Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1873 ggr
andreas0
0

Går ner i vikt för snabbt

Idag hände något väldigt konstigt. Jag har gått ner ett helt kilo jämfört med igår. Och det är inte vatten, för vattnet har gått ur mig för länge sen.

Samtidigt fick jag kramp i benet i natt, första gången jag har fått det på LCHF. Jag tar magnesiumtabletter, så jag gissar att det har att göra med den snabba viktnedgången. Det var inte lika kraftigt alls som dom kramperna jag fick för ett par år sen, men ändå inte trevligt alls.

Jag har läst att man inte kan bränna mer en ett par hekton fett om dagen, så vad var resten? Muskler? Jag har inte precis ätit lite protein, men jag har ätit stora mängder fett, mest på grund av att jag använder så mycket smör till maten. Jag kokar i smör när jag värmer mat, och är när jag lagar mat brukar jag ha smörkokt broccoli till. Dessutom har jag ätit rätt feta köttbitar. Så mängden fett relativt till mängden protein har varit rätt hög.

Så här åt jag igår:
Mängd: 7.22g kolhydrater, 236.31g fett, 100.42g protein.
Energiprocent: 1.13% kolhydrater, 83.16% fett, 15.71% protein.

Har varit ungefär likadant dom senaste dagarna.  Vad tror ni, äter jag för lite protein? För mycket fett? Eller finns det någon annan förklaring till att jag gick ner så mycket helt plötsligt?

NancyAlke
0

Det verkar ju som om du får i dig för lite protein och det gör väl att man riskerar att tappa muskler vad jag har förstått.

Jag kom i ditt läge i våras, eftersom jag mådde illa och inte fick i mig tillräckligt stora mängder mat. Jag började dricka proteindrinkar för att få upp den mängden, men vet inte om det är en bra metod. 1g protein/kg kroppsvikt ska man väl få i sig  tror jag.

Margareta
0

Mina vitkkurvor är ofta trappstegsformade så jag tycker inte det är så underligt - matmängden 100g protein låter väl utmärkt bra för en karl.

Var GLAD och oroa dig inte - är mitt tips.

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

Håller helt med Margaretas slutsats. Du kan omöjligt plötsligt ha förlorat ett kilo fett eller muskler från igår. Det handlar sannolikt om hur mycket vätska du har i kroppen för tillfället samt hur mycket innehåll du har i magen o tarmarna.

För mig varierar ofta vikten upp eller ner ett kilo från dag till dag…

Mimsivimsi
0

om du vägde dig igår på kvällen och nu på morgonen vägde 1 kg mindre beror det nog på vätskan i kroppen är mindre på morgonen eftersom man inte druckit någonting på hela natten.
Jag brukar också ha så mycket som 1 kilos skillnad från morgon o kväll.

Skaldeman
0

Jag säger som jag brukar: Släng vågen! Den kan ändå inte mäta hur mycket fett du bränner.

/SSS

grona-marie
0

Ett kilo från en dag till en annan är väl inte så konstigt, tappar du däremot ett kilo om dagen flera dagar i rad så är det nog något allvarligt fel. Energibalansen ser helt fantastisk ut/Marie

andreas0
0

#5, jag bryr mig inte om hur mycket jag väger på det sättet, jag bara mäter det för att föra statistik. Tänker göra massa fina grafer om ett par månader över hur det har gått. Jag mäter en massa andra saker också, inte bara vikten.