Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2600 ggr
gordii
0

Gott brödrecept...

Hejsan…ville bara dela med mig, mitt omgjorda brödrecept som blev jätte lyckat…efter att jag bakat Hemuls nötbröd,fick jag insperation att försöka mig på ett eget bröd o receptet på detta goda bröd blev följande……

Gordiis nötsvålbröd….

Sätt på ugnen på 175-200gr,ca25-30min(om jag nu minns rätt,håll lite koll på brödet…om eran ugn bli väldigt varm sänk gradtalet..själv bakade jag i varmluftsugn på ca 175gr)

1 påse (90gr) fläsksvålar, 100gr hasselnötter,60gr mjöl,1 tsk bakpulver,6 stora ägg,50gr smör,1/2dl grädde…kryddning om så önskas,(själv valde jag lite malen vitpeppar…ska dra lite på mjölet nästa bakrunda…)

Mal ner fläsksvålen till mjöl,hacka sönder hassel nötterna men låt det finnas bitar kvar …under tiden du smälter smöret,blanda mjöl,bakpulver m nötsvålblandningen,vispa i äggen,grädden och smöret…..Bröa formen m smör och svålmjöl..och häll i smeten i formen…

Gott var det ,en skiva nygräddat svålnötbröd med mkt smör och cheddearost till en kopp kvällste……hoppas ni andra tycker det samma…

Mervi
0

Låter gott! jag brukar bara nötbrödet till min man, kanske skall jag prova ditt nästa gång.

gordii
0

Skulle vara roligt med en kommentar efter att du prövat brödet…om du nu bakar det…..:-) Som sagt tyckte jag själv om det,smakade inte så mkt nötter som Hemuls nötbröd och dessutom så är väl svålen bättre än en massa nötter i kolhydratssynpunkt? Skulle vara roligt om ngn skulle kunna räkna ut hur mkt kolh brödet innehåller..har tyvärr ingen carbcounter….(på mitt recept fick jag ut 19st bröd skivor…)

hemul
0

Kul att det utvecklas! Glad

gordii
0

Tack för ditt inspererande recept,………..Glad

hemul
0

Tacka in mig. Tacka dr K. Räcka ut tungan

Mervi
0

hemul, det är du som förmedlat receptet till oss.Skrattande

hemul
0

Jag är doktor Ks språkrör i väst. Räcka ut tungan

suneb
1

#7 Jag har sökt på nätet lite efter något på svenska om dr K då jag finner han intressant, men har inte hittat något bra, då man mer eller mindre är analfabet då det gäller engelska så funkar ju inte det heller så bra. tänkte om du som språkrör Flört hade något tips ?

hemul
0

Jag spänner hörseln mot öster och jag hör: Undvik ketos och ät potatis, nötbröd och banan. 50 g kolisar om dan och inte för mycket protein. Undvik fibrer. Ät fläsk, svål, senor, brosk och inälvsmat. Koka mycket buljong. Räcka ut tungan

Mervi
0

Jag blir inte sugen på svål, senor eller brosk. Inälvsmat kan jag äta och lite fläsk.Flört Men jag förstår att det inte handlar om vad jag är sugen påFlört.

hemul
0

Jag har alltid gillat de seniga bitarna i t.ex. kalops bäst och alltid gnagt i mig allt som går att tugga från ben, så jag klagar inte. Jo, jag klagar över att köttbitarna är så förbannat putsade nu för tiden! Flört

Mervi
0

hemul, det kanske finns hopp för mig med, jag åt kalops till lunch utan att pilla bort seniga bitar, jag åt allt.Skrattande

hemul
0

Duktig Mervi! Räcka ut tungan

Anders-S
0

Betr #9 hemul 2007-11-17 23:16

Du skriver "Jag spänner hörseln mot öster och jag hör: Undvik ketos och ät potatis, nötbröd och banan. 50 g kolisar om dan och inte för mycket protein."

Har nog varit i ketos i snart ett år med något enstaka undantag och bara upplevt det positivt. Berätta gärna mer varför du anser att man skall undvika ketos och äta potatis och bananer dvs kolhydrater istället för protein?

korseett
0

#14 han refererar väl doktor K?

hemul
0

Ja, jag refererar. FlörtDr Ks diet går ut på att minimera det arbete kroppen har med att tillgodogöra sig näringämnen från födan. Det är därför man ska äta näringstät mat och helst sånt som så att säga innehåller färdiga byggstenar. Då behöver inte kroppen lägga ner arbete på att omvandla t.ex. ett protein till ett annat eller protein till glukos. Denna avlastning skall då befordra hälsa och ett långt liv, är det tänkt.

Han har inte mycket till övers för frukt, grönsaker och fibrer även om det är OK att äta litegrann av detta också. Det är därför han föredrar produkter som har ett relativt högt innehåll av kolhydrater som "sockerkälla", så att man inte ska behöva äta hinkvis av grönsaker för att få i sig några tiotals gram kh. Näringstätt över hela linjen alltså. Han har också en förkärlek för stärkelse. Fruktsocker säger han är det värsta. Jag har hittat uppgifter på andra ställen (referens hos Groves) som säger att immunförsvaret sätts ned minst av stärkelse och mest av fruktos. Skillnaden är markant om den undersökningen var korrekt. Det är även så att fettets dämpande effekt på blodsockerstegringen tydligen inte fungerar på fruktos. Jag antar att det är för att fruktos bryts ner i levern. Möjligtvis funkar dämpningen allra bäst för stärkelse, men det är lite luddigt på den punkten.

GI enligt tabellerna tror jag är helt irrelevant för oss. Värdena fås ju fram genom att försökspersonerna får äta en mängd av varan som ger ett visst antal gram kolhydrater. Ingen här äter nog varken hallon eller potatis rakt av längre. Vi äter det med massor av fett. Då blir läget ett annat.

hemul
0

Just ja, jag glömde ju. När man ätit "optinalt" länge, flera år, så kommer kroppen att kunna tillgodogöra sig näringsämnena effektivare, d.v.s man behöver äta mindre för att få i sig allt man behöver. Man får då även äta mindre än 50 g kolisar. Att äta lite verkar var något som alla är överns om är skonsamt för kroppen, hur trist det än låter. Det är väl något alla som går på LCHF märker, att man behöver mindre och mindre mat, men det här gäller alltså finliret.

Margareta
0

Kan vi inte få detta som artikel hemul?
Det försvinner så lätt i en tråd annars.

Jag tycker det är superintressant

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

hemul - Kroppen kan aldrig använda proteinerna direkt, de bryts ner i fria aminosyror för att därefter byggas upp till det protein som kroppen behöver.
Fettets dämpande effekt har ju med hur fort maten släpps ut ur magsäcken samt hur snabbt näringsämnena tas upp i tarmen, att göra. Kan inte se hur fruktsocker skulle smita förbi fettet för att tas upp av tarmväggarna snabbare än annat socker!?Glad
Jag verkar behöva mer och mer mat med tiden…men jag har ju inte ätit kosten i flera år ännu!Räcka ut tungan

hemul
0

Orkar inte skriva ihop det på ett vettigt sätt. Böckerna är en enda röra. Inget register och guldkornen är sprinkade överallt. Vill inte skriva från minnet.

Personligen tror jag det är vajsing på min förmåga att omvandla protin till glukos, om nu detta är möjligt.. Jag som lidit av aptitlöshet i många år blev så hungrig när jag började med LC att jag åt som en skogshuggare. Eller två. När jag sedan bestämde mig för dr K och började äta lite mer kolisar, fr.a. potatis, då försvann den där förfärliga hungern.

Hur som trivs jag jättebra med den här modellen. Jag kanske inte är helt optimal, men jag försöker. Svårt att få tag på slamsorna, som sagt. Räcka ut tungan

Miggy
0

Hemul, det där med att äta mindre. Jag har ätit LCHF fakirvarianten i 2 månader och jag äter som en häst, inte mindre alls..hm..

?

hemul
0

Du, i början kunde jag fläska i mig en STOR entrecôte med sallad och beasås på ett kvarts kilo smör och ändå vara så hungrig att jag var tvungen att vispa ett par dl grädde och trycka i mig snabbt för att dämpa det värsta.

Jag har bara upplevt sån hunger vid ett par tillfällen i livet. Ena gången gick jag bort mig i skogen på Fårö (jo, det går visst!) och irrade omkring hela dagen utan mat. Måste ha gått flera mil på fastande mage. När jag sedan fick mat, då var det som om världen försvann. Det fanns bara maten och jag. Så var det i början på LCHF också. Räcka ut tungan

Hittade det där om fruktsocker. Tycker det är intressant.

_Barry Groves: Eat Fat, Get Thin!
_Finns även någonstans på http://www.second-opinions.co.uk .

hemul
0

#19 Jag vet att protein består av aminosyror. Jag vågade mig på en liten förenkling, men det gick viss inte. Flört