socker vs. fruktsocker
hej..
jag skulle vilja veta om fruktsocker är lika "farligt" som fruktsocker. har fått höra både och, att fruktsocker är "nyttigare" och att det är lika onyttigt som socker.
Hur ligget det till eg?
får det låter lite knasigt att om apelsinjuice har 50kcal och cola har 42 kcal att cola skulle vara nyttigare för det har mindre socker…
ni förstår nog hur jag menar:)
Kom till att tänka på det just för att jag har bytt ut cola mot apelsinjuice..:)

Fruktsocker i större mängder är nog inte mycket bättre än "vanligt socker". Om alls.
Det "vanliga" sockret (sackaros) är ju för övrigt 50% fruktsocker, 50% druvsocker.

Vill du gå ner i vikt är fruktsocker ett allvarligt viktminskningshinder. Det visar praktiken. I brist på andra förklaringar antar jag att det blockerar fettförbränningen i levern, ungefär på samma sätt som alkohol.
/SSS
Jag är inte ute efter att gå ner i vikt eg, jag är ute efter att leva nyttigare..jag är en sådan person som väger runt 53kg och inte kan gå upp i vikt (kan slänga i mig vad som helst) vilket inte är bra..så vill ju äta nyttigare. därför jag frågar om fruktsocker:)

Försöker inte heller gå ner i vikt, och jag begränsar fruktsockret ändå. Stora mängder ställer till det med leverns ämnesomsättning, rubbar blodfetter osv. Människan är nog inte byggd för mycket mer än vi brukade få i oss till för några hundra år sedan - några små frukter om dagen i snitt kanske, max… Nu är det ofta tiofalt mer med alla socker- och fruktsockertillsatser.

Pandae, om du vill gå upp så är LCHF utmärkt. Jag har gått upp från 43 till 53, utan att kläderna har krymt, så uppgången handlar om att jag har fått muskler! 
Men det är kanske bäst att tillägga att jag äter inte socker, vare sig fruktsocker eller vanligt socker, mer än det som finns naturligt i bär.
"still lost in space and time"
#4 Jag har läst att fruktos glykosylerar hemoglobin många gånger mer än vanligt socker. Vet du om det stämmer? Tror jag läste det i Groves och han brukar ju iofs ha reda på sig.
Ah, jag hittade det på han sajt. Tack Google. I slutet på sidan.
http://www.second-opinions.co.uk/diabetes-4.html

Verkar helt klart bättre med vanligt socker eller druvsocker…
Men själv använder jag hellre fruktsocker de få gånger jag gör det (vid bak… även stevia o glycerol) pga att jag knappt klarar nåt socker (strösocker) utan att må skit, men då handlar det om max en gång per kvartal.
Ska man äta det dagligen och inte är "sockerkänslig"/insulinresistent så är väl druvsocker att föredra med tanke på glykosyleringen!?
De flesta frukter och juicer innehåller inga större mängder fruktsocker. 

Enligt vad jag läst bryts fruktos ner till glukos och det blir en liten rest över, ett antal av dessa rester kombineras sedan med vatten till mer glukos så att 100 gram fruktos blir i själva verket 115 gram glukos eller därikring, så fruktos är inget bra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Glukos
Fruktos
Sackaros
Stärkelse
Persika
100
40,30
0,70
0,10
9,00
1,4
1,3
5,1
0
Mandarin skalad
100
42,00
0,50
0,30
8,30
1,7
1,4
5,1
0,1
Hallon
100
28,10
1,20
0,60
4,40
1,6
2,2
0,3
0
Jordgubbar
100
37,60
0,49
0,21
8,30
2,9
2,4
2,1
0
Krusbär
100
32,10
0,80
0,60
5,80
2,8
2,4
0,2
0
Björnbär
100
34,40
0,70
0,40
6,90
2,7
2,5
0,5
0
Apelsin
100
46,00
0,80
0,10
10,30
2,6
2,7
3,6
0
Banan
100
97,10
1,00
0,50
21,80
4,4
2,7
6,4
4,8
Apelsinjuice past drickf
100
42,70
0,60
0,10
9,70
3,4
2,8
2,2
0
Blåbär
100
46,10
0,70
0,80
8,90
3
2,9
0,5
0
Lingon
100
51,60
0,70
0,50
10,90
4,3
4,2
0,2
0,1
Äpple m skal
100
52,00
0,27
0,05
12,43
2,1
4,5
1,3
0,1
Päron
100
46,50
0,37
0,06
10,95
1,4
5,4
2,4
0
Vindruvor
100
74,00
0,70
0,60
16,20
7,4
7,3
0,3
0
Russin
100
299,00
3,20
0,50
69,30
29,5
29,0
1,5
0
Numer pensionär i Nynäshamn
Tabellen är sorterad på fruktos.
Stärkelsemängden i banan finner jag intressant
Måste jag fråga: Vilket är sämst av glukos, fruktos och sackaros? Om jag t.ex. ska välja en frukt, vad kan jag titta på? Hittills har jag ju enbart sett till hur mycket kolhydrater något innehåller, men där kanske finns bättre kriterier?
Om man jämför persika med hallon, t.ex. så har hallon lägre halt kolhydrater men högre halt fruktos än persika.

Wow det här var intressant. Jag har tydligen misstagit mig i att tro att frukter innehåller större andel fruktsocker.
Att döma av tabellen innehåller ju i stort sett alla frukter liknande mängd fruktos och glukos samt en del sackaros som ju är 50/50 g+f.
Med andra ord innehåller frukter i princip bara "vanligt" socker, sackaros… delvid upplöst i beståndsdelarna, delvis som dimer.
I princip ingen skillnad då mellan frukt och att tugga sockerbitar, och ta en liten vitamintablett om dagen?

Zeretki, för mig ser det ut som att kolhydratsinnehållet säger nästan allt…
#13 Är sackaros alltså som vanligt socker?
Doc, skulle då hallon vara bättre än persika trots att hallon har mer glukos och fruktos?
Och hur är det då med russin, som har väldigt lågt sackarosvärde men enormt högt fruktos + glukos?

Socker som socker, säger jag. Juicen innehåller väl en del nyttigheter, till skillnad från colan (som å andra sidan innehåller vår uppiggande vän koffein). Socker har ju som bekant en uppiggande effekt i och med att blodsockret höjs. Så vill man vara nyttig så tillvida att man inte äter (eller dricker) socker så går både juice och cola bort.
Doc - var det inte så Annika sa om frukt på Hälsodagen?
Typ välförpackat socker?
Päron lär vara bra ur GI-synpunkt och russin är ju "snabbenergi" - de är sist på listan.
Skall vi ha frukttabellen som Artikel förresten?
Den försvinner lätt i den här tråden.
bra idé Margareta, lägg ut den som artikel.

#15 ja sackaros är det vi brukar kalla vanligt socker… typ strösocker eller en sockerbit. Och en sackaros-molekyl är alltså en ihopkopplad glukos + en fruktosmolekyl.
I princip kan man ta sackarosvärdet och plussa på hälften på glukos och hälften på fruktosvärdena. Men i praktiken verkar det ju bli nära 50/50 på alla frukter så man kan nöja sig med bara kolhydratsvärdet, så blir det betydligt enklare.
Hallon skulle jag säga är mycket bättre än persika - framförallt då de har hälften så mycket kolhydrater/100g. Dessutom trots det lite mer protein och fett. Dessutom är det nog lättare hålla nere mängden med hallon…
Margareta, ja hon sade så. Jag har trott det var övervikt fruktos men det verkar bara gälla enstaka frukter ex päron.
Detta gör ironin än större i ex apelsinjuice "utan tillsatt socker"…

Var hittade du tabellen Margareta?
Jag gjorde den själv….
jag har samlat data i en Accessfil under många år…
Säg vad du vill ha så fixar jag om jag har…
mamma is "the fixare" 

socker är ju onaturligt framställt så det e ju onaturligt att proppa i sig massa sådant.
Medan äter man en frukt då och då är det ju inte alls så farligt, jag menar att frukt är ju naturligt och människan har stoppat i sig frukt sedan vi var apor. Men hur många apor odlade sockerbetor och framställde kilovis av socker och slängde i maten??
juice däremot är ju koncentrerad fruktsaft och innehåller mycket högre halter av "naturligt" socker, så det är inte heller så naturligt. Jag menar vem trycker i sig 10 apelsiner på en gång?

En apa?

haha gör de?
Ja kanske det kanske men inte jag.. 

SLV verkar ha en stor vilja att vi människor ska börja äta mer frukt, men jag tror att det är bättre att apor håller sig till apföda och människor till människoföda…..det är ju så naturen verkar vilja ha det.
Som vanligt skiljer sig SLVs och Finelis värden.
http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=sv
hemul: jag önskar mig finelis databas som fil… det vore jobbigt att skriva in hela för hand - en post i taget…
Vilken är mest rätt? Vilken är värt att följa SLV eller Fineli? Och det som står på förpackningarna, är det bara att strunta i?
När det gäller mängden kolisar är Fineli mest korrekt. Det beror på att SLV oftast använder en metod som även inkluderar annat än kolhydrater i värdet, t.ex. organiska syror. Kolla skillnaden på citron i båda databaserna. Enl. SLV innehåller citron lika mycket kolisar som en söt apelsin och det gör den alltså inte.
Vad det gäller skillnaden i ingående sockerarter har jag ingen aning. Kan bara konstatera att det skiljer. Kanske de fick tag på olika äpplen. Man får nog ta det där som fingervisningar enbart.

Jag tycker fineli är bra mycket mer förtroendegivande än SLVs databas.
#29 - man behöver ju inte skriva av allt för hand, är inte särskilt svårt att göra ett datorprogram som gick igenom varje sida och lagrade alla värden i en fil. Men dom på fineli skulle nog inte villja att man kopierade deras databas helt på det sättet, dom vill ju ha tusentals kronor för en kopia av den.