Ägg Provencale à la lat LCHF:are
Skär rökt smörgåsskinka i strimlor och lägg i botten av en ugnsfast form. Lägg över skivad eller riven ost. Peta ned isterbitar eller stekta svålbitar i osten. Knäck försiktigt så många ägg att all ost blir täckt. Ställ i ugnen på 225° tills äggen börjar stelna. Rör under tiden ut lite senap och någon god krydda (jag tog Desert flakes) i vispgrädde. Häll grädden över äggen när de börjat stelna, låt stå i ugnen till ytan börjat stelna.
Enjoy!
Tack för receptet.
Det låter gott och man kan säkert utesluta osten. Jag ska prova.

Förlåt en petig gammal tant, men betyder inte Provencale "med vitlök"

Ja allt provencale är inom kökssvängen = vitlök
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#3 nä inte vitlök.. men Provencale är en speciell kryddblandning som kommer från Provance (kan hända att det ingår vitlök i den).. Tror att ordet betyder "provansk" eller "från provance" om man översätter direkt..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
gronstedt, tack förresten för receptet.. *glömde det i förra inlägget*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag trodde också att alla provencalare (hittar inte cirkumflexen) levde på vitlök, men i originalreceptet i min bok är det bara persilja. Inte ens alla varianter av Herbes Provencal innehåller vitlök, faktiskt. Fast det är inte dumt att ha lite vitlök i, eller persillade (kryddblandning).
Jag tittade på en Persilladepåse idag i en affär där jag tidgare handlat den kryddblandningen. Hemma häller jag kryddan i en burk och kastar påsen. Idag läste jag på påsen och såg att den innehåller E621 (glutamat) - den påsen fick stanna i affären och jag blandar hädanefter själv!
Santa Marias Italienska salladskrydda som jag använt innan (mest sommartid) innehåller också E621 - så även den får stanna i affären numer.
Numer pensionär i Nynäshamn
så E621 är glutamat?

OT - Oxfile provencal är bara ett påhittat namn för en måltid av rester som personalen på en svensk restaurang åt, efter en bjudning. De tog potatis i botten, la på oxfilen som blivit över och sist vitlökssmöret som oxå hade blivit över och värmde upp det i ugnen.
Många tror att det är en gammal klassisk fransk rätt eller dyl.
Annars avser det ofta maträtter med vitlökskryddning eller kryddat med provencalska örter men borde lika gärna kunna tyda på att receptet eller inspirationen härör från provence.
Annars är väl även Provencal en sydfransk dialekt!?
Gronstedt - Ditt recept lät riktigt gott!
Jo Karro - E621 är glutamat - men också smakförstärkare kan det stå.
Numer pensionär i Nynäshamn