Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4809 ggr
Jenstone
0

Lightläsk

Hej!

Jag e nybörjare på detta, registerade mig för bra längesen men började aldrig då.

Men nu till min fråga.. Gör det någon skillnad om man dricker mycket lightläsk under tiden man går på t ex Atkins? Ska börja imorgonbitti..

Pasi
0

Lightläsk är en kemikalisk smörja….och många av dessa kemikalier kan ställa till det med hälsan (aspartam=hjärntumörer och ev tarmcancer), miljön och ev hålla uppe sötsug, insulin etc. Jag rekommenderar att inte dricka nån läsk….och om det känns svårt att sluta med en gång…trappa ned läsken långsamt.Glad

zeretki
0

Lightprodukter kan vara ett hinder både när det gäller att få bort sötsug och om du vill gå ner i vikt. Sen kan jag av egen erfarenhet säga att du kan få humörsvängningar och lite smått deppighet av det.

hemul
0

Nyttigare än läskeblask: pressa en citron, dutta i rätt mycket stevia (förhållandevis), fyll upp ett stort glas med vatten och ploppa i is. Max 1 kolis. Även gott att spetsa.

Jenstone
0

#3 stevia? vad är det?

Margareta
0

Stevia är en växt som är 300ggr sötare än socker.

Det finns blad direkt från växten, vitt pulver och i droppform.

Numer pensionär i Nynäshamn

Niltson
0

Vi undrar om den kände näringsforskaren Bo Piltson har visat att stevia är riskfritt att konsumera?

magma
0

Du får väl fråga dig Niltson istället, eller Niltson kanske?Glad

felixifokus
0

Citronvatten behöver inte sötas , tycker jag.

Lightläsk kan man dricka, i allmänhet. Fast aspartam är inte så nyttigt. Begränsa till någon enstaka 33-cl i veckan tycker jag.

Margareta
0

Värst med lightprodukterna är nog alla tillsatser - men det är nog nästan lika illa att de underhåller sötsuget.

Margareta
0

Kul att du sätter fart nu Jenstone och Välkommen hit förresten!

hemul
0

#8 Jag pratar inte om vatten med en skiva citron i utan en hel citron med vatten. Det blir rätt starkt.

felixifokus
0

Vi kör med plastcitron härhemma  :)   snart berättar väl nån att innehållet är både blekt och fullt av kemikalier (fast det står 100 % citron)

Jenstone
0

Margareta

Ja, denna gången ska det f-n funka Glad

Margareta
0

Lycka till!!!

mrsleepy
0

Vetenskapligt argument till att det är ok att dricka och äta aspartamsötade livsmedel.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV

Pasi
0

Vetenskapliga argument att det inte är ok - http://www.miljocentrum.se/MoH/skr_mat.html.

Vad man väljer att tro på är upp till var och en….men konstgjorda kemiska ämnen har fortfarande aldrig visat sig vara nyttigt för nåt djur….inte vad jag vet.

Margareta
0

mrsleepy: Var och en gör ju naturligtvis som den vill.

Själv blir jag sjuk av flera tillsatser ovasett var SLV säger.

Aspartam är en och E621 en annan. Därför tar jag det säkra före det osäkra och låter bli - det håller mig frisk.

Kia
0

för mig sätter sötsuget igång direkt när det handlar om light läsk. Det går bara inte. Då är det kört

dufva
0

Att konsumera syntetiskt framställda produkter är alltid ett vågspel

Ämnen som våra kroppar aldrig har varit i kontakt med under vår utveckling är alltid att betrakta med stor skepsis.

Försök på möss är inte tillräckigt för att ta bort mina farhågor.

Det har inträffat flera gånger att det som varit ok för en liten gnagare har visat sig vara väldigt allvarligt för en människa..

Livsmedelsverkets "vetenskapliga" argument är i detta fall tunt och grundar sig mer på livsmedelspolitik än på omsorg om oss konsumenter..

felixifokus
0

Jag var på ett intressant föredrag av Paul Chek häromdagen. Han förordar konsumtion av naturliga råvaror.

Han påstod sig också ha testat att mata råttor med enbart proteinbulkmedel från något gymtillskottföretag och att råttorna avled efter några dagar på den kosten. Ändå får produkten säljas som livsmedel. Jag ska kolla någon gång om jag hittar mer info om det här.

Jenstone
0

Okej, jag tror inte lightläsk påverkar mig speciellt mycket, dricker dock ganska mycket. Så det får nog bli att minska ner lite i taget. Började iaf dagen med att dricka vatten till frukost ist för läsk, alltid nåt iaf.. =)

Sara40
0

Lycka till med att dra ner på lightläsken Jenstone!

Själv slutade jag tvärt med kaffe när jag började med LCHF och jag kan tala om att mina "övergångsbesvär"  var inte särskilt bekväma! (Fixade inte kaffe utan socker/sötningsmedel och mjölkersättning då och båda delarana ville jag få bort från min kost fortast möjligt). Att sakta dra ner på mängden för att kanske så småningom utesluta det helt skulle aldrig fungerat på mig, MEN vi är alla olika.

Jenstone
0

Okej, jag e så tokigt beroende av lightläsk så jag kna inte sluta helt med det direkt. De va tom lätare att sluta röka än att sluta me läsk. Jag har testat men efter ett tag så blir jag nästan dum i huvet om jag inte får läsk..

Margareta
0

Jenstone - det är det där "dumma i huvudet" du botar med fet mat. Om det känns för häftigt med smör så ta fet ost. Det hjälper - jag lovar dig!

Ta en god ost och skär hela i kuber. Varje gång Du vill ha läsk - tar du ost - gärna flera bitar. Drick vatten till - gärna smaksatt med is, citron eller gurka eller nåt… Dricker Du te är det ok, kaffe går bra… vad som men inte läsken.

Se varje timme som en vinst och ge dig själv en guldstjärna när Du klarat ett helt dygn.

Snåla inte på osten!

MillisB
0

Jag slutade med lightläsk på dagen, det tar ett par tre dagar att bli av med abstinensen, men sedan slipper du det.

Men efter några veckor så smakar det inte ens gott, jag har provat!

Det värsta nu är att se andra dricka svart läsk, samtidigt som det ger ett visst sug så vet jag ju hur mycket onyttiga tillsatser som de består av.

Lycka till, om jag klarade det så kan du klara det!Glad

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

starhawk
0

#16 med flera: Aspartamet är förbjudet i Japan och var också förbjudet i Sverige innan vi gick med i EU. EU är bara intresserade av att varor skall passera gränserna lätt, att en del av varorna gör medborgarna sjuka struntar dom i!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jenstone
0

Ost de va ett bra förslag.. ska handla en riktigt god ost imorgon..

Ella00
0

Vart köper man stevia????

Jenstone
0
zeretki
0

#15   Egen erfarenhet slår högre än vetenskapliga argument. Jag VET att aspartam och sötningsmedel gjorde mig sjuk och deprimerad. När jag uteslöt det ur kosten försvann många av mina problem, som t.ex de ångestattacker jag hade fått.

Så jag behöver inga bevis på att det är dåligt, det säger min kropp.

Ella00
0

jenstone, jaha kan man ej köpa det i butik?? Jag vet ju inte ens hur det ser ut…och om jag gillar det……hmmm…

Jenstone
0

Vad jag har förstått så kan man inte det, bara på nätet.. Men jag kan ha fel..

Ella00
0

ok, men är det gott? En frukt alltså? Värt att köpa så länge det är sött! Hahahahahaaa….OskyldigRäcka ut tungan

hemul
0

#16 Jag tror inte det där med Japan stämmer längre. Världens största tillverkare av BÅDE aspartam och glutamat lär förresten vara ett japanskt företag som heter Ajinomoto.

I Sverige har aspartam varit tillåtet lika länge som i USA, långt innan EU. Jag tror skillnaden är att det (tidgare?) inte sålts direkt till konsument i sverige, alltså bara funnits som tillsats i mat, men det är jag inte säker på.

Margareta
0

Stevia är ingen frukt det är en växt. Man använder bladen eller köper pulver/droppar. Det är inte tillåtet som "mat" i EU - därför är det krångligt att köpa.

Gronstedt
0

Vad jag förstått är det inte tillåtet som sötningsmedel, men som örtkrydda finns det inga hinder. Jag köper min på www.ausscan.se, fast det går inte åt särskilt mycket i mitt hushåll. Det är grönt bladpulver i en liten plastpåse, räcker länge.

Ella00
0

Säkert nyttigare än vanliga kolhydrater? Då är det absolut värt!

Skogiz
0

Kiitos för tipset Grönstedt! Synd att man inte kunde betala via internetbanken bara. (har inte visa)

Denna kommentar har tagits bort.
Karin20
0

Jag, som mäter blodsockerhalten då och då, eftersom jag har diagnostiserad diabetes, avstår helt från lightläsk. Den höjer min blodsockerhalt och det vill jag absolut undvika. Alltså även om den inte innehåller kolhydrater, så fungerar den som om den gör det.

//Karin