Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3056 ggr
korseett
0

Kullens chokladgrädde med hallon

Nu har jag ätit av min efterrätt som jag gjorde igår och kom fram till att smakerna var bra men det blev helt enkelt för mycket. Har kollat i calcounter men det var svårt för jag vägde varken punschen eller hallonen men jag tog snittvikter så kolhydraterna ligger på runt 15%.

Här kommer receptet

4-6 personer

• 3 dl vispgrädde
  • 50 gram 70% choklad
  • 2-3 tsk punsch
  • 4 dl hallon

Smält chokladen i vattenbad och häll sedan i punschen. vispa i 1 dl grädde så att det blir en smet. Vispa sedan 2 dl grädde bredvid och vänd ner i chokladsmeten. Varva hallon och chokladgrädde i vackra skålar eller glas. Jag fick tre stora vinglas av den här satsen men det är mäktigt så jag rekommenderar att göra mindre portioner. Ställ in i kylen. Innan man äter så sätt fram dem minst en timme innan så efterrätten får rumstemperatur, eller nära iallafall, för smakerna blev bättre ju varmare den blev. Den var bitter i början.

Bon Appetit

Tina-A
0

Låter smarrigt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

korseett
0

hihi gissa!!

Anterrabae
0

den får vi komma ihåg… tack!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Jag bokmärker för kommande behov…

Numer pensionär i Nynäshamn

korseett
0

Nu har jag döpt om den till Kullens hallonmums. Kullen heter gården där jag bor förresten

Mervi
0

SkrattandeJag tänkte på Kullens bröd och undrade när de börjat med efterrätter. Låter jättegott!

zeretki
0

Är det inte fruktansvärt mycket socker i punsch? Eller har jag fel?

korseett
0

jag räknade i calcounter och fick då likställa punschen med likör eftersom det inte fanns punch i listan. jag fick 15% kolhydrater. Sedan är det två tsk som du delar upp på 4-6 portioner och då blir det ju inte mycket till varje portion. Jag tror chokladen är värre

Mervi
0

Det finns socker i punch, men det blir väl inte så mycket per portion om man tål sockret.

Pasi
0

Freja - jo! 3tsk innebär säkert 5g kollisar….men detta är ju fördelat på flera portioner…men man kan säkert utesluta punchen eller ta en droppe punchextrakt/-essens istället eller ta mindre portioner.

korseett
0

orsaken till att jag tog punsch i var att det står en halv flaska som jag inte visste vad jag skulle göra med och så förhöjer den smaken på efterrätten

zeretki
0

OK, jag får nog prova utan punsch isåfall. :) Och byta ut 70% mot 80%…

KatNyb
0

Jag har en halvflaska Eau de Vie som jag brukar ta en skätt av när jag gör mousse o likn. Man kanske kan ta lite mindre hallon också för att minska kolisarna.

Denna kommentar har tagits bort.
korseett
0

det är bara att justera som man vill

Sara40
0

Låter hur gott som helst, tråden är markerad och receptet kommer absolut att användas framöver. Har dock ingen punch hemma så det blir nog en skvätt cognac eller kanske en skvätt cointreau, eller varför inte lite sherry…

Jag tycker personligen att det är mycket intressant att det gärna blir diskussioner om olika varianter på samma recept i just samma trård - en annan "hittade" till köket för ca 2 månader sedan (i samband med start av LCHF - då jag insåg att nästan inget går att köpa färdigt) och vill ha så mycket tips och råd som möjligt. Glad

korseett
0

det är variationerna på samma tema som gör att man kan stå ut ibland när idéerna tryter

MillisB
0

Mums, är på jakt efter en god chokladefterrätt till helgen, det här kanske är något!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

grona-marie
0

Cognac är väldigt gott till choklad, det skulle jag prova eller kanske hasselnötslikör. Kanske nåt att ta till i framtiden.

korseett
0

har upptäckt att när man blandar i grädden med den smälta chokladen så kan man ta mindre mängd grädde så blir det mer vispad grädde senare för man använder en trea. Den blir hårdare då. Gjorde förresten den här i helgen som var

olivia855
0

jag har en fråga kan man använda arlas grädde 36%

det är så bra med skruvkork den innehåller karrangenan ? men är inte det alger

andreas0
0

40% ska det vara, annars är det inte riktig grädde Räcka ut tungan

Karragenan är ett förtjockningsmedel enligt google. Vad ska man med sånt i grädde till? (eller till något annat heller för den delen).

korseett
0

visst kan du använda 36% grädde men då blir den inte lika fet