Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 4460 ggr
clajo
0

Pannbiff med kycklinglever

Jag lagar mat utan några exakta mått, men jag skall försöka beskriva ett gott recept på pannbiff som inehåller kycklinglever. NYTTIGT har jag lärt mig! Eftersom jag använde så lite lever, kände jag ingen leversmak - bra för de som tycker att lever är = urk - men man kan naturligtvis ha i mer och för övrigt modifiera receptet så mycket man vill. Kycklinglever är också mildare i smaken än t.ex. nötlever.

Grundreceptet är helt enkelt Skaldemans "bantarbiffar" = Wallenbergare gjord på fläsk- eller blandfärs. Om färsen är för mager (nöt) tycker jag det blir rinnigt.

Alltså:  c:a 1/2kg färs, rör i 2-3 dl vispgrädde (inte allt på en gång), rör i 4-5 äggulor (med samma metod som ovan). Mängden grädde beror på hur lös du vill ha smeten.

Jag kryddar med färskmalet salt, peppar och timjan. Sen kommer pricken över i: c:a 1 dl finhackad/mald kycklinglever, ta gärna mer om du vill. Blanda ordentligt. Stek biffarna som vanligt och jag kan varmt rekommendera till servering:

smörkokt broccoli och lök! När du är nöjd med konsistensen, så häll över alltihop på dina nyttiga biffar!

Smaklig måltid!

Koylie
0

Sedär! Ett ypperligt sätt att få i sig lever! Tack för tipset!

Mervi
0

Detta skall också provas! Kul med något nytt.

zeretki
0

Tack snälla! Jag ska definitivt prova, för jag är lite rädd för lever men blandat med annat så kanske det blir bra. Flört

Mona-Stina
0

Håller med ovanstående talare, nu kanske jag vågar.

Margareta
0

Även jag som gillar lever skall testa! Kul med nytt!

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Ska levern vara rå eller kokt innan? Och går det lika bra med nötlever? Finns ingen kycklinglever att få tag på…

clajo
0

zeretki: Jag använde rå kycklinglever, eftersom det ändå skall blandas och stekas tillsmammans med färsen.

Det går säkert lika bra med nötlever, om man gillar det! Om den har starkare smak (och man inte är så förtjust i det), kan man bara ha i lite mindre. Detta gäller naturligtvis också för kyckling, om man är lite känslig…

zeretki
0

#7  OK, tack! :)

vikingmormor
0

Jag har funnit ekologisk nötlever från KCranch, de där korna som inte skulle få gå ute året runt, för Djurvårdsmyndigheten. Smakar fantastiskt bra. Katten vill inte ha annat nu, hon äter det rått.

Pasi
0

Jag vågade (äntligen!) testa smaken av rå lever, igår. Först smakade det milt och fintRäcka ut tungan….men eftersmaken var allt annat än god! Bläää!Skrikandes

Sara40
0

Låter hur gott som helst och det skall jag absolut testa! OBS inte rå lever utan pannbiffar med kycklinglever!

Jag gör ofta Margaretas kycklinglevermouse och har av den anledningen ofta en burk i kylen av denna. (Älskar att smaksätta den med sardeller och kapris.) Jag har tagit för vana att lägga i några matskedar av den varje gång jag gör någon sås. Det blir riktigt god mustig smak på såsen och passar både till kyckling, nöt och gris tycker jag. Men tycker man inte om kycklinglever smaken så är det nog inget att rekommendera.

(Steker kött i panna, tar upp köttet och häller lite vispgrädde i pannan och rör ut några msk levermouse och låter detta bli varmt.)

zeretki
0

Jag har frågat hundra gånger på Hemköp efter kycklinglever men dom får inte tag på det, säger dom. Gråter

grona-marie
0

Kycklinglever finns i frysdisken hos min affär(citygross). I Västerås fanns det ofta både kycklinlever och kycklinghjärta att köpa färskt på ICA(kanske var det något lokalt, eller så var det inälverna från alla kyllingar de grillar).

magma
0

#12: Såg rå, färsk (ej frusen) kycklinglever på Willys när jag var där sist.

zeretki
0

Jag måste undersöka nya affärer…

clajo
0

Vissa hälsokostbutiker har även kött (oftast fryst), kolla där!

Själv får jag bara tag på ekologiska köttvaror i hälsokostbutik, här i Oslo, där jag också hittade kycklinglever. Det har jag inte hittat i mina vanliga butiker. 

Om fler Oslo-bor läser detta, så heter butiken Rötter och ligger på Ullevålsveien, i närheten av St.Hanshaugen; kan rekommenderas varmt!

BitteS
0

Mmmm, jag älskar kycklinglever. Det är sååå gott. Akta er bara för att köra den för länge i micron. Jag hade kycklinglevergryta med i matlådan till jobbet för ett tag sedan. Satte tiden på 2 min som vanligt. Rätt vad det var så small det till och därefter så hade jag göra 10 minuter av min dyrbara lunchtid att torka ur hela micron. Så KÖR FÖRSIKTIGT.

Margareta
0

Spännande tips med levermoussen Sara40 - det skall jag testa.

Numer pensionär i Nynäshamn