Oberoende forskning?
I Dagens Medicin idag: http://www.dagensmedicin.se/debatt/2007/11/20/vi-maste-skapa-en-vetenska/index.xml
samt http://www.dagensmedicin.se/debatt/2007/11/20/fardiga-sanningar-minskar-/index.xml
Kan vi vara på väg mot en "fri" forskning om kostråden trots allt?

Tack för länkarna! Dom ger lite hopp!
"still lost in space and time"
Tack, jag skulle gärna delta i en studie om LCHF kontra de vanliga kostråden, fast jag är kanske inte lämplig eftersom jag nu hållit på ett tag. Det märkliga är att man inte behandlar benbrott på samma sätt idag som för 20 år sedan och inte heller cancer men med övervikt och kostråd så händer ingenting, resultaten från viktminskningsprogram är jättedåliga och man säger att enda sättet att verkligen varaktigt gå ner vid grav övervikt är att operera magsäcken. Låt oss överbevisa dem….

Kanske beror det i någon mån på att man sällan skuldbelägger patienten för benbrott eller cancer (undantaget rökning).
Men om behandlingen mot övervikt inte fungerar, då ger man lätt patienten skulden, istället för att ifrågasätta behandlingen…
Det kan inte vara rådens fel att patienten förbli fet, eller….
Det måste vara patienter som inte följer råden. Kan det tänkas att det är fel på råden om patienterna inte klarar av att följa dem.. Många frågor.
Jag hoppas att vi är på väg rätt håll även om det går lite sakta.
De brukar ju skylla på att patienterna inte följer råden, men det verkar ju inte heller forskas på alternativ. Häromåret när man konstaterade att kvinnor(sjuksköterskor tror jag) som drack fetare mjölk var smalare än de som drack mager mjölk så började prata att det berodde på nån okänd faktor i den fetare mjölken. Samma nu med de barn i Göteborg som var tjockare om de drack lättmjölk ock åt lättprodukter. Det känns som om man inte vill se. Fast man testar gärna en massa märkliga läkemedel som ska hindra kroppen från att fungera normalt, dvs ta upp näring.
Birgitta Strandvik heter forskaren i Göteborg - finns en del att googla på.
Numer pensionär i Nynäshamn
En bra krönika från samma tidning som förklarar lite om varför nästan alla inom vården kör på i samma spår.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Igår fick jag tidningen Varvet i handen (Göteborgsvarvets egen tidning). Där fanns en stor annons om nåt energitillskott (Enervit) och jag citerar från deras hemsida:
"Alla sortes socker har inte samma effekt på kroppen. Innan och under ansträngning är det bäst med fruktos, möjligtvis tillsammans med maltodexin. De förhindrar snabba förändringar i blodsocker och insulinnivåer (hormonet som balanserar blodsockret), vilket i sin tur kan orsaka mindre effektivitet och förhindra fettförbränningen under fysisk aktivitet.Efter träning är det bäst att inta sportdryck som innehåller maltodexin eller sackaros, då variationer i blodsocker och insulinnivåer underlättar återuppbyggandet av energidepåerna i musklerna och däregenom påskyndar återhämtningen."
Här känner jag att jag inte hänger med på resonemanget om fruktosen. På hälsans dag pratades det om att frukt är det sämsta man kan äta om man vill gå ner i vikt (typ) och någon annan säger att fruktsocker tas upp på ett annat sätt i levern och att det är långsammare men ändå sämre. Hur är det egentligen? Inte för att jag äter nån frukt längre, men ändå… :)
Sen fick jag se (i samma tidning) en liten. liten artikel, där man - oerhört förvånat - konstaterade att Karolinska hade forskat om fet mjölk och fet ost och att det skulle vara bättre för att hålla sig smal… Det stod inte någon hänvisning till forskningsrapporten och artikeln var som sagt väldigt liten och inklämd mellan andra "vanliga" artiklar, men ändå… :)

Och nu ser jag att det fanns en annan ganska nyss uppdaterad tråd om just fruktos, så jag kan ju läsa där…
#4 och #5: Men jag då, som följt råden och blivit fetare … jag finns inte, antar jag
?

#5 Den okända faktorn fett. 
Skämt åsido, varför finns det forskning som inte är oberoende och neutral? 90% av det man läser verkar vara lögner, och handlar det om sådant man inte själv är insatt i, ja då sväljer man lögnerna. Jag blir så arg…

Grönstedt… jodå, du finns, men du har antagligen varit uppe på nätterna och vittjat kylskåpet i sömnen!
Eller så har du helt enkelt ljugit om vad du har ätit!
OBS: ironi!
#13: Jo, jag ljuger så jag tror mig själv! Nu senast har jag fått för mig att jag håller på att bli friskare och smalare av att äta fett.