Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2775 ggr
lundsabin
0

Mina frågor om allt detta...

Tack för svaren om min sura kropp längre bak Fundersam!

Nu har jag fler frågor, som har mer rätt o slätt med kosten att göra. De känns väldigt nybörjariga (???), och jag ska repetera och läsa böckerna jag läste i somras, men just nu undrar jag i alla fall…

Först och främst, jag ammar som jag har skrivit i annat sammanhang min 15-månaders dotter. Delamning handlar det om, men jag är ändå ganska hungrig tycker jag - eller har jag svårt att känna när jag är mätt…? I morse åt jag t.ex. omelett på 3 ägg, lite vispgrädde i röran, två skivor ost och allt stekt i kokosfett. Till det kaffe med mjölk, och två små små små cocktailtomater.
Detta åt jag vid halvåttatiden, när jag kom till jobbet en timme senare hade jag ett klart märkbart hungerssug i magen, MEN det var inte som när jag verkligen har varit vrålhungrig med blodsockerfall och att jag inte skulle klara en sekund till utan mat…
JAg klarade mig två timmar till fikat utan problem, men undrar ändå. KAN jag ha ätit för lite trots allt (m tanke på amningen)? Kan suget ha kommit av den lilla skvätten grädde, mjölken och/eller tomaterna?
Inte sådär jättelätt att svara på, men jag hör gärna lite åsikter så att jag vet hur/vad jag ska ändra. ELLER om det bara sitter i huvudet…?Förvånad

Nästa fråga - bacon är väl inte sådär väldans bra, inte att äta för mycket av i alla fall, vad jag har förstått! VAd kan man äta istället, som liknar det…? Om t.ex. bacon o ägg till frukost är JUST vad man är supersugen på! Eller finns det ngn bacontillverkare som är bättre än en annan?

Och ännu en fråga… snacks? Vad äter ni om ni vill ha ngt lite att knapra på? HAr visserligen förstått att en del inte är hungriga förrän till kvällen efter frukost, men ni andra…? Vet inte om det ändras för mig allteftersom jag kommer in mer och mer i det här LCHF-tänket igen, men som det är nu måste jag äta 5-6 gånger per dag. Vet inte heller om det har med amningen att göra, att jag har ätit mer kolhydrater, vanans makt, eller ngt annat…
Men, alltså, frågan kvarstår - tips på snacks? Är för tillfället lite småtrött på ost, skinka (påläggs tänker jag på) är väl inte sådär jättebra m tanke på tillsatser, morötter har jag varit inne på tidigare men är inte ett dagligt alternativ… jag känner mig tömd på idéer just nu. Vill inte äta för mkt mörk choklad…Generad  Och på jobbet är det svårt att äta bär med yoghurt eller grädde t.ex.

Jahapp, det var de frågorna… får komma på fler sen, gör jag säkert, men jag börjar med dessa. Hoppas verkligen någon vill och kan hjälpa mig med de här komplicerade frågorna… Fundersam

Tackar!

Mervi
0

Det kan vara amningen, du kanske behöver mer mat.

Jag själv äter två kokta ägg med smör till frukost och ibland en liten bit fet ost till kaffet. På det klarar jag mig minst 6 timmar. Behöver inget till förmiddagskaffet och känner inget sug.

Angående snasket: jag tar ost, eller några nötter om det finns hemma och om jag känner för det.

Ett par tomater tror jag inte gör så stor verkan.

Bacon äter jag inte så ofta, nästan inte alls till frukosten längre. Ibland använder jag det till maten.

Man kan steka sidfläsk om man gillar det.

Wildrat
0

Potkäs och smörbollar som snacks, recept finns här bara att söka, eller fläsksvålar. Jag menar du som kan äta mjölkprodukter kan ju bara frossa Skrattande. Ser ut som du skulle kunna behöva lite mer fett också, kanske grädde eller smör i kaffet?

Är du sugen på bacon varje dag? Skaldeman äter/åt ganska mycket bacon utan problem annars finns det sidfläsk (som bacon är gjort av) som inte är rimmat (saltat) som man kan använda, men det smakar ju inte samma. Vet inte men det kanske finns ekologiskt bacon?

Mervi
0

Änglamark har väl ekologisk bacon.

Wildrat
0

Ja det borde de ha… Tänkte inte på det.

Glennart
0

Men den är sockrad…

Mervi
0

Men hur mycket socker är där i den????

Wildrat
0

Alltid är det nåt…

Mervi
0

Ja, man får göra sina val. men lite socker är väl bättre än alla E-tillsatser som finns i de andra  sorterna.

parsley
0

Lycas friterade fläsksvålar kanske är ett tänkbart, om än salt, snacksalternativ? Nötter, mandlar?

lundsabin
0

Tack för era svar!!!!'

Hm, har inte tänkt tanken på mer fett, äter nog mer senare under dagen men kanske till frukost, ja! Ibland har jag tagit kokosfett i kaffet, tycker det smakar gott faktiskt, men ofta glömmer jag det i brådskan (dagis, klä barn och sånt…).

Nja, är kanske inte sugen på bacon VARJE dag, men tycker det är väldigt gott…! Kanske varannan dag skulle jag utan problem äta det. Sidfläsk är väl ngt att testa, har aldrig ätit det så, stekt för sig själv så att säga.

Och fläsksvålar ska jag nog köpa, är ju jättegott!!! Har jag inte ens tänkt på. Gillar också nötter, men har en tendens att äta för mkt av de mindre bra nötterna, som t.ex. cashew… har upptäckt att jag inte riktigt tål paranötterna, tyvärr, för de är väl de bästa… eller…?

Sen, vet inte om jag tål mjölkprodukter egentligen - eller TÅL gör jag ju, men vet inte om de t.ex. kan hindra viktnedgång och sånt, återstår att se. Älskar nämligen grädde och kan dricka MYCKET rakt av utan problem.

Måste avsluta (om ngn orkat läsa så här långt) med att berätta om lilla dottern och hennes LCHF-tendenser… ÄLSKAR kött! Helst skinka eller ryggbiff. Gillar inte speciellt potatis, och sånt. Slickar av smöret från smörgåsen… älskade när hon fick smaka vispgrädde (ovispad).  OSv. Måste vara medfött…! genetiskt. Nåt sånt…!

Mervi
0

Barn är kloka!

Henrik70
0

Änglamark bacon innehåller glukossirap och E300, E301, E331 och E250. Jag tror att det bara är E250 som måste finnas i bacon. Jag ringde och klagade hos Coop kundkontakt idag på att det fanns glukossirap i den. Det är vissserligen ganska lite kolhydrater i den, ca 0.5 g.

Det vore bra om det är många som ringer så att man kan köpa ekologisk bacon utan glukossirap. tel.nr. 020 - 71 10 10 eller www.coop.se

Mervi
0

Jag trodde att kravmärkta produkter inte innehåller tillsatser. Fundersam

Jag skall kolla nästa gång jag är och handlar. Jag handlar inte så ofta på Coop.

Sara40
0

E250 = sodium nitrit (enligt am Wikipedia). Är det verkligen så att bacon behöver detta? I dag när vi (nästan alla) har kyl/frys/nära till affärer/mm.

Dessutom undrar jag över vad man menar med ekologiskt när det ibland specifikt står "ekologiskt odlat" på produkter som man förädlat på olika sätt efter denna odling… Tänker specifikt på olivolja. En sak som slagit mig är att Spannien är mycket stort vad gäller olivodling och då även för just producering av olivolja (inte bara ätoliver). MEN det är sällan det strå annat än tappad i Italien på olivflaskor (i alla fall i "mina" butiker) där det över huvud taget står vart oljan är tappad. Forslas oljan långa sträckor innan så att man skall kunna skriva tappad i Italien? Och om så är fallet, hur forslas denna olivolja? *fundersam*

Är det någon som vet varför E-guiden i Den hemlige kocken av Mats-Erik Nilsson inte nämner just E250, men E249, E251 och E252? För övrigt en mycket bra bok som jag rekommenderar och kommer köpa in till flera släktingar som julklapp i år, (släktingar som inte alls köpt lågkolhydrat tänket men som kanske vill ta till sig detta med "vårt" matfusk).

Pasi
0

Lustigt att han utlämnat natriumnitrit i boken!?Fundersam
Måste vara en ren miss.

Mervi
0

Han sa i TV att han accepterar konserveringsmedel. Det är väl dessa nummer är eller????