Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1771 ggr
ikis
0

Han blir inte mätt

Min gubbe som åxå börjat med att skära ner på kolhydraterna har några små problem. Dessa har dykt upp under veckan.

Han blir inte mätt!!!!! Vad är galet. Han tränar kamsport 2 dagar i veckan och rör på sig väldigt mycket. Ska han öka upp kolhydraterna? Med vad i sånna fall?

Dessutom så älskar han att äta korv i alla former, han väljer korv med max 5g kolhydrater/100g.

Pasi
0

Mer fett så att han blir mätt!Räcka ut tungan
Kolhydrater mättar inte, utan ökar hungern.

ikis
0

hur är det med att äta korv då??? färdiga köttbullar osv.

Doc
0

Det borde väl vara en ok start… Om han inte blir mätt, är det något särskilt som hindrar honom att äta mer av annat än just kolhydrater?

Pasi
0

Färdigmat är över huvudtaget ingen bra mat…. mer eller mindre vitaminbefriad och nästan alltid med massor av olika kemiska tillsatser. Rena råvaror är alltid att föredra.
Men man får börja med att sila elefanterna och ta myggen lite senare.Flört

zeretki
0

Mer kött tror jag han blir mätt på. Rent kött helst, korv och sånt kan ju innehålla socker…

dufva
0

Halvfabrikat som korv och köttbullar mättar sämre än rent kött fisk och fett.

Dels pga att dom är uppblandade med en del kolhydrater och att koncistensen är mycket mindre sammanhållen än de naturliga råvarorna.

Dessutom innehåller dom ofta inte tillräckligt med fett för att mätta ordentligt.

Korv och köttbullar är enkelt och bra men bör inte utgöra stommen i kosten..

Jämför exempelvis med att steka upp ett gäng feta revbensspjäll och notera skillnaden i mättnadsgrad..

ikis
0

oki vi får sätta oss och göra lite mera planeringslista på måltider. tack för tipsen

magma
0

När han drog ner på kolhydraterna, ökade han på fettandelen då?

PS: Idag köpte jag två olika sorts korvar på Lidl, den ena hade 0,8% kolhydrater och den andra 1,0%, den ena med 88% kött och utan glutamat- de enda tillsatserna var antioxidationsmedel (stod inte vilket) samt konserveringsmedel, inget socker eller mjöl vad jag minns. Leta efter korvar med så hög köttandel som möjligt! Och helst under 5% kolhydrater.

ikis
0

Magma:

Gubben samt jag har lite problem med att försöka komma på vad man kan göra för att öka fettandelen. Är det att steka i smör, dricka fet mjölk till maten, gräddsås till köttet osv….

grona-marie
0

Ikis

Steka i smör gör inte så mycket skillnad, men prova att göra en god sås med grädde eller creme fraiche. Fyll korven med ost, gör köttfärsbiffar med ost och oliver, lax med chevreost i är kalasgott. Gör en krämig coleslaw. Kolla in recepten här det finns massor.

Pasi
0

Ät kött, fisk osv med smör, krydd- eller naturell.Räcka ut tungan

magma
0

Beasås, aioli och dylika feta såser, kryddsmör, kött med naturligt hög fetthalt- som tex fläskkarré. Att dricka mjölk till maten skulle jag vilja avråda från, men ni får prova er fram förstås. Om du/ni får svårt att gå ned i vikt- om det är vad ni vill- så behöver nog mjölken tas bort.

Rita-S
0

Köp massor med smör och gör kryddsmör som ni äter på grönsakerna, pösa på med bitar av ost och kanske creme fraiche till maten, jag gjör i regeln såsar av creme fraiche själv,

Bernaisesåsar med massor av olika kryddor, paprika med kryddsmör och ostfyll tex, äta ost som mellanmål, gjöra smörkulor (eller pottkäs kulor!) och rolla skinka runt som mellantugg, ha kokosfett i teet eller kaffet, sådana saker kan öka fettmängden en del.

Jag skulle ökat på köttet och fettet till din mann, inte kolhydraterna, proteinet från köttet behövs för att kroppen inte skal äta upp egena muskler och fettet för energi

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MegN
0

#1 Jag gillar det där mottot - schysst tempo och bra rim

Mer fett så att han blir mätt

Vet att Sten Sture nämnde i sin första bok att han i början kunde äta en "bantarbiff" lika stor som stekpannan (eller minns jag helt tokigt - nåja - stor var den åtminstone). Man måste äta tills man blir mätt, oavsett vad "folk tycker" eller sånt. Vill man ha fem biffar i rad så måste man få äta fem biffar i rad (har man ebb i bifförådet får man väl fylla på med vadhelst man har i kylen). Persiljesmöret inte att förglömma förstås.

Elajsa
0

När jag minskade kolhydraterna tog det några veckor (eller var det ännu längre?), innan jag kunde minska portionerna. Jag åt alldeles för mycket men brydde mig inte om det i början. Sen märkte jag efterhand att jag inte orkade äta lika mycket längre. jag var helt enkelt nöjd med mycket mindre portioner. Nuförtiden är de rätt små och ändå äter jag inga mellanmål.

Myyycke fett förstås…

Bara ha tålamod!

//EE