Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3814 ggr
majsan332
0

Cancer

Vid cancer i urinblåsan; vad ska man tänka på? Är det att äta lågkolhydratkost? Någon med erfarenhet?

DonQuijote
4

Bättre att fråga din läkare eller sjuksköterska på onkologen kanske? :)

Annielle
3

Tyvärr vet jag inget specifikt just om cancer i urinblåsan, men att äta så mycket grönsaker och antinflamatoriskt som möjligt, äta gurkmeja (viktigt att det äts tillsammans med lite svartpeppar och fett för upptaget)  dagligen till exempel, och leva hälsosamt på alla fronter, motion är viktigt till exempel. Jag tycker boken "Anticancer"  av är en bra bok som skriver om kosten motionen och det psykiska. http://www.bokus.com/bok/9789127130043/anticancer-ett-nytt-satt-att-leva/?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIxc-Wwsbv1QIVDs-yCh0T9ghdEAQYAiABEgKKh_D_BwE 

Om du inte har läst den låna den på bibblan.

#1 Det är ju tyvärr vanligt att läkare anser att kosten inte ens har någon betydelse ens vid tillstånd som cancer, men visst kan man fråga….man får väl dock vara beredd på att de kan svara något i stil med att kosten inte har någon betydelse….vilket den givetvis har….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
0

Du kan med all säkerhet få kontakt med en dietist.

/Maria

DonQuijote
1

#2 Vanligt, det har jag aldrig hört, jag har fått råd av sjukpersonal ett flertal gånger och har aldrig hört att någon bett om råd och fått ett sånt svar utan god anledning? Vid just cancer gör behandlingen ofta att man mår väldigt dåligt vilket gör att läkaren ger rådet att man äter vad som helst som man kan få ner vilket ju inte är ett dugg konstigt då det viktiga är att behålla vikt och få i sig något alls.

Annielle
2

#4  Tyvärr har jag den erfareheten via andra med cancer. Senast en person med cancer frågade sin läkare om den kunde göra något själv, någon speciell kost som vore bra o.s.v. fick personen svaret: "Nej, du kan inte göra något, vad du gör spelar ingen roll, det är vad vi läkare gör som räknas!" Hemskt svar tycker jag! 😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2

Jag håller med DonQuijote.

Själv har jag haft cancer med stor avmagring som "biverkan" och tillsammans med dietist så fick jag råd om hur jag skulle överleva rent näringsmässigt.

När det gäller cancerdiagnoser i allmänhet så mår man ganska dåligt vid behandling och då är fokus på att man ska få i sig den viktigaste dagliga näringen.

/Maria

Sindri
2

Jag känner en med cancer som fick hemskickat massor med näringsdrycker - som det var mycket sockerarter i. Många studier pekar ju på att just socker gynnar cancertillväxt, så det tycker jag inte kändes så bra.
Dietister är oftast utbildade i samma skola som läkarna.
Har man svårt med aptiten så tycker jag s.k. äggmjölk med olika smaksättningar är jättebra. Även mjölfria pannkakor av olika slag som kokospannkakor, bananpannkakor, äppelplättar brukar funka. Då får man också i sig en massa bra energi istället för socker.

Maria
3

#7 Det här med cancer och socker är en diskussion för sig. Det finns många motstridiga uppgifter,

Jag fick också näringsdrycker hemlevererade och det var det enda jag kunde få i mig just då. Jag behövde verkligen den energin.

Att bara tänka pannkaka då hade varit en omöjlighet för att inte tala om tillagningen.😉

/Maria

hemul
4

Man kan väl plocka russinen ur kakan kanske. Om man nu vill äta typ LCHF kan man ju inrikta diskussionen med dietisten på hur mycket kalorier man minst bör försöka få i sig, om några näringsämnen är viktigare än andra, sånt. Och sen pussla ihop det själv.

Men som Maria beskrev, många klarar inte att få i sig vad som helst p.g.a. illamående och aptitlöshet, säkert också ofta därför att man kan må fruktansvärt psykiskt dåligt i en sådan situation. Då tror jag faktiskt att det är viktigare än allt annat att få i sig energi, på vilket sätt som helst.

Tänk på att vi gärna tror att kolhydrater är roten till allt ont och djävulens påfund, men några riktigt hållbara bevis för denna inställning finns egentligen inte. Och i en så allvarlig situation får man nog i alla fall skippa vad som vore optimalt och satsa på vad som är genomförbart. Men om man kan ska man givetvis äta på det sätt som man tror är bäst.

Har inte haft cancer själv, men sett det på nära håll fler gånger än jag hade önskat.

Verkligen lycka till majsan332! Tror det är jättebra att du försöker göra det du tror är bäst för att övervinna detta. Det är nog en viktig komponent det också. Inte bara för kroppen, utan för att inte inta bli apatisk och känna sig maktlös inför både sjukdomen och vårdapparaten. Kör hårt! Stenhårt.😉🌺

DonQuijote
0

#6 Precis. Jag fick cancer som tonåring och då hade jag ju föräldrar som lagade mat och tog hand om precis allting. Som vuxen måste man ibland klara sig själv (vilket jag inte ens kan föreställa mig) och att då samtidigt försöka få i sig 'nyttig' mat som måste inhandlas, hittas recept på och lagas låter övermäktigt. 

Lycka till majsan332! Lita på dina doktorer och eventuellt dietist och ställ absolut inte för höga krav på dig själv angående kost! Kanske orkar du bara leva på kakor och glass (väldigt bra om man kräks) ibland och låt det vara så i så fall!

macarena
0

KLarar du kokosolja så ät det!!!!!