Hur mkt protein?
Hur mkt protein ska man äta till vaje måltid ungefär?
Jag äter mat 3 ggr om dagen.
Jenstone - det är omöjligt att svara på när man inte vet något mer om dig. Det har med kroppsvikt att göra och om man vill bygga muskler/går ner i vikt eller bara må bra.
Det finns tumregler.
Minimum är 0,5g rent protein per kilo kroppsvikt och dygn.
Maximum är ända upp till 2,0g
Kvinnor brukar rekommenderas 0,8-1,2, men vad det bygger på vet jag inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
Sedan beror det på om man lowcarbar eller nocarbar också. Äter man nära noll kolisar lär man behöva mer protein en de som äter lite kolhydrater. Alla har blodsocker och nåt ska det göras av. Det ska helst inte vara muskler då.

Jag bryr mig inte om proteinet själv. Baserar man sin kost på fet animalisk mat får man allt man behöver. Jag har provat hela schemat från 30 till 300 gram protein om dagen utan att uppleva några hälsoskillnader. Men på högproteinkosten går jag långsamt upp i vikt.
Sten Sture
så lite som 30 g protein per dag klarar man sig bra på alltså? är det det bästa om man vill gå ner i vikt? vad äter man då? två ägg om dagen och sedan bara smör/kokosfett för hela slanten?
När jag pratar 30g protein är det 30g rent protein och det är enbart 20g i tex 100g kött (ca 22%).
30g protein är alltså 150g kött. Det är väldigt lite. dvs 0,5g/kilo för en som väger 60kg
Numer pensionär i Nynäshamn
ja, det var precis det jag tänkte, att det måste vara väldigt lite… frågar just eftersom sten sture precis skrev att han mådde lika bra på så lite som på 300 g…
Men oj, jag har helt missuppfattat de där med proteinet då.
Jag trodde rent protein va typ den vikten köttet hade. Men då ska man äta en väldigt stor mängd protein.

Jag rekommenderar inte 30 gram protein om dagen, hur liten man än är. Det var ett försök som jag genomförde för att öka min kunskap. Precis som jag har testat att leva med ett väldigt lågt C-vitaminintag. (Det är inte något jag rekommenderar heller.)
Kontentan av en lång rad sådana försök är att jag inte kunnat avläsa några bristtillstånd under försöksperioder på två till tre månader. Min tolkning är att kroppen är utomordentligt flexibel så länge som den får en ren, animalisk, fettrik och obehandlad mat.
Sten Sture

Hej!
ok, jag är tjej och äter upp till 1 kg kött om dan, ibland mer + fett och inget mer. För mycket?
Jag är normalviktig, men har andra hälsoproblem dock.

Miggy - Mår du bra så är det inte för mycket så länge fetthalten inte blir för låg, dvs att energiandelen av protein blir för hög. En del inuiter körde ju runt 40-45E% protein och runt 55E% fett, med god hälsa. Masajerna ligger nog på ungefär samma kostsammansättning.

Tack Pasi. Jag läste igenom tråden här igen och inser att jag mass-äter kött! Jag ska nog omfördela mina portioner litegrann
så för att tillgodose hela mitt grundläggande dagsbehov behöver jag som mest 1/3 eller iallafall ½, egentligen.

Jag äter nog säkert 1,5kg kött om dagen, men försöker välja så fett kött som möjligt, både för smakens skull och för att inte överäta protein.
När jag råkar äta magert kött så tar jag medvetet extra stora klickar smör…även om jag råkar ha gräddsås oxå.

aha, vilka köttisar vi är
och som du ser så är jag ett smörpaket
<--- (bild), för det är så himla gott! Inget slår smör på biffen.

Jag håller med….kött+smör, ägg+smör, fisk+smör, kyckling+smör….tom grönsaker+smör är underbart gott.