Tack för tipset på keso-alla-malta.
Kommer inte ihåg vem jag ska tacka men tackar den som kom med tipset att göra ris-alla-malta på keso och grädde och äta med kanel. Super gott och så vansinnigt mättande, var tvungen att avstå halva portionen då jag blev knöka mätt.
På julafton blir det keso-alla-malta med tinade hallon.
Det lät ju gott, ska jag oxå prova! Vispade du grädden först och värmde alltihopa i micron eller hur gjorde du?
Skulle kunna vara en bra 'gott-i-soffan' -rätt kanske.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Detta var ingen varmrätt. Jag vispade grädden och blandade i ungefär lika mycket keso och åt det kallt med kanel men jag skulle kunna tänka mig att det är gott med hallon till. Alltså som en slags ris-alla-malta.

Jag gjorde keso alla malta igår och hade osockrad hallonsylt till. Gott!
Det kan jag nog tänka mig är gott, men jag får hålla mig till bara tinade hallon. Jag har gåttner 15 kg och ska gå ner några till men min kropp klarar inte sådant som sägs vara osockrat men som är sötat med sötningsmedel eller fruktos. Jag fattar inte varför det ska heta osockrat,jag tycer igentligen att ska det kallas osockrat så bör det inte smaka sött alls 8min mening och nu helt från ämnet) Det får mig inte att minska i vikt. Det enda sötningsmedel jag tål är Stevia men då i små mängder så jag inte får tillbaka att smaklökarna vill att mat ska ha söt smak.

Jo, hallonsylten innehöll 10 kolhydrater per 100 g, men jag tog bara ett par teskedar. Frysta hallon är så gott, så det skulle jag nog ha tagit mer av. Dessutom innehåller väl hallon ca 6 g kolhydrater?
Jo visst är det sant att de innehåller lite kolhydrater också men även där så lastar man ju inte på hela 100 gram. Men för mig är det just problemet med sötnings medel som triggar. Jag behöver (vill vara) icke sockerberoende eller sötsmaksberoende och märker att min kropp reagerar helt fel med söt smak.

I livsmedelsvärlden innehåller osockrade produkter inte socker men sötningsmedel.Osötade produkter innehåller varken socker eller sötningsmedel.Det är väl de osötade vi bör hålla undan för.

Även jag tackar för keso-ala-malta..
det är ju jättegott…. o kan mycket väl ersätta den vanliga risalamaltan till jul… som jag för övrigt alltid mått dåligt av.. men ändå skulle hiva i mej..
Ris-ala-malta på julafton och magen svullnar som ballong och ont gör det. Det slipper vi nu.
Testade som ni skrev vispad grädde med lite keso i en skål och lite flagad sötmandel på. Supergott!
Men jag hade en knivsudd vanilinsocker i. Vad tror ni,är det ok? Och sötmandel då? Funderar om fettförbränningen stannar av. Ska testa att göra utan v-socker och se om det blir lika gott.
Jag provade oxå, men tyckte det blev alldeles för salt smak. Hade inget sötningsmedel i….
/Lillianna
~ Lillianna ~
Tyckte oxå att det var salt första ggn men minskade på keson.. Alltså mest grädde med någon sked keso i, då blev det bättre :-)
Är fortfarande mätt(fikade vid 16-tiden). Har tagit några skivor gräddost nyligen. Så det blir nog bara lite vin ikväll. 
Oj vad smaskigt allting låter! Nu blir det smörbollar och arrakbollar.
Tack för tipsen
mumsan
Har ätit både ostkakan och smörbollarna och arrakbollarna.
Allt var gott. Smörbollarna inehöll så mycket kokos så jag skulle vilja kalla dem kokosbollar och arrakbollarna blev inga bollar utan ganska kletiga så jag la smeten i ischockladformar och dess i frysen. Smakade försstås på semeten och blev fort nöjd. tog några frysta och även kokosbollar och nu är jag nöjd för ett bra tag framöver. resten får vara kvar. Ostkakan bjöd jag på när brorsan med familj var här. Han gillade den skarpt fast med hallonsylt och jag tog färska jordgubbar. Hade nog velat haft vispad grädde till istället.
mumsan
* chocolate. andvänd du stevia istället om du vill och tål det, sen går det naturligtvis bra att andvända inkråmet i en vaniljstång det blir bara lite dyrare.Man får prova sig fram.
som sylt går det ju bra att mosa lite bär av någon sort man tycker om med lite stevia efter smak
Ohh, gammal tråd men ändå så bra nu till jul! :D Mums…
Mums, detta låter så gott, gläder mig till jul!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Kul att ni gillade mitt tips med keso och grädde.