstigt?
Läkemedelsfirmorna får kalla fötter om vi själva kan bota vissa åkommor, då tjänar de inte pengar.
Jag brukar ta invärtes när jag kommer ihåg. Men jag är noga med att inte överdosera.
Läs här: svt.se gå in på nyheter så hittar ni en artikel längre ner på sidan.
En expert som heter Åsa Melhus (överläkare och mikrobiolog vid Akademiska sjukhuset i Uppsala) säger att man nu kunnat dokumentera att bakterier även blir immuna mot silver. Silvret har marknadsförts av tillverkarna som ett bättre alternativ till antibiotika i och med att bakterier blir resistenta mot antibiotika.
Dessutom är silver en tungmetall som är farlig för miljön.
Jag frågade även min kompis som ar utbildad mikrobiolog om detta, eftersom jag övervägde att köpa en flaska. Hon hävdade att silvret inte gör någonting nyttigt för kroppen i och med att det inte är ett spårämne som vi behöver. Samma sak står i artikeln.
Om det inte gör något nyttigt för kroppen, så är jag lite undrande hur det kan komma sig att så många säger att de blivit hjälpta av det?

Tack för det Aelsklinn, jag skall läsa…
#4 Jag är ju ingen expert. Men jag tror att det är för att det är starkt bakteriedödande. Men bara för att något är bakteriedödande betyder det ju nödvändigtvis inte att det är bra. Det finns ju snälla bakterier också… Vet dock inte om silvret tar död på dem också.
OK, då fick jag lite mer förklarat hur det skulle kunna ligga till:) Tack!

Problemet med mikrobiologens svar är att hon verkar lika ovederhäftig hon med det gamla vanliga "ät mer frukt och grönt om du vill äta nyttigt".
Jag tänker tills vidare iaktta försiktighet och bara försöka bota förkylningar och inte köra ngn daglig dos

Vilket medel som helst kan vara effektivt bara man tror på det, det kallas placeboeffekten och är ett välkänt faktum, glöm inte bort det!
Såg ett program där en kvinna använt något silvermedel, hon hade fått grå hud och hade trots flera försök med olika metoder inte fått bort det. Så att äta silver kan ha sina sidor, i vilket fall som helst är det inte en metall som vi behöver i kroppen, bättre att ha den utanpå som smycken t.ex.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Om silvret är starkt bakteriedödande så borde det rimligtvis även slå ut de mycket nödvändiga tarmbakterierna….för jag tror ju inte silvret särskiljer på goda och onda bakterier!?

Fast Pasi, om nu silvret genom årmiljonerna lika naturligt strömmat in och ut ur våra kroppar precis som alla andra mineraler (om än inte i lika stor mängd som de flesta andra), tror du då verkligen att ett tillskott av silvret i rätt form och i naturligt lagom mängd, kan vara av ondo? Vore det i så fall tvärtom inte rimligt att anta att ett sådant tillskott snarare - som månglarna faktist säger - verkligen är av godo, och att detta då är en förklaring till alla "praktikers" positiva rapporter om den?

Nu pratar vi inte naturliga nivåer av silver.
Tar vi en sådan mängd att det dödar balterier sååååå dödar det väl bakterier…….och jag vill inte döda t ex mina bakterier som tillverkar biotin åt mig (de bor i tarmen).

Nähe, fast jag pratade om naturliga nivåer.
Ja, vad som nu kan antas vara det… Å andra sidan, om ämnet i sig de facto visar sig ha potential att döda bakterier, skulle man inte kunna tänka sig att ämnet i naturlig daglig dos faktiskt också dödar bakterier - i lagom dos? (Ja, att alla mineraler och annat i sin naturliga dos i kroppen, utgör det ideala råmaterialet för kroppens naturliga och avsedda immunförsvar.) Någon som vet om det talas om någon viss naturlig dos av silvret i kroppen?
(Det är väl ingen som tycker att jag är en jobbig elev här va!?
Jag räcker inte ens upp handen…)

Hade vi inte en tråd om silver för någon månad sedan? Någon som kan kolla och länka? blink, blink

Har för mig att jag ställde ungerfär samma frågor då, fast att jag den gången faktiskt inte fick något svar. Så fort man får chansen igen, så tar man den… Allra bäst är att passa på när Pasi sitter framför burken, har jag märkt…
Försöker äta mat med bra råvaror och äter mindre mediciner nu. Har börjat bli kritisk vad gäller naturprodukter och kollar alltid innehållet, biverkningarna, vilka inte alltid finns med och sen vill man ju veta kontraindikationer med andra mediciner/preparat. Numera går jag till en kinesiolog om jag vill vara säker på att jag verkligen behöver "preparatet# och om det passar jusst mig.
Det är väldigt individuellt vad man behöver. silver låter läskigt att stoppa i sig. Men visst händer det något i kroppen. Om det är bra? Vet inte?

Såhär skriver Bo Zackrisson;

Tack Asagasa, det var riktigt kul att läsa. Jag tyckte som sagt också att Åsa Melhus var ovederhäftig. Min dotter heter förresten Åsa och henne kallade vi ofta Åsagåsa när hon var liten efter barnvisa Åsagåsa klinga ¨åna mig dina vingar….

Jotack… det har man ju fått höra några gånger…
#17 OMG 
Man blir så trött… Sånt ståhej för ingenting annat än profit. JAg blir mer mörkrädd för varje dag som går…