Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2708 ggr
Baglady
0

Indisk tedryck med juldoft

Chai-te värmer gott i kylan och doftar underbart.

2½ dl vatten

1 liten bit färsk ingefära

1 kanelstång

5 kardemummakärnor

2 hela kryddnejlikor

4 tsk svart te

1 dl vispgrädde

½tsk malen kanel

Gör så här:

Sjud vatten och kryddor i en kastrull med lock ca 5 min. Slå på ½ dl grädde och tillsätt teet. Koka upp och låt stå och dra i ca 5 min. Sila teet häll upp i glas och toppa med vispgrädde. Sikta över malen kanel.

En gnutta stevia  förhöjer smaken ytterligare.

zeretki
0

Ska vi lägga in detta bland Recepten? :) Låter smaskigt!

Wildrat
0

Mmmm, låter underbart. Vilken sorts svart te använder du? Tror du man kan byta ut det mot rött te istället (kanske med vaniljsmak…)?

Baglady
0

Hmm, det passar bra. Jag fick  hjärnsläpp och la in det under övrigt. Tack, zeretki att du är vaken!

Baglady
0

Jag använder ceylonte just nu, men det går bra med vilket svart indiskt te som helst. Rooibos passar  säkert också bra. Man får helt enkelt pröva sig fram. Just nu smuttar jag på en stor mugg med en gnutta svartpeppar och hel stjärnanis i. Apelsinskal är inte heller fel att krydda med. Lycka till!

fettbramat
0

Mums, låter jättegott. Tipsade precis om yogithé som har ungefär samma kryddor men här får man ju t.o.m. i sig vispgrädde. Toppen!

andreas0
0

Låter gott.

En av dom klassiska indiska tesorterna är ju Darjeeling, vilket historiskt sett är känt som en av dom godaste svarta tesorterna. Så vet man inte vad man ska ta för sort kan man ju testa den :)

Wildrat
0

Jag måste köpa större temuggar. De små (2-2,5dl) jag har nu räcker ju inte till :)

andreas0
0

Finns thermosmuggar som rymmer en halvliter på clas ohlson, och dom håller dryckern varm mycket längre på köpet :)

Wildrat
0

Oh, just ja. Köpte en sån till sambon och skulle ju köpa en till mig också. Tack för att du påminnde mig…

Margareta
0

Det låter verkligen juligt detta te - jag skall absolut testa när det blir glöggdags…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Som inbiten tedrickare är det viktigt hur temuggen är utformad, det är säkert lika för kaffedrickare, koppen ska vara god att dricka ur.

Själv vill jag ha ganska tunna muggar, helst stora och vida med en böjd kant upptill.

Mannen dricker kaffe och vill ha tunna små koppar, inga muggar där inte.

Margareta
0

Helt rätt Mona-Stina - muggen är viktig och jag säger mugg eftersom jag dricker te ur mugg - gärna baljor. Din variant skulle helt klart passa mig också.

Till Kaffe är jag inte lika kinkig med modellen - men FÄRGEN. Jag tycker kaffet på jobbet smakar godare i en vit mugg - för då ser jag om den är ren när jag tar den…Hemlis

Numer pensionär i Nynäshamn

anki1
0

Temugg eller ännu hellre tekopp med fat till mitt te och tunna kaffekoppar med fat till mitt kaffe.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

magma
0

Min temugg ska helst vara stor, engelskt blommig och i tunt porslin;)

grona-marie
0

Tunn mugg i engelsk "fine bone china" till vanligt the, till grönt te och rooibos gärna en glasmugg så att jag ser färgen, vit porslinsmugg till kaffet och en stor keramikmugg till latten(fast den har lite för många kolhydrater just nu) Jul-chai får nog bli i den stora keramikmuggen, ca en halv liter. Stora blommiga koppar är också härliga. Jag vill dessutom ha omväxling, tunn vit mugg ena dagen och färgad keramikmugg den andra.

Huvudsaken är egentligen att kaffet eller teet är gott. Vi hade såna där termosmuggar på transibiriska järnvägen, inte så goda att dricka ur men vi hade köpt ett riktigt fint the så det var väldigt gott ändå. Tar med mig den ibland på bussen när jag inte hinner dricka theet hemma till frukost.

grona-marie
0

Nu har jag testat juldrycken, trodde det skulle bli mastigt med en dl grädde men det blev ljuvligt lent och gott(ja jag är nybörjare). Ett utmärkt alternativ till varm choklad, var det inte så man gjorde förr i världen, vattenchoklad med grädde? Det gjorde att jag för första gången klarade mig upp över en fett % på 75 dessutom.