Råmjölk
Jag har fått en kruka med råmjölk av en bonde här. Har aldrig lagat till nåt sånt och testade genast, Det var gott!
Tillagades på följande sätt:
Vispade ihop mjölken med ett ägg och en skvätt grädde. Smaksatte med lite kardemumma.In i ugnen i vattenbad tills det stelnat. Jag åt det som det var men det hade nog smakat bra med sylt.
Men…. hur är det med kolhydrater i råmjölk?
Det skulle vara mycket intressant att veta hur många kolisar det är i den, jag har en liter i frysen. Jag hade inte hjärta att kasta den.
Vet inte hur många kolhydrater men det måste ju vara mindre än i vanlig mjölk eftersom råmjölken innehåller mera fett. Mjölk som levereras har ofta över 4% fett eller mera. Det låtermycket gott receptet!
råmjölk innehåller framförallt mer proteiner. Jag upplever den inte fetare- bara tjockare av allt gott i den.
mellan sex och åtta veckor är en mjölkko sinlagd innan den beräknas kalva. Även om en del skulle kunna mjölka ända till nästa kalvning så är det bra för kossan. Hon behöver all näring som hon äter till kalven. I kon skapas under tiden en massa antikroppar så när mjölken bildas så hamnar de där så att kalven får en bra start i livet med den bakterieflora som finns runt kon. Den är gul och den är tjock och utmärkt som handlotion!

Jag fick tre liter av syrran!!!Har precis tagit en form ut ugnen. jag hade inget annat än kardemumma o lite salt i..ska äta den med rörda hallon imorrn, uppstekt i smör..mmmmm
Kalvdans är väl gjord på råmjölk?
Absolut bland det bästa som finns för att hämta kraft inför en operation eller efter en operation, när man behöver extra näring, har jag för mig. 

Njut av varenda droppe, det är rena guldet!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
kalvdans är råmjölkspannkaka ja.
Hälsingeostkaka är också gjrd på råmjölk, mums!
kardemumma? Här kör man med kanel på kalvosten (på annat håll kallad kalvdans).