Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1802 ggr
ButterflyEffect
0

Två upptäckter

Jag var och handlade igår, passade på att efter jobbet fylla på med lchf-vänliga typer av mat. Till min förvåning (och senare förskräckelse) visar det sig att MAXI inte längre säljer tonfisk i olja (?!?) och att de numer inte har den "röda" Babybel-osten, utan bara lighten. Att det var light upptäckte jag inte förrän jag kom hem dessutom *mutter mutter*. Ibland tycker jag att LCHF är svårt, det är mycket pillande för att jag ska få ihop en bra middag. Men varför ska det göras ännu svårare av att det man kan äta antingen blir light eller försvinner? Gråter

Mervi
0

jag håller med att man får kolla noga vad man får med sig hem. Jag upptäkte att de har tom. keso i light idag, med 1,5 % fett istället för det vanliga 4 %. Det är inte klokt.

Pasi
0

En stor del av den dåliga oljan sug in i fisken samtidigt som fiskens fina olja löser upp sig i den dåliga (och hälls av). Uppgifterna kan kollas här http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=fishprod&lang=sv
Jämför tonfisk i vatten resp olja!Evil or Very Mad
Bättre att hålla sig till fiskkonserver med vatten.Glad

parsley
0

Skippa Baby-belen och köp en god vanlig ost istället och dela den i portionsbitar. Går att ta med som matsäck också, i en liten plastlåda.

Köp tonfisk i vatten och lägg till extra fett.

Försök att inte bli galen. :)

Gronstedt
0

Och där jag brukar handla hittar jag inte längre någon mjukost som kommer över 9 % fett Ledsen. Förr var det den som kallades "lätt", men nu finns de nedåt 2-3 % och smakar tapetklister. Till och med den turkiska hinkyoghurten har di skapat en lömskt blåtonad ligtvariant av och smugit in i hyllorna för att lura oskyldiga fettätare.

hemul
0

Ska man ändå hålla på och kladda med tonfisken kan man köpa djupfrysta "biffar" när det är extrapsris, koka, mosa lite lätt och låta olivolja dra in medan det är ljummet, frys i småportioner. En bråkdel av kilopriset och mycket godare. Men tonfisk är ju hur som en mager fisk. De flesta äter väl fisk för att få i sig omega-3. Då är det ju bättre att välja en fet fisk.

Pasi
0

Man kan äta fisk utan att det innehåller omega 3!Räcka ut tungan

Fast enligt finska databasen så innehåller färsk tonfisk(Thunnus thynnus) hela 8,7g fett och av det 2,7g omega 3….medans burktonfisk innehåller 0,5 g fett och 382mg omega 3 (bättre än inget).
Jag misstänker att det blivit fel på den färska tonfisken, eller!?
Slvs databas visar 4,9 resp 1,2.

ButterflyEffect
0

Tack för alla tips! Är så dålig på såna där tips, men det kommer väl med tiden! Glad

hemul
0

Pasi, fettet kanske sitter i de delar vi inte äter.

De är dåliga på att sätta ut om värdena avser hela grejen med skal och ben och vad det nu är eller inte. Det står "ätlig del : 100%" även när det uppenbarligen inte är så.

Pasi
0

Kanske…ganska troligt!
När tonfisken kokas smälter säkert en hel del av fettet ut och kommer inte med i burkarna!?

hemul
0

Men även färsk (eller fryst) tonfisk är ju torr som fnöske. Tycker helt enkelt inte den är god om den inte fått ligga och dra i olja.

Just nu puttrar en marillfilé i pannan . Till denna blir det stuvad spenat. Makrill är jättegott kallt också, som den är eller i bitar i sallad. Man kan steka upp och frysa i lagoma bitar om man vill ha nåt att hugga snabbt. Ett tips till dig, cinnamon. Flört

spirit
0

Sill innehåller omkring 20 g fett varav 2 g omega-3. Så sill är en utmärkt fettkälla.

Snart kommer julbordet med mycket jägarmat. Sill, lax, skinka, leverpastej, köttbullar och allt annat. Men hoppa KH!

Björn

Pasi
0

hemul - Knepet med tonfisk är att man aldrig ska genomsteka den…bara ge den en tunn stekyta runt om.Räcka ut tungan
Älskar makrill!!!!!

MillisB
0

Den bästa tonfisken äts helt rå, som sushi…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

hemul
0

Den är torr hur man än gör. Jag menar torr som i ofet, inte torr som i ofuktig.

Mervi
0

Makrill är gott. Jag steker den i smör, mums.

[Karro]
0

Vilken makrill syftar du på då? har lite svårt för makrill… men vill gärna lära mig äta det eftersom det är en smidig produkt. vilken köper du mervi?

magma
0

Fisken makrill från fiskdisken, måhända? FlörtRäcka ut tunganSkrattande

[Karro]
0

haha magma ja jo tack

maxiq
0

Jag låter katterna få ha sin mat ifred så jag äter inte tonfisk! :-|

*bläää*