Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1856 ggr
MillisB
0

Chatta med dietisten i Viktklubb!

Hejsan!

Nu klockan 13.00 (torsdag 8/11) så börjar ett chat med dietisten i Viktklubb.se på Aftonbladets hemsida.

En strålande möjlighet att ställa roliga frågor till henne, tänker jag!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MillisB
0

Fick med en fråga…

Millis säger: Hej! Jag undrar hur du kan säga att det inte är farligt med socker. Socker påverkar ju insulinhalten i blodet och insulinet är ju fettlagrande. Är det inte bättre att äta mat som inte höjer insulinhalten i blodet? Väldigt låg GI och mat som inte alls innehåller kolhydrater måste väl vara optimalt för att gå ner i vikt?
Josefine Jonasson säger: Jo, visst är det så att det är bättre att dra ner på sockerintaget. Om man äter mycket socker får man oxå i sig mindre näring och det är förstås inte bra. Det jag menade var bara att socker inte är GIFTIGT eller FARLIGT. I det sockerdebatt som råder framställs det ibland så. Jag håller inte med Dig om att man bör äta så lite kolhydrater som möjligt men det bästa är att kohydraterna är förpackade i nyttig mat, som fullkornsproduker istället för läsk och godis. Ha en bra dag!

Och så hade hos ett så roligt svar på en annan fråga…

Emma säger: Hej Josefine! All den här besattheten över att använda olika metoder för att gå ned i vikt och må bra - fungerar dem? Är inte det bästa sättet att bara äta "vanlig" mat och motionera? Vi läser om ämnesomsättningen på Kemin och vad jag förstår kan det inte vara så bra att följa GI metoden. Varför ska vi bara äta fett och proteiner när även glykolysen har en betydande del? Anser man då att det räcker med oxalacetatet som betaoxidationen kan producera för citronsyracykeln?? Är jätteintresserad och blir glad för ett svar!
Josefine Jonasson säger: Hej Emma! Jag håller med Dig helt och hållet! När jag läste till Dietist, för 12 år sen, så lärde vi oss att "fettet brinner i kolhydraternas låga". Men så finns ju även glukoneogenesen och jag gissar att det är den många protein- och fettanhängare lutar sig mot, men jag kan ha fel. Lycka till med kemin!

Hela chaten ligger här.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Margareta
0

glykolysen?

Numer pensionär i Nynäshamn

Glennart
0

Glykolys är en process som sönderdelar glukos och utvinner energi ur den.

parsley
0

…och glykol har man i bilens kylare för att den inte ska frysa sönder. Glykol är giftigt för hundar.

Förlåt om jag inte håller mig till ämnet. kemi är något jag inte begriper mig på.