Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4096 ggr
IngelaSO
0

Proteinpulver

Jag har läst lite på forumet och jag vet att proteinpulver är ett hett ämne, men jag skulle vilja prova det för jag har lite svårt för att äta ägg och kött till frukost. Samt som "nödmat" att ha med sig till stan.

Jag är laktosintolerant så ett mjölkfritt hade varit bäst men jag vill gärna ha tips på alla märken som är "bra" enligt er….

Pasi
0

Nödmat borde istället bestå av fett då det är en mycket bättre energikälla.
100g protein ger bara 400kcal och är inte nyttigt i för stora mängder (dufva kan nog förklara varför)….speciellt om man äter det utan fett eller kolhydrater.
100g fett ger hela 900 kcal och håller uppe energinivåerna.

Bättre mao att knapra en bit ost i nöden. Glad

kitabu
0

Om du äter 100 g fet ost bör du få i dig ca 25 g protein=100 kcal och 25 g fett=225 kcal.

Välj själv hur många bitar Baby-Bel á 20 g du äter.

IngelaSO
0

Jo, fett får jag i mig utan problem. Jag har nästan alltid med mig nötter, men det är lite förmycket kolhydrater för min smak.

Men det är inte det som frågan egentligen handlar om. Som jag skrev försöker jag undvika mjölkprodukter, lagomt kul att få lös mage, koliksmärtor och gasattacker när man är på stan…..

Just ost och grädde är sånt som jag tål väldigt dåligt.

Är det ingen som kan tipsa om proteinpulver utan smak och socker givetvis ?

Wildrat
0

Så vitt jag vet finns det inget proteinpulver utan smak. De som inte är smaksatta smakar ganska illa eftersom råvaran smakar illa. Jag vet att det finns proteinpulver gjorda på soja eller ägg som alternativ till mjölkbaserade. Inte så lätta att hitta men jag har sökt tidigare och hittat på nätet. Har dock inte varken köpt eller provat.

andreas0
0

Ha ett lager kalla fläskkotletter redo i kylskåpet, innehåller allt du kan tänkas behövas i energiväg.Glad

Ställ dig och stek ett par stycken två gånger i veckan så klarar du dig, skulle det sen bli några över när dom legat ett par dagar tar du dom till middag så dom inte blir dåliga.

Mycket bättre protein än något pulver, och dessutom en hel del fett. Det var faktiskt inte en dum ide, tror jag ska börja göra så för mig själv också.

Margareta
0

Det här är nog fel forum IngelaSO att fråga i - finns det inget träningsforum där Proteinpulver är en del av vardagen?

Numer pensionär i Nynäshamn

NancyAlke
0

Jag åt proteinpulver ett tag. Min anledning var att jag mådde konstant illa och kunde bara inte äta tillräckliga mängder mat för att få i mig det protein som jag behövde. Eftersom jag rasade i vikt då, så var jag rädd att alla muskler skulle slinka med.

Jag sökte igenom en hel del produkter men fick inse att pulvret antingen innehåller socker, andra kolhydrater eller aspartam… så det är lixom bara att välja. Jag valde en liten tillsats av Aspartam, men det kändes inte rätt…

Doc
0

Hehe, Margareta, men vi lowcarbare som tränar får inte vi vara kvar här? Flört

Läser TNT diet av bla Jeff Volek (en av de som forskat allra mest på lowcarb), det är ett kombinerat lowcarb-mat/träningsprogram (mycket styrketräning). Där rekommenderar de proteintillskott just i samband med träningen. Kolhydrater i detta kan ju ge liite ytterligare muskeltillväxt men om man är mer intresserad av hälsoeffekter kör man nog hellre utan…

Någon som har förslag på bra proteintillskott (pulver?) som inte har så mycket fett eller kolhydrater? Inga sötningsmedel helst heller, urk.

Margareta
0

Det är klart ni får Doc det är ju bara det att stackas IngelaSO har frågat efter ett pulver och hon får inget svar - bara alternativ.

Hon vill ju faktiskt ha ett proteinpulver!!!

Det var bara just DEN frågan hon kanske skulle ställa någon annanstans - bland folk som använder och därför KAN pulver.

Bra att Du kommenterade - för jag var säkert otydlig - det är något man måste arbeta med hela tiden.Generad

NancyAlke
0

Här finns det en skapligt lång tåt om olika proteinpulver:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a8010582-d249-4747-b81e-4f68d180f66b

Doc
0

Du har rätt Margareta, jag kanske tolkade dig lite fel där!

Nancy hade ju ett bra svar dock - proteinpulver utan kolhydrater eller sötningsmedel är tydligen svårt hitta. Någon som lyckats?

Doc
0

Se där, tack Nancy såg ditt senaste inlägg nu!

Margareta
0

Bra … då är alla nöjda… även sajtvärden.

Äntligen fick IngelaSO ett vettigt svar! Det är viktigt så att inte tråden - i all välmening förstås!!! (det är också viktigt) växer utan att det inte kommer något svar på frågan. Det kan vara frustrerande för den som frågar.

Denna kommentar har tagits bort.
dufva
0

Skippa nu alla tankar på proteinpulver Förvånad.

Det mesta är bara fullt med kolhydrater och alldeles onödigt processat 

Om vi tar träningsbiten så har jag under årens lopp testat nästan alla upptänkliga varianter för optimal kostFundersam..

När jag äter LCHF-kost får jag bäst effekt på uthållighet och återhämtning om en måltid inte ligger närmare passet än 2 timmar..

Ligger det närmare tycker kroppen att det är viktigare att spjälka maten än att ge mig ork i gymet..

Bäst effekt på muskeltillväxt får jag om jag äter lite protein alldeles efter passet, helst redan i omklädningsrummet..

Här är det inte så viktigt med fettbiten utan jag har oftast med mig en liten ask med köttfärs eller ett kycklinglår.

Det verkar som att byggstenarna (proteinet) behövs som bäst just då och även att de tas upp bäst precis när man jagat ut alla reserver. 

När jag sen kommer hem blir det en vanlig fettrik middag..

emelyaus
0

finns det inget fettpulver hehe Flört

kanske torkade grissvålar som du mal ner till pulver o sen dricker i vatten till frukost…… låter inte så värst gott men det blir väl protein o fett i en salig blandning….
Godare att äta bacon o ägg kanske..

Wildrat
0

IngelaSO: I Skaldemans "Ät dig ner i vikt" skriver han nåt om att äta frukt till frukost och sen fruktlöst och fettrikt resten av dagen. Det kanske skulle funka för dig om du inte vill äta ägg och kött.

Doc
0

Dufva, det där är bra tips. Men fettet i kött ex gör väl att proteinet kommer ut i blodet lite långsammare? Inte för att jag är så noga, det kanske är en detalj. Att ta en kycklingklubba i omklädningsrummet är föredömligt manligt förstås… Räcka ut tunganett par kokta ägg kanske kan vara något annars?

Pasi
0

Doc_ - Visst sipprar proteinerna ut lite långsammare, men jag tror inte man märker nån skillnad på tillväxten eller resultaten. Ger samma totala insulin, glukagon och IGF-utsöndring…lägre nivåer men över lite längre tid
Och fettet är ju trots allt bra då även det ger blodsocker och ketoner (ihop med ev aminosyror) för att kompensera ev blodsockerdipp.Glad
Muskelcellerna lär ha lättare att ta upp aminosyror om de kommer i lite lagom takt.

Dessutom är jag tveksam till att urfarfar plockade ut de magraste bitarna för att ha efter en ansträngning …skulle snarare tro tvärtom….och teoretiskt borde vi även gynnas av feta biten om han gjorde det.
Ointelligent handling att plocka ut de bitarna med minst energi och evolutionsmässigt borde det ju bara gynna just ointelligens.Flört

IngelaSO
0

Tack Margareta för att du styrde upp tråden !!

Tack för alla tips…

Skip shops proteinpulver innehåller fenylalanin och det är detsamma som aspartam :(

Holistics pulver innehåller vanilj och det får jag migrän av :(

Jag letar vidare för efter jag läst den andra proteinpulver-tråden så tror jag att det skulle hjälpa min viktnedgång :)

Ulf-S
0

Jag har ett proteinpulver från Skip som är helt rent, inga sötningsmedel eller annan sk*t… De har flera olika sorter.