Sur i kroppen?
Hej!
Var evigheters evigheter sedan jag skrev här, flera månader åtminstonde… Fast läser gör jag nästan varje dag.
Har "vandrat iväg" från LCHF, har en dotter som jag fortfarande ammar (15 månader) och som sover dåligt (eller snarare, gör så att jag sover dåligt), så vissa dagar har jag haft ett sånt sockerkicksbehov (av ren och skär trötthet o utmattning) att jag inte klarat av det, utan fallit för frestelsen. Fast, har inte givit mig hän till potatis, rent socker och sånt, utan snarare lite för mkt mörk choklad, fullkornsbröd, nötter, osv… glass i somras förresten måste jag erkänna.
Nåja, tänkte försöka att trappa ner på kolhydraterna igen, lite sakta den här gången tills jag hittar en nivå som jag orkar med (just nu orkar jag inte för stora omställningar på en gång…).
MEN - jag har en fråga som inte riktigt har med detta att göra, eller kanske den har men…. var hos en homeopat idag (även zonterapeut, kombinerat), som kollade min urin. Bl.a. var jag "sur i kroppen" (japp, är lite irriterad idag…) - om det nu är lågt eller högt Ph minns jag inte eftersom alla sådana kunskaper fr¨ån skolan är som bortblåsta…
Jag fick i alla fall ngt medel mot det, men frågan är - vad kan orsaka att det blir så? Är det ngt särskilt man äter? Eller kan det komma av annat, t.ex. stress, sömnbrist, eller…?
Någon som vet? Är mest nyfiken, vill gärna veta om det är ngt jag kan göra med den dagliga kosten eller andra rutiner.
Och förresten - vad anser ni om morötter som snacks? Egentligen har jag ju lärt mig att man inte ska äta det, men är det ngn som gör det och det funkar för…?
/Sabina

Sanna Ehdin skriver om syra-basbalans i boken "Den självläkande människan".
Exempel på syrabildande födoämnen är bönor, sparris, fisk, ägg, pasta, havregryn, kaffe, kakao, pepper, senap och socker. Basbildande är exempelvis avocado, citroner, grapefrukt, färsk frukt i allmänhet, russin, majs, grönsaker och speciellt råkost.
Vill man förbättra bas-syra balansen i kroppen kan man äta mycket frukt och grönsaker. Speciellt lämpligt är det att äta alfalfagroddar, alger och korngräs. Färskpressad citron i vatten och bikarbonat är också bra.
Stress, och dit räknar åtminstone jag sömnbrist, kan öka produktionen av syra i kroppen.
Morötter som snacks är ett av dietisternas favorittips. Morötter innehåller en hel del socker /kolhydrater. Har man ätit LCHF en tid känner man hur söt en morot faktiskt är. Så vill man minska på mängden kolhydrater så är inte morötter något bra snacks. Testa ost istället eller någon god korv. kanske känner du dig piggare om dricker te med fett i?
Jag tror inte på syra-bas teorin.
Kroppen är uppbyggd av syror.
Maten du äter bryts ned till aminosyror och fettsyror.
Ketonkroppar är också sura. 
Jag var på ett föredrag om syra-bas balansen i kroppen förra hösten och det är inte så mycket av allt han berättade som jag minns men detta kommer jag i alla fall ihåg.
Blodet kräver ett ph på 7 (nån tiondel hit eller dit, minns ej) Vi dör om blodet får för lågt ph.
Om kroppen pga stress och felaktig kost blir försurad dvs lågt ph så ser blodet alltid till att hålla 7. Kalk tas från skelettet för att åstadkomma detta. Stor risk för inlagring av kvicksilver för att fylla luckorna efter kalken. Kvicksilvret kommer bla från läckande lagningar i tänderna.
Mat som sänker ph: animalier o ceralier. Frukt o grönt ger oftast en höjning, en del ingen förändring alls. Men sa han: -Det är näst intill omöjligt att höja ph i kroppen om man lever med stress. Som slutkläm sa han
-Den som är kär kan äta vad f-n som helst och ändå ha en bra syra-bas balans! 

Jag tror inte att syra/basteorin är nåt man ska hänga upp sig på så länge man äter en artriktig kost. Om den stämmer tar jag inte ställning till förrän det finns nån trovärdig forskning i ämnet.
Tack för era svar!
Betr Parsleys svar - jodå, kaffe dricker jag ju, liksoma tt jag äter ägg o fisk… och kakao i mörka chokladen. och innan jag trädde in på denna väg igen åt jag ibland havregrynsgröt till frukost.
Men undrar om inte sömnbristen spelar roll, en väldigt stor sådan skulle jag tro!
Oavsett om syra-bas-teorin stämmer eller inte, så kvarstår det faktum att jag är kroniskt trött pga dottern, och kär känner jag mig definitivt inte innan maken hjälper till mer på nätterna…
(igen)
Så, vad säger ni, ska jag fortsätta med det medel som hon gav mig (björkaska, japp superäckligt
och mysko) eller satsa enbart på kosten? Som jag skrev i mitt första inlägg så orkar jag inte med för dramatiska förändringar på en gång, så det kan dröja innan jag kommer till att inte alls äta kolhydrater om jag nu alls gör det!
Tack igen!

Aska = lut = basiskt.
Jag skulle ärligt talat inte käka björkaska. Det känns för mysko, som du säger.
Satsa på att hålla dig på benen istället och drick färskpressad citronsaft om du bekymrar dig om bas syra balansen.

Jag säger bara….Dolomitkalk..
Fixar magnesium o kalciumbehoven samt ordnar till eventuella surheter..

Syra-basteorin har jag inte satt mig in i…
Men du undrar över morötter… själv äter jag färska morötter som snacks ibland, någon lördagkväll framför tv:n… med dipp gjord på gräddfil, för at få i mig lite fett också. Vill man inte använda de färdiga dipmixer som finns i butikernas snackshyllor, pga alla konstiga tillsatser, så kan man smaksätta gräddfilen med annat… lök, vitlök, färska kryddor, torkade kryddor, mm mm
Själv är jag inte så kolhydratkänslig, så jag tål en morotsschock någon gång ibland… och det triggar inte något sockersug hos mig… men här är vi ju olika, så det gäller att prova sig fram.
Men personligen tror jag att några råa morötter är mindra skadligt än sädprodukter, t ex fullkornsbröd… men förmodligen är vi olika här också.
"still lost in space and time"
Tack igen alla!
Nä björkaska… gjorde visserligen avkok som man sedan blandar lite med vanligt vatten (så äter inte rakt av), men det smakade äckligt värre…. faktiskt död på ngt sätt. URK!
Men, okunnig som jag är - var köper man Dolomitkalk, och kan det ha negativa biverkningar på ngt sätt…? Förutom att hjälpa det det ska.
Tänkte förresten börja med citron igen, brukade pressa en halv citron o dricka innan frukost, men sedan blev jag gravid och det var inte ngt jag kunde klämma i mig innan maten.
Tack förresten Odezza för ditt svar! Funderar på det där med morötter, inget jag brukar äta faktiskt, men behöver alternativ till andra snacks - och till chokladen som är jag är för snabb att sätta i mig. Ost äter jag, grädde ibland, men har inte så bra andra alternativa snacks. Vet inte hur mycket amningen påverkar min hunger, men ngt måste den göra för jag håller mig inte mätt superlänge efter en frukost med omelett på två 'ägg, lite vispgrädde, stekt i kokosfett, med två skivor ost på. Antar jag behöver mer, men vad? HAr inte jättemkt tid heller på morgonen att stå och laga jättefrukostar.
nåja, det sista var bara en liten fundering…

Björkaska är knappast livsmedelsgodkänt och det kanske kan finnas tungmetaller i den.
Den är beroende på vad träden har sörplat i sig under sin tid här på jorden..
Jag vill minnas att vanlig aska från öppna spisen ska man inte hälla över sina grönsaksodlingar av just den anledningen.
Dolomitkalk finns hos alla välsorterade hälsokostaffärer
Köp pulvret så kan man lätt dosera själv.
Tabletterna som också finns är dyrare

morötter igen… här kan man läsa om dom…
Enligt tabellen innehåller 100 g morot 5,6 g kolhydrdater… och det låter ju inte så farligt…
Men risken är ju att då man äter dom som snacks, så kan det bli betydligt mer än 100 g… och äter man det 3-dubbla, så har man fått i sig nästan 17 g kolisar… och om man räknar ihop det med övriga kolisar man har fått i sig under dagen så kan det lätt springa i höjden.
Som sagt, jag tål det, men för dom som håller ett lägre kolhydratintag, så är det för mycket…
"still lost in space and time"

jag har hört mycket positivt om björkaska, men det smakar inte gott. Jag kokar upp det själv, har precis börjat dock så jag kan inte uttala mig om några hälsofördelar ännu…