Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 10761 ggr
venuseva
0

Möjliga symptom på MSM-brist

PMS, acne, svamp, Candida, allergier, astma, ryggvärk, parasiter, skört hår, håravfall, hudutslag, ärrbildning, sköra naglar, muskelvärk, dålig hy/hud, träningsvärk, Depression, tarmproblem, minnesförlust, vuxendiabetes, inflammationer, dålig matsmältning, för mycket magsyra, för lös/hård avföring, kronisk muskelvärk, reumatiska problem, svagt immunförsvar, atros (ledförslitning), benhinneinflammation, tendenit (tennisarmbäge), sakta eller dåligt läkande, kramper/spasmer i benen, gikt (överskott på urinsyra).

MSM bör tas som kosttillskott 2-6 gram per dag. 1 tsk = 2 gram. Om man inte märker någon skillnad ökas till 3-6 tsk per dag.  En person tog 17 tsk för att bli frisk från brännskador.

Har bara tagit 1 tsk i 2,5 månader och inser att jag bör öka.

parsley
0

Förlåt en okunnig; vad är MSM?

venuseva
0

Jo, skulle egentligen ha lagt inlägget på din fråga för din vän 60+ med onda knän. Men, msm är svavel. 

Det sägs att man kan lika bra koka buljong på köttben och jag tror säkert att det är så. Men till man kommer dit kan man tillföra svavel och hjälpa kroppen bli hel.

venuseva
0

Samma egenskaper som MSM hittar man i lök, vitlök, rädisor och senap.

Oluf-56a
0

Finns även i Kött, fågel, ägg, mjölk, broccoli, blomkål.

Friska personer behöver inte tillskott eftersom det finns i rikliga mängder i kosten. Alla som har fått sin näring via en central kateter och inte via magsäck och tarm kan vara gynnade av ett tillskott, även patienter med kronisk hjärt eller njursvikt kan ha behov av ett extra tillskott.

Däremot behöver man inte vara orolig att få för mycket svavel, förgiftningsfall beror på luftföroreningar eller giftgaser.

Besika
0

Metyl

Sulfonyl Metan (MSM) är en organisk svavelförening som finns naturligt i nästan alla levande organismer i kroppens celler och är en nyckelkomponent i bindväv.

venuseva
0

Ägg innehåller 1,6% och kött 1,2%.

Obehandlad mjölk innehåller 6mg MSM per liter, men pastöriserad mjölk innehåller nästan inget MSM alls enl informationsbladet "Vitala Nyheter 1-2003 ".  Värmebehandlingen är orsak till att MSM försvinner i mjölken.

Läst någonstans också att kolhydratkänsligheten ökar vid brist på MSM i kroppen. Om man då äter LCHF och samtidigt MSM borde ens kolhydratkänslighet minska så att man på sikt kan äta kolhydrater igen om man vill.

Kanske det är så, att orsaken till alla symtom såsom kolhydratkänslighet t ex egentligen är en brist på svavel i kroppen. Funderar på om inre/yttre stress bidrar till denna brist också?

hemul
0

Jag tror att det kan bero på brist på både det ena och andra. Jordarna är ju utarmade och sedan gödslas det för mycket och för ensidigt med froväxt till följd och kanske processas maten också så man tar kål på den lilla näring som trots allt finns.

Jag tycker det här är ett läskigt dokument. Det var 1936…
http://www.healingwithnutrition.com/s264.html

Själv hade jag hjälp av krom. Det gjorde att blodsockerfallet efter maten inte kom lika snabbt och jag tror nog det hjälpte mig att gå ner. Nu äter jag inget sånt längre.

dufva
0

Jag blir alltid lite skeptisk när jag ser en lång lista med symptom som ska botas med ett nytt mirakelmedel på affärsdiskarna..

Nu vet jag inte hur det är beställt med det här preparatet men jag får lite hästskojeri-vibbar av marknadsföringen..

venuseva

Har du själv noterat nån förbättring på preparatet?

Har kollat runt lite vad som skrivs om det och funderat lite..

Det är svavelbaserat och borde väl därmed bidra till att försura kroppen?

Msm ökar genomsläppligheten i cellmembranen vilket möjligen kan underlätta för mediciner och kurer att tränga in djupare i vävnaderna.

På minussidan kan det även underlätta för toxiner och infektioner att göra samma sak?

Msm tillverkas av en billig biprodukt från pappersmasseindustrin (DMSO) så avancen är säkerligen enorm för tillverkaren..

Men som sagt, om preparatet håller vad det lovar vet jag personligen inget om men det skulle vara intressant att höra mer om hur/ifall det verkar av er som provat..

venuseva
0

Råkade springa förbi hemsidan och ser en fråga. Jo, sura sjöar brukar man behandla med svavel för att förhindra övergödning, eller hur?

Är uppe i 4 tsk MSM nu och det jag märker är att jag har väldigt lätt för att gå på toaletten. Äter nästan inget smör längre men däremot betydligt mer vispgrädde, något jag inte "tålt" på bra många år, utan mått dåligt av. Så det är väl en bra grej i så fall? Fast klart man kan vara utan grädde. 

Äter nästan inga kolhydrater alls, förutom sparris och spenat igår. Spenaten gjorde mig jättetrött, läs "för mycket kolhydrater". För högt sockervärde kanske?

Tack för att ni bryr er, hemul och dufva. Uppskattar det verkligen.

Pasi
0

Jag har provat men märkte nada och är mycket skeptisk. Finns det vettiga studier gjorda och är de åtkomliga?

hemul
0

Nä, sura sjöar kalkar man.

Margareta
0

Det är lite kolhydrater i både sparris och spenat.

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Spenat

100

14,60

1,90

0,50

0,60

Sparris grön el vit

100

23,30

3,10

0,20

2,20

Obs forfarande SLV's databas

Numer pensionär i Nynäshamn

PaulaW
0

Dufva och Pasi. MSM är organiskt svavel, alltså en av kroppens byggstenar, inte mirakelmedel eller "preparat". Organiskt svavel är en av naturens mest ogiftiga ämnen. Jag började äta organiskt svavel så där 2 år sedan, ungefär, och märkte en markant förändring av min hälsa. Bl.a. försvann den djupa tröttheten jag lidit av i många år. De besvär som brist på MSM kan ge är inte konstigare än besvär man får av brist på B12 (har egen erfarenhet), brist på crom eller C-vitamin eller annat. Organiskt svavel är nödvändigt för kroppen. Jag har varit upp i 7 teskedar/dag när jag fyllde på förråden, numera tar jag 1 tsk om dagen. Om jag blir sjuk eller medicinerar extra ökar jag dosen. Det är också bra att ladda upp kroppen ordentligt inför operationer, och fortsätta med höga doser efter ingreppet. På skyndar kroppens läkning.

venuseva
0

Det känns helt rätt med 4 tsk nu och när jag var och köpte mer MSM och CalMag pratade vi lite kramp-symtom och man föreslog Kalium till mig. Har en burk hemma så får börja ta en tablett av den ett tag.

En ny förpackning med Magnesium, Kalcium och Kalium i dos 2:1:1 hade tagits fram hos Bättre Hälsa nu.  Kan ju vara något för dem som har kramp och det ej går över med bara CalMag.