Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5390 ggr
sophia007
0

Egen majonnäs

Gjuorde den på 1,5dl olivolja och 2,5dl rapsolja men tyvärr slog rapsolje-s,maken igenom, nästa gång blir det bara rapsolja. Men gott blev det! Hade en stark senap (morfars senap) och blandade i en dl vispad grädde då det var klart, mycket gott att lägga på ett kallt, kokt ägg! Glad

lizziett
0

Rapsolja? Den är inte den bästa.

Olivoljan kan jag förstå bättre.

[Saiva]
0

Gör den på smält smör istället! Mkt godare och nyttigare Flört

sophia007
0

Vilken olja förutom olivolja är "mindra dålig" då? Smält smör, funkar det? Allt ska ju ha samma temperatur så det inte skär sig, och när smöret blir svalare så stelnar det väl?

magma
0

Menade du att olivoljesmaken slog igenom?? Eftersom du nästa gång skulle ha bara rapsolja?

Pasi
0

Av de bra fetterna har antagligen kokosolja den lägsta smälttemperaturen p g a korta fettmolekyler. Någon som testat det för majjo?Cool

Margareta
0

Jag har aldrig testat majjo på kokosfett men baske mig skall jag göra det…

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Margareta, Har du testat göra majo av kokosfett än?

Kram

Margareta
0

Nä - hade till och med glömt bort det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Gunnilla
0

Saiva, har du recept? Låter ju mycket godare med smör än med olja.

asagasa
0

Jag har testat med kokosolja för ett tag sen, och det var väl ingen höjdare vad jag minns.. men det borde vara gott med smör, då kan man ju till exempel krydda med bea-kryddor och ha som sås!

Bengt-Olov
0

Har nu också gjort egen majonnäs - på rapsolja. Med tanke på att växtfetter ju inte är så bra (har egentligen aldrig tidigare reflekterat över att detta ju klart är huvudingrediensen i produkten), och om man nu ändå väljer att tillverka majonnäsen själv för att undvika alla konstiga tillsatser som finns i majonnäsburkarna på affärn, varför inte prova att göra en sats på talg eller ister? Innan jag provar: Nån som vet om detta funkar eller inte?

ullna
0

Jag tror inte att kokosolja och talg och ister funkar då de är fasta eller halvfasta. Inte heller olivolja är bra eftersom smaken tränger igenom. Allra bäst är en neutral olja som raps. Men en annan olja är jag tvärsäker på att den kommer att funka och det är macadamiaoljan som är utsökt mild och god och dessutom fri från alla tillsatser och genmanipuleringar. Bearnaise, och hollandaise som i princip är samma sak som majonnäs fastän varma såser, där  är smör klar bäst. Gjorde förresten bearnaise igår till oxfile och sparris.

Bengt-Olov
0

Haha, ja, det tror nog jag också, vid närmare eftertanke GladGenerad. Fast som du också är inne på, vad hindrar att man skedar upp en eller några klickar av den (fasta) majonnäsformen (t.ex. gjord på talg) på stekpannan bredvid fisken eller pannbiffarna alldeles i slutet av stekningen, och använder den just som en bearnaise och hollandaisesås, istället…

Frågan är om det funkar med talg vid själva "produktionen", så att det inte skär sig eller så? Någon som vet hur det är med just det? Fast det kanske inte gör så mycket om det skär sig, egentligen!?  Om ingen testat detta, kommer jag nog att testa själv…

ullna
0

Skär sig kan det nog inte göra med fasta fetter, men det blir ett helsikes trögt vispande.

Eller skulle du värma talgen till flytande först. Idén med majonnäser och bearnäser är ju att en äggula kan härbärgera högst en dl fett innan det skär sig. Att det skär sig berör på att man försöker ha i för mycket fett eller att ingredienserna inte är samma temperatur på eller i bearnäs att man har för varm platta.

Jag tycker att smör är det enda tänkbara för de varma såserna och en neurtral olja för majonnäsen. Varför talg????? Tycker det låter URK!!! Såsen skall inte smaka fläsk - den skall smaka äggkräm. All olja är inte dålig!!! Kolla macadamian skall du få se.

Bengt-Olov
0

Tack Ullna! Självklart var tanken att värma på… Hm, fast då var det ju det där med lika temperatur… (kanske går ändå…) Tycker att ister och talg är rätt smaklös jag… Å funkar det med smaklösa växtfetter, varför ska det inte funka med smaklösa djurfetter? Fast vi får väl se hurdant det verkligen blir… Visst, smör med sin smak, kan jag förstås tänka mig blir godare. Fast när jag nu har en del talg från gräskor, så tänkte jag att det kunde vara värt att i alla fall pröva. Tror jag gör ett försök nu i alla fall då, om det nu heller inte skär sig… Gör en liten sats, och tar väl hälften smör då ;-)

vikingmormor
0

Jag gör vitlöksmajonnäs, alltså aiolí.

Använder en gul olivolja, det blir för skarp och grön smak av virginolja. En äggula, 2,5-3 dl olja och massor av pressad vitlök, vispar/rör äggulan med olja tills det blir förtjockt att röra, sen lite färskpressad citron, forsatt me olja och citron tills 2,5-3 dl olja gått åt. Smakar fantastiskt till alla skaldjur, fisk, kött, jag har den till allt. Har nån gång gjort vanlig majonnäs på samma olja, det går bra. Håller minst fyra dagar i kall kyl.

zeretki
0

#16  Vad är gul olivolja??

Jag tänker också försöka mig på bearnaise nån gång nu… Men vet inte exakt vad jag ska använda mig av.

grona-marie
0

Kan man inte använda Ghee, det är ju smör fast det är flytande, eller smakar det för mycket smör?

Gronstedt
0

zeretki, det är olja från oliver som är fullmogna. Om oliverna pressas tidigt under mognadsprocessen blir oljan grönare till färgen och får gräsighet, fruktighet och beska i smaken. Senare under mognadsprocessen minskar beskan och oljan blir mer pepprig. Den blir också gulare i färgen.

När man gör majonnäs slår minsta beska i oljan igenom så majonnäsen blir oätlig.

Eller menade du något annat, vikingmormor?

ullna
0

#18 Gröna Marie!  Jag tänkte faktiskt använda ghee igår när jag skulle göra Bearnaise, men ändrade mig under resans gång. Ghee smakar lite för nötigt och sött för att passa, så det blev smör som det skall vara. Saltet är borta i ghee och det behövs i bearnaiseGlad

# 15 Bengt-Olov.  En majonnäs skall som sagt vara kall och en bearnaise och en hollandaise skall vara varm. Självklart tycker jag du skall testa med ister och talg men det blir inte en bearnaise. Den behöver smörets alla aromer. Om du tar smakös talg eller ister blir det nog inte så gott, men rapportera gärna Flört

Skillnaden mellan bearnaise och hollandaise består i att med bearnaise börjar du koka ihop en grund på lök, vinäger, krossade vitpepparkorn och lite vatten till hälften. Sedan silar man från löken och pepparn. I den kvarstående vinägern rör man i önskat antal äggulor och när de tjocknat under ihärdig vispning, vispar man i ca 30-40 gr smör per äggula.

Hollandaise är samma ide, men syran består här av pressad citronsaft.

I majonnäs börjar man med senap och äggulor och ev citronsaft och vispar i neutral olja först i fin stråle till den tjocknar.

vikingmormor
0

Ja, Gronstedt, jag menar nog gul olivolja från mer mognade oliver, men jag är inte 100% säker. Har bara hittat en sån olja i Sverige, tidigar importerad via tjänsteresor i Spanien, Grekland m.fl länder, så länge det bara flöt in gul olivolja funderade jag inte  -- men när utlandsresandet tog slut, så hade jag bry.

Jag använder Berio olive oil, ICA slutade sälja den ett tag, sen fanns den bara i grossistledet för storkök. Jag skrev, gnällde och bråkade hos alla jag kunde och till min stora hpnad finns den nu igen i ICAbutiken. www.filippoberio.com

Ser att de skriver; olivolja bestående av raffinerad olivolja och jungfruolja, Bryr mig inte om att raffinerad olja är med i blandningen, det är ändå bättre än rapsoljan och smaken går inte att få fram med raps. Så mycket majonnäs och aioli äter jag inte.