Är kaviar godkänt?
Hej!
Jag är ny medlem. Läste SSS bok GI noll, och nu har jag ätit fett i drygt en vecka. Jag älskar ägg. Ett gott tillbehör är ju kaviar. Om jag tar Ejderns smörgåskaviar - kolhydrat 23 g per 100 - och blandar en halv tub 85 g med 1 dl vispad grädde - gott gott - är det acceptabelt?

Det får man själv bestämma. Vi fungerar så pass olika och är olika kolhydratkänsliga.

Det finns också Drott kaviar, den har 15 g kolh. per 100 g. Något bättre med andra ord. Jag brukar ta en liten klick på mina frukostägg, det funkar för mig, men som Pasi säger, vi är olika kolhydratkänsliga.

Sett till procenten innehåller kaviar för mycket kolhydrater, men i allmänhet äter man ju ganska små mängder av kaviar, så du får prova dig fram.
Det är ju totala mängden kolhydrater som räknas …. tar man pyttelite i vispad grädde som smaksätning - räknas det nog till mygg och inte elefanter för de flesta
Så länge syftet med kosten uppnås är allt ok - är det något som inte fungerar får man ta sig en tankeställare.
I vårt hus vore det dumt att ha kaviar - vi är flera som skulle överäta det och då blir det inte så få kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn

Varför inte köpa stenbitsrom och blanda till en egen kaviar helt utan socker..
vispad grädde, kaviar och hackad rödlök… mums!
För att inte tala om löjrom från Kalix - har i frysen till något festligt tillfälle.
Den röda och svarta rom som säljs i småburkar innehåller ganska otäcka saker, som färgämnen mm. Men jag tror den vita på burk, som ser halvt genomskinlig ut, ska vara fri från konstgjorda färgämnen. Kanske det är den som är löjrom? Och de andra stenbitsrom?

Löjrom är väl dyrare än stenbitsrom? Stenbit är fö en riktigt ful fisk. Hanen kallas sjurygg och honan kvabbso.

En annan god frukost för dig som gillar ägg: Hackat kokt ägg ihoprört med majonnäs, räkor och dill. Det äter jag varje morgon just nu.
Löjrommen från Kalix är riktigt dyr - rena lyxen - men GOD!
Jag håller rätt hårt på 0 kolhydrater, visst slinker det ner några med äggen men men…
Äggens kolhydrater struntar jag i, ägg är bra mat och ger oss det mesta vi behöver.
Jag tar 2 kokta ägg med smör ch en kopp te till frukost. Ibland har jag på lite kaviar.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk