Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1733 ggr
Mervi
0

Akrylamid - cancer möjlig samband

Nytt cancerlarm i dagens tidning (Hleisngborgs dagblad), denna gång gäller det faktiskt kolhydrater.

"Akrylamid bildas när kolhydrater bryts ner vid höga temperaturer som stekning och fritering.

Ämnet förekommer främst i potatisprodukter, men även i hårt bröd, småkakor och kaffe.

Akrylamid ger skador på DNA och vid höga doser nervskador och sämre fortplantning." citatet från tidningen.

Nu blir man glad att man inte äter kolhydrater. Men kaffe dricker jag.

Mona-Stina
0

Härligt att kolhydraternas biverkningar kommer i ljuset.

Tack och lov har jag aldrig lärt mig dricka kaffe.

maxiq
0

Det förra larmet gällde väl chips? Som är gjorda av *tadam* potatis! Fast då var det väl fettet som fick skulden om jag minns rätt…

felixifokus
0

nu får jag lite deja vu här… akrylamidlarmet kom väl för ett par år sedan, och efter några dagars debatt kom di lärde fram till att de mängder man får i sig genom normalt ätande inte på långt när är farliga? Varför drar dom det igen?

maxiq
0

Nyhetstorka?

Margareta
0

Vad är det som gör potatis giftigt när den under tillväxt hamnar i solen och blir grön?

Numer pensionär i Nynäshamn

Glennart
0

old news…

Pasi
0

#5 Solanin (namnet passar bra då det inträffar när den blir solbelyst)…bildas för att skydda växten från att bli uppäten.

Akrylamid bildas genom reaktion mellan aminosyran aspargin och socker vid höga temperaturer.

ullna
0

Släktet Potatisväxter heter Solanacae på latin och innehåller både mycket giftiga och mindre giftiga växter. Tomater och paprika hör dit, liksom giftiga besksöta, nattskatta, bolmört och spikklubba

Pasi
0

Och den vackra Belladonna

odezza
0

Hade ett ex, som var begiven på att testa olika dekokter… en gång då jag inte var hemma, provade han att göra te på spikklubba… nästa dag låg alla saker i rummet på gräset utanför, han hade släng ut allt genom fönstret (som han lyckligtvis hade öppnat först…) Han hade spytt ganska rejält, dessutom hade han pratat med mig, övertygad om att jag var där, fast jag bevisligen befann mig på annan plats… Sammanfattningsvis kan man väl säga att han inte fick någon bra erfarenhet av spikklubba… Flört

Jag kan lugna er med att det är nästan 30 år sedan jag slängde ut den karln… fast inte genom fönstret! Flört

"still lost in space and time"