Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4493 ggr
Anidoni
0

Våra husdjur

Är det någon som har förslag på foderstat för hundar och katter. Dom har ju samma problem som vi med för mycket kolhydrater och för lite fett.

Kolla bara färdigmaten, inte konstigt att dom blir sjuka!

Vira
0

Sök under Off Topic, LCHF för katten?

Där finns mycket info att hämta.

Ger min vovsa sådan mat nu, och hon mår toppen.

Anidoni
0

Tack för den!

navarro
0

Min lilla hund mår bättre än någonsin. Han älskar alla parker som ar fulla i löv där han kan sprätta med benen. Han äter ocksa rester dvs, alltid får han lite av vår mat på sin tallrik, det blir ju mycket smält smör. ägg, oftast får han köttet rått ocksa och han spritter av energi och pälsen har blivit glänsande. För två år sedan var det en veterinär som tyckte att han var gammal  och borde respekteras för detta. Nu skuttar han och hoppar som sldrig förr och har ett underbart flyt när han springer.

Anidoni
0

Bra förslag. Men behöver inte katter och hundar också mer fett. Alltså ungefär samma propotioner som vi.

Jag har Orijen och har testat det mesta men det innehåller väldigt lite fett. Lightmat till tjocka djur och det fungerar ju inte på oss…..

Köper fn burkar m tonfisk o sardiner till katt. Det borde tillgodose åtminstonne omega 3.

Hundarna får också Orijen + ett mål med bara kött och fettavfall eller ister från slaktaren. Katter äter däremot inte detta.

Har testat ett par veckor och alla mår bra hittills. Min tjocka katt ser ut att ha tappat lite. Vi får se lite längre fram.

Kanske skulle man sätta igång en foderfabrik och bli rik!

Gronstedt
0

Anidoni, menar du kattmat med tonfisk och sardiner eller bara konserverad fisk för "människobruk"?

Min tjocka kisse är "proteinallergisk" och äter svindyrt foder med hydrolyserat protein. Allergin gör att han måste få kortison ibland, och jag vill gärna komma bort från det om det går.

Wildrat
0

Kolla in BARF för hundar.

På svenska: http://www.willas.net/barf/

På engelska: http://www.barfworld.com/

Det finns även färdig mat till både hundar och katter som innehåller mer kött men man måste leta lite. Min syster köper frusen hundmat i korvar som är mer kött än det vanliga fodret OCH det är BILLIGARE än "vanligt" foder.

Det här är ett exempel på bättre hundmat: http://www.orijen.se/

MegN
0

På hundar.ifokus.se fick jag tipset om www.bravohundfoder.se, såg att återförsäljaren i Enköping (en av de närmaste) också säljer Orijen. Kontaktade dem och fick tips på en övergångskost, men har inte kommit mig för att inhandla Bravo-mat åt mina hundar än… Räknade dock ut att det skulle kosta c:a 16 kr/dag att utfodra mina med Bravo-foder (tror att det var per hund). Har för mig att jag tidigare räknade ut att jag betalade ungefär 15-20 kr/dag för det torrfoder jag just nu ger dem. Däremot är det förstås mer jobb att hämta fryst mat och tina, än att bara skopa ur en tunna…

Under en period testade jag med konservmat åt dem ("VOV", köpt på Granngården) men det blev så förbaskat mycket konservburkar att ta reda på efteråt…! De skulle ju ha 3 burkar per dag (delat på två hundar och två måltider…). Så det ledsnade jag på. Men fryst mat är en annan sak.

Anidoni
0

De frysta köttkorvarna är utmärkta och billiga. Men fettsnåla! Alla någerlunda bra foder är fettsnåla, där är problemet.

Vad jag kan förstå så behöver våra vänner mer fett. Alla allergier och konstiga sår som ni talar om måste ju bero på för mycket kolisar o för lite fett, eller hur? Vad skall man då ta för fettkälla?

Till katter finns ju burkarna m fet fisk ( i katthyllan ), tror inte att man har tänkt på ens att dom innehåller mycket fett, så tillsammans med Orijen kan man få till en hyfsad foderstat.

Hundarna är svårare, det blir lätt lite för dyrt. Skirat smör!??

Anterrabae
0

Min katt får sår av orijens kattmat.. Vet inte vad det beror på men den tål han inte alls.. Andra torrfoder lika så.

Ju färskare och renare desto bättre, för min kisse vill säga det tål han bäst och tar upp näringen bäst.. (går inte ner i  vikt, bygger muskler, finare päls etc)

Gronstedt: På min katt med allergier så funkar kokosfett i maten bra för läkning.. Han behöver inte alls så mycket kortison när vi ger honom kokosfett i maten. Periodvis behöver man inte ens blanda ner det, han känner att han vill ha och äter fettet som det är. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anidoni
0

Skall testa kokosfett till hundarna.

Vi måste bara ta bort alla feldiet-sjukdommar hos våra husdjur! Att tvinga i dom en massa säd och ris har varit rena katastrofen.

Eller hur?

Gronstedt
0

#9: Lade upp en klick kokosfett till kissen igår, men han sade att han inte tyckte det behövdes. I morse var den dock borta, men det kan ju ha varit mössen som tagit den. Ska prova igen i kväll.

Han får inte mycket kortison, bara 1/2-1 tablett i veckan under "råttsäsongen", men även det är för mycket. Om han tar till sig kokosfett ska jag prova att gå över till mat med fet fisk också. Återkommer med rapport!

chapp
0

Jag brukar tänka: vad äter en varg? Kött, ben, fisk, ägg, maginnehåll… Ligga och gnaga på ett ben ger både rena tänder och mineraler. Min hund gillar renhorn, han är uppvuxen med det, att få ett renhuvud nån gång då och då. Jag kan se framför mig en varg ligga och gnaga på ett renhorn på fjällvidden (det är väl därför dom inte finns i fjällen…).

Katti
0

Har ni inte sett de stora vargflockarna som letar sig in i människoland för att gå och beta på veteåkrarna? Inte jag heller Skrattande. Mina hundar får Orijen. Någon gång, ganska snart hoppas jag, ska jag byta ett av dagens mål mot kycklingvingar, märgben och liknande. Vi får se om det sedan blir en fullständig övergång till BARF-utfodring.

När det gäller tonfisk så skulle jag inte ta i det med tång. Förutom det välkända faktum att det drunknar oerhört många delfiner i näten som används vid fångsten så var det nyligen en artikel i Råd&Rön om arbetarnas urusla villkor som närmast liknar slaveri… Lägg till det långa transporter så blir argumenten mot väldigt tunga.

Gnici
0

Jag BARFAR mina tre hundar och köper större mängder från "Enköpings BARF" via en djurbutik här på Åland…..Jag köper grovmalen nötkött, grovmalda kalkonskrov, kycklingskrov, strutshalsar, kalkonhalsar, vom, vilt, kalkonfötter, RKB - Gris mm….Sedan får de äggulor, lever, kycklingvingar och RKB Nöt och RKB får

Som träningsgodis kokar jag hjärta och skär i små bitar…..

De får också nyponmjöl och laxolja….Gammelhunden får också B-vitamin och glucosamin för sin sjuka rygg (spondylos)

/Tina

anki1
0

13, De är ju utrotningshotade oxå. Tonfiskar blir ju jättestora som fullvuxna,men nu finns det ju bara de små kvar, och de är inte könsmogna ännu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anterrabae
0

Hoppas att han gillar det.. och att det inte är mössen som tar def.. förresten, vågar mössen sig in när katta bor där? Det gör inte mössen här.. Har knappt dem i väggarna och på vinden längre. Inne i huset och i källaren är det fritt (vad jag vet) för där har katterna fritt tillträde.. 

Om det är 5mg-tabletter kortison katten får, så är det mer än vad jag äter själv.. *flinar* eller lika. Hoppas att du kommer kunna sluta med det för kattstackarn.. Men det är å andra sidan en snäll medicin att äta i lågdos.. Det finns mycket värre saker..

Min vet ville ge min katt antibiotika vid allergi… Han konstaterade allergi Mot fästingar (det visade sig senare att det var maten, och inte fästignarna) och gav honom salva med kortison och antibiotika samt antibiotika i tablettform… Vi bytte salvan mot vanlig hydrokortison och skippade pencillinet och var noga med kokosfettet.. Han blev bra  iaf.. efter vi bytte ut fodret vill säga..

//Ida

Gronstedt
0

Kissen slafsar i sig kokosfett under ljudligt kurrande, så i morgon ska jag skaffa någon kattmat med fisk och minsta möjliga tillsatser, så får vi se.

#16: Mössen här verkar veta att i väggarna är de säkra, och om katten ligger uppe och sover går de loss där nere och tvärt om. Detta är katten som bär hem både 20 cm råttor, ekorrar, vesslor och minkar - så möss kanske är under hans värdighet om de inte kommer och snubblar på honom!

Anterrabae
0

Härligt att kissen gillar kokosfettet.. =) då gör det nog nytta i maggen hans..

Klarar han rå fisk tror du? och ägg? NÄr min katt var som kassast i magen så fick han rå alaska pollok eller annan fisk (dock inte strömming för den åts aldrig upp) i tärningar med äggula eller helt ägg irört…. Det upplevdes som snällt iaf.. och garanterat utan tillsatser. Funkar det på kissen kan du ju testa att tillsätta benmjöl för mineralerna..

Sån mat blir inte speciellt mycket dyrare än vanl. kattmat, så det lär väl åtminståne gå jämt upp med dyrmaten han får nu.. ;)

Oj, råttor, ekorrar och vesslor.. Jag är glad åt mössen helt plötsligt.. kan tom förlåtar ormar och fåglar.. Vill inte ha hemm råttor… En kompis' katt, kom hem med en hare.. Han åt upp hela själv… En annan katt jag vet tog en fiskmås…(de riktigt stora du vet..) Jag är återigen glad åt mössen…

Berätta vidare =)

//Ida

Gronstedt
0

Jag har nu i två omgångar börjat ge kissen kokosfett, vilket han gillar (golvet hans matplats börjar bli ganska halt Glad), och sedan stegvis infört Mjau makrill eller Mjau strömming, som ska innehålla högst 0,3 % kolhydrater, med kokosfett. Efter första gången gjorde jag ett avbrott för att grannen skulle mata över helgen. Båda gångerna har han gillat maten, men också börjat dricka mer. Och då menar jag MYCKET mer, från att aldrig ses dricka ur skålen till att dricka en deciliter om dagen. Detta trots att jag häller vatten även på burkmaten.

Eftersom veterinären har skrämt mig med diabetesspöket, där det första tecknet är ökad törst, törs jag nog inte framhärda med det här, han får gå tillbaka till specialfoder med hydrolyserat protein Ledsen.

[Karro]
0

Men det som lät så bra ju!

Kan det inte finnas någon anledning till att han börjar dricka mer, har svårt att tro på det där med diabetesen… Eller vad vet man, synd att de små liven inte kan prata…

Mona-Stina
0

Mina hundar får mat härifrån

Matrester hamnar också i deras skålar och sedan jag börjat med LCHF har de fått otroligt vackra pälsar. Glansiga och jag tycker mig märka att det blivit piggare. Det innehåller visserligen lite kolhydrater men inte i samma mängder som torrfoder.

Rekommenderas, dyrt kanske men det är dom värda.

HEOL
0

# 21 Mona-Stina

Jag tycker inte att det är så dyrt. Eller räknar jag fel?

Beställer man 100 kg bas så kostar det 10 kr/kg. Jag har två rottisdamer som ska äta 700-1000g per dag. max 20 kr per dag alltså. Jag betalar 19,2 kr/dag för torrfodret jag ger dem idag, då köper jag dessutom 75 kg på en gång och hämtar själv vid fabriken!

Jag ska definitivt prova att beställa därifrån vackrare pälsar behöver de omgående! Fällperiod här- dammsugaren är trött på att arbeta flera gånger per dag.

Wildrat
0

Min syster har fodax till sin hund och hon säjer att det blir billigare. Plus att det är mycket nyttigare för hunden.

magma
0

#19: Men jag tycker att många som går över till LCHf får en ökad törst? Åtminstone fick jag det de första veckorna. Men kanske dina katter hade ätit den typen av mat längre tid än så?

Sara40
0

Gronstedt - jag har intressant följt alla diabetes disskusioner här på KiF då vår katt tyvärr dog till följd av det för några år sedan, (det är han som är på min avatar). Jag viste inget om diabetes då och följde veterinärens råd om dyrt dietfoder som de var återförsäljare för (spannmålsbasserat Skrikandes) och vi gav honom insulin ("penna" i nacken) morgon och kväll. Vi fick aldrig till någon bra nivå för honom trots över ett års försök och hans kropp orkade inte - åkte in akut flera gånger då hans värden pendlade från den ena extremen till den andra… Mätare för att själva kolla värdena eller urinstickor var det aldrig tal om och förutom att vara okunniga kring detta så litade vi dessutom fullt ut på veterinären…

MEN vad jag ville komma till - om du inte ger din katt något som mer än marginellt påverkat hans blodsockernivå (protein och fett) så borde han ju inte få diabetes??? Eller tänker jag fel???

Gronstedt
0

#25: Jag vet ju inte vad som händer! Han har inte diabetes, han får eosinofilt plack, vilket veterinären säger beror på proteinallergi. Han äter specialfoder med hydrolyserat protein, men ibland flammar placket upp ändå med sår på hals och tassar, och då måste han få kortisontabletter för att få bukt med sår och klåda. Det är kortisonet som ökar risken för diabetes, och veterinären säger att jag ska hålla koll på om han dricker mer, så jag får ju ågren varje gång han tittar på vattenskålen!

Mjau köttmat borde ju bara vara bra om det finns risk för diabetes, men vad är det som händer med hans njurar? Han är ingen ungdom längre (14 år) och har varit foderkänslig ända sedan jag hittade honom i ett soprum för 11 år sedan. Det är en sak att experimentera med mig själv, men inte med kissen! Det borde ju vara bra utrensning att dricka mycket och kissa mycket, men tänk om det inte bara är övergångsproblem?

Blää! Jag skulle vilja prata med en förståndig, öppensinnad veterinär, men den vi brukar gå hos är ganska "regelbunden". Tips mottages tacksamt!

Anterrabae
0

Kortisonutlöst diabetes… Jo det har jag.. det är inte kul.. Men jag har svårt att tro att det skulle förvärras av att han får ett foder med färre kolhydrater.. Det skulle väl vara om du måste öka kortisonet för att ge honom blötmaten? Men det gissar jag att du inte gjort.. Då skulle det lixom inte vara nån mening..

Mina katter började dricka massor ehlt plötsligt oxå. Men det var övergående, ett tag gick det uppemot en liter vatten om dagen (på tre katter) Och vet brukar säga att  så länge allmäntillståndet är bra (katten äter, går på lådan och beter sig som vanligt) så ska det inte vara någon fara.

Ring och fråga på närmaste Blå stjärnan om du vill ha allmänna råd av vet. Tex berätta att du provar andra foder till katten, men inte ökar kortison tex.. kan det ge diabetes iaf, trots att du är noka med kolhydraterna? Katten dricker mer.. vad kan det vara? Ännu ett tecken på proteinallergin? VIla i att du har koll på vad som händer i en människa när vi äter kolhydrater.. Det blir samma för katten.. eftesom vi klassas som rovdjur båda två.

Även om du går tillbax till specfodret, kan du väl ge katten fett?  Vi ger dom nöttalg emellanåt i maten oxå.. (har ingen koll på proteinhalt i den) Dricker den mer på extra fett men med specfoder? Isf borde det inte vara blötmaten som gör det. Njurarna tar mig veterligen inte skada av fett..

Jag förstår om du inte vågar exprimentera med katten.. men jag tror inte du behöver oroa dig om katten förutom drickandet mår bra. Vid diabetes blir man hängig.. (iaf vad jag har föstått)

//Ida

Gronstedt
0

Tack, Anterrabae! Skönt att veta att dina katter också drack mer. Så fort specialmaten är tillbaka slutar han dricka så mycket, oavsett fettmängden. Men det kan ju helt enkelt vara så att fibrerna och kolhydraterna binder vätskan, så att den passerar långsammare genom kroppen. Jag ska prata med en veterinär och höra om man kanske borde göra ett urinprov för att vara på den säkra sidan. Han verkar ju må helbra på kött och fett, och det MÅSTE ju vara mer rätt för en katt.

Har provat med svinister, det skulle han gärna äta istället för mat! Det är 100 % fett.

Gronstedt
0

Pratade medd en sköterska på veterinärkliniken och fick veta att det inte är bra att byta till någon burkmat för den här katten, eftersom han är allergisk mot något icke identifierat protein och ursprunget till de köttbiprodukter som ingår i till exempel Mjau kan variera från burk till burk, beroende på dagspris vid tillverkningen. Katter ska inte heller äta bara kött, eftersom de i det vilda äter bytesdjurens maginnehåll också. Så långt låter det ju klokt.

Hon sade att katter inte lägger på sig av kolhydrater, utan av fett och protein, och då började jag undra om det kanske råder samma åsiktsuppdelning i veterinärmedicinen som för människor. Katter är väl mer utpräglade rovdjur än vi?

Däremot hade hon inget att säga om insulin och diabetesrisk på grund av högt kolhydratinnehåll i fodret, det visste hon inget om. Jag får försöka få fatt i en veterinär, som kanske vet mer.

Wildrat
0

Katter är rena rovdjur och ska äta kött och fett, de kan inte använda växtdelar. Men i naturen äter de allt; kött, inälvor, hjärna osv så om man ger dem kött själv missar man ju mycket. Det lilla maginnehåll de får i sig kan inte spela nån större roll. Och sen ställer jag mig frågande till påståendet om att köttinnehållet i påsfodret alltid är samma. Det borde väl också variera med pris och tillgång om det helt enkelt inte är så att det INTE är något kött i påsen?!

Hydrolyserat protein kan vara precis vad som helst (enligt vad jag hittat på nätet). Det är helt enkelt avklippta proteinmolekyler. Men man kan göra så med allt protein, även växternas protein. Vad står det egentligen i innehållsförteckningen på påsen?

Fast på en så gammal katt kanske det är onödigt att hålla på o experimentera. Han har ju uppenbarligen problem och enligt utsago här på Kif kan det ju ta ett tag innan man blir bättre när man lägger om kosten…

parsley
0

#19 Jag tror också att dina katter har blivit törstigare sedan du plockade bort kolhydraterna ur deras mat. Kolhydrater binder ju trots allt en hel del vätska.

Vill passa på att berätta att min hund älskar grönt te med kokosfett. Hon sitter bredvid mig och "sjunger" när jag dricker te och väntar på att få slicka tekoppen.