Symptom på avgiftning
Jag är sedan c:a 3 veckor tillbaka inne i en anticandidakur, kombinerat med en hel del åtgärder för att höja ph-värdet i kroppen (vad nu detta kan ha för betydelse - min känsla säg mer dock att det ändå har det). En undran till andra som giftat av sig: Hur visar sig att svamp och gifter lämnar kroppen? Noterar väl saker själv. Vill ändå höra med er andra.
Jag slipper klåda och utslag i första hand
Numer pensionär i Nynäshamn

Alltså, jag tänker då inte på alla de positiva effekter som är syftet med utrensningen. Dessa kommer väl inte heller allt för snabbt!? Tänker mer på tecken som kanske är mindre angenäma, som en följd av att gifter, svamper och syror lämnar kroppen, och som väl kommer före att de positiva effekterna visar sig.
Något sådant har jag aldrig märkt….
Ofta när candida människor påstår att de "rensar ut" så är det i själva verket biverkningar av örtpreparat m.m som de felaktigt ser som en "die off", en del människor påstår att de har sånna utrensningar om och om igen i månader och år.. 
Det betyder inte att de inte existerar, men jag tror det är en överreklamerad effekt. För mig personligen när jag hittar något som funkar (kosttillskott eller vad det nu kan vara) så märker jag det genom positiva effekter, har aldrig fått nån "die off" som sedan utvecklats till något positivt.
Samma med mig Glennart…

Nu tillhör du den % som förefaller att inte ha några negativa effekter av LCHF alls Glennart. Min känsla säger mig att det framförallt är dem som - som dig - kammar hem hälsovinster utan de minsta negativa effekter, som är mest skeptiska till teorier som man upplever konkurrerar med evolutionsteorin och LCHF-kosten. För oss som har vissa problem parallellt med alla hälsovinster (även om det nu skulle vara övergående det mesta), och som har dessa trots att vi upplever det som att vi äter bara så strikt som det bara går, inser att det måste finnas andra dimensioner än bara den lära som säger "ät stora mängder animaliskt fett och kött och begränsa kolhydraterna så blir allt bra!".
Det är möjligt att tugget om candida och försurning är överreklameret. Jag tror ändå att man inte ska ta detta allt för givet. I alla fall tror jag inte man ska misstro dessa teorier bara för att de till synes till vissa eller t.o.m. stora delar går emot den teori man "vet" är rätt. Jag tror nog att alla tre kan vara rätt till allra största del, bara det att vi ännu inte riktigt greppat vad som faktiskt gör att de ÄR förenliga… Det är förstås möjligt att jag har fel. Dock måste i alla fall någonting vara orsak till att vissa får en helt del negativa effekter av LCHF också, och vissa bara står och stampar vad gäller viktnedgång trots den striktaste fakir…
Nog om det. Det kan nog ändå också vara som du säger att det framförallt är rena biverkningar från div. preparat som visar sig vid utrensningar. Fast hur säkert är det? Vad talar för att gifter, svamp och ev. syror som lämnar kroppen inte kan orsaka div. symptom?
Bengt-Olov: fast det behöver inte vara så svart-vitt som Du beskiver det on-off liksom, jag tror på candida-terorin och blir frisk från den med den här kosten - men jag har ändå inga erfarenheter av några utrensningar av radikalt slag.
Jag har ätit mg som tillskott sen 1993 och har kanske därför inte märkt någon skillnad i sur/bas-terorin heller.
Det måste ju finnas en gråskala även i detta med teorier eller…?
Jag har läst en biokemi som spec yttra sig om att det är tvål som kommer ut som klumpar vid vissa "reningar" av det enkla skälet att dessa komponenter som ingick i "reningsguckan" bildar tvål. Vad ska man tro om det? I mina amatöröron låter det sannolikt i alla fall.

Jag som verkligen tror på LCHF, men ändå är så öppen för både teorin om candida och försurning, inte tror väl jag på svart eller vitt här inte!? Fast du menar kanske vad gäller just effekter av utrensningar. Nä, visst, gråskala där också, är väl troligt… Eller?
Hur som helst: NÅGON som har något att rapportera här (oavsett om effekterna är orsakade av gifter som lämnar kroppen, biverkningar av örter, eller kanske allra troligast både och)?

För mig känns det liksom lite sårigt och ömt i svalget efter ett par dagar när jag är superstrikt. Det går över efter en dag eller två. Några andra symptom har jag inte direkt märkt av. Jag är rätt säker på att det är candida som dör… Inte all svamp, men en del.
Just nu håller jag på att sluta röka och känner mig supermotiverad att fakira ett tag. Ska bli intressant att se vad som händer i kroppen, jag har aldrig kört "nollvision" vad gäller kolhydrater någon längre tid. Tänkte försöka hålla mig superlågt i åtminstone 1-2 veckor.

Det gäller ju att försöka särskilja die-off symptomen från tex omställningssymptom som drabbar oss när kolhydratskranen stängs ner.
Det kan vara svårt eftersom svampen dör som mest samtidigt som glykogenet tar slut efter ett par dygn
Det enda "alternativa" jag testat förutom kosten är silver..
För mig är det väl så att problemen ökar just vid den tidpunkten jag blir tex röd i ögonen under ett par dar..
kammar hem hälsovinster utan de minsta negativa effekter, som är mest skeptiska till teorier som man upplever konkurrerar med evolutionsteorin och LCHF-kosten.
Nja anledningen är nog främst att jag haft kontakt med alternativ medicin (homeopat) och även mycket på nätet som har varit missledande eller rent av farlig information för mig, därför är jag skeptisk.
"ät stora mängder animaliskt fett och kött och begränsa kolhydraterna så blir allt bra!".
Jag tror nog att det budskapet är bra för de allra flesta människor men det lär inte väcka de döda eller göra dig till någon slags odödlig supermänniska. 

Okej då Glennart. Det är därför just du är skeptisk. Fast om du nu kommit fram till att homeopati med 100 % säkerhet (?) är rena påhittet liksom en hel del annat, drar du utifrån det slutsatsen att alla andra teorier (bortsett från LCHF) med största säkerhet också är det, och - på alla punkter?
Det som verkligen förenar nästan allas syn på denna sajt är väl att en föda med låg andel kolhydrater och hög andel animaliskt fett, är det som människan är anpassad till. Ja, att människan i själva verket helt enkelt är en rovapa. Fast denna lära (som kanske ganska väl kan motsvara det Skaldeman i sina böcker försöker sprida), beaktar väl i stort sett endast EN "dimension" - den som ligger närmast i nivå med vad våra sinnen uppfattar, kan man väl säga. Även om den läran i grunden med automatik ställer saker och ting till rätta på andra nivåer också, så kan det väl finnas ytterligare aspekter som har betydelse för hälsan än vad tugget på "marknivån" tar hänsyn till!?
Med tanke på hur lite inälvsmat säkert de allra flesta av oss äter, hur mycket vitaminer och annat som förstörs när vi värmebehandlar maten, hur mycket gifter vi fortfarande får i oss genom mat, luft och vatten, så är det väl inte konstigt om vi fortfarande dras med obalanser i kroppen på olika nivåer. Nog skulle väl andra läror som fokuserar på just dessa dimensioner kunna ha en hel del att lära oss, även om företrädarna också måste ha fel i stora stycken. Ja, och även också om de gör pengar på det!?

Det som jag hittills märker i symptomväg vad gäller avgiftning är en klart tilltagande mjäll (eller i varje fall hudflagnande) på huvud, panna, mellan ögonen och lite på kinderna, blodsprängdhet i ögonen emellanåt samt lite variationer i form och färg vad gäller min avföring.
Inga fler liknande rapporter från andra?
Låter som om du ätit något olämpligt, tycker jag. 

drar du utifrån det slutsatsen att alla andra teorier (bortsett från LCHF) med största säkerhet också är det, och - på alla punkter?
Nej nej inte alls men den erfarenheten gör mig mycket mer skeptisk än vad jag var tidigare.
Klart det finns många andra viktiga bitar som också behöver ses över.
du skriver att du hållit på i tre veckor Bengt-Olov och sett ur min synvinkel, hudens, så borde du nu komma in i en fas där hudens status försämras för att sedan förbättras. Orsaken till det är att huden har en omsättning på ca 28 dagar, betyder att det tar den tiden från när en cell "föds" , sakta förflyttas utåt i hudlagret tills den dör. För mig som jobbar mycket med hudproblem ser jag den effekten ofta. Skiten ska ut men det går inte fortare än vad huden förmår.
Om du inte hade gått på LC-kost skulle jag nog tror att din läketid skulle vara längre. I vissa fall kan det ta över ett år innan hudproblem läkt ut, beroende på hur mycket som behöver läkas inne i kroppen först.

Tack Korseett!
Jag har väl haft problem med flagnande hud på huvudet och i pannan både innan kostomlägget, och till och från under min LCHF-period. Dock har det tilltagit nu i samband med utrensningarna.
Jag satt lite här och funderade om inte "hudflagorna" i själva verket är en sorts beläggning av kalcium, för att skydda huden mot den extra försurning som sker där när gifter/sampar/syror lämnar den… Kanske inte, eller? Ja, om inte "flagorna" är det, så i alla fall att kanske den "vita torrhet" som man (kanske ska tala för mig själv) ofta ser på fötterna, är det. Även den torra vitheten på mina fötter har ökat här på sistone…
Satt också och funderade om det vita som lägger sig som en beläggning på tungan när man har problem med candida och annat, i själva verket är kalcium det också. (Ja, eller kanske att det är troligare att det är det, än hudflagorna.) Är det inte så att kalk rätt "bra" fäster sig på dusch/bad-kakel, duschdrapperier, handfatt, avloppsrör m.m. - för att försurande mögel/svamp har satt sig där. Ja - om man tror på försurningsteorin - då det väl så det kemiska fungerar på alla ekologiska nischer här på jorden…
Jag är nästan övertygad om att kalcium fäster sig på tänderna som tandsten för att just kompensera en för sur munhåla och skydda tänderna mot detta. Om det fungerar så vad gäller njursten, gallsten och placket på blodåderinneväggarna, så varför skulle inte kalcium vid försurande svamp på tungan fästa sig där också, och likaså på huden?
Ta gärna ifrån mig min villfarelse, om det är det jag är drabbad av oxså!

Ställer frågan mer uttryckligt: Är det vita på svampbelagda tungor och det vita på torra fötter helt enkelt kalcium?
Gissar på att det inte är så många som faktiskt vet. Fast gissa och spekulera går ju alltid bra också.

Jag tror det vita är döda hudceller som stöts bort.
Grundorsaken är säkert din Candida..
Då skulle det väl gå att borsta bort.
Ta en kall avrivning.
Det brukar hjälpa oss.

Det vita på tungan finner jag mest intressant. Om kalcium genom "naturlagarnas verkan" fälls ut inte minst på mögelbeläggningar på kakel, duschdrapperier och i vattenledningar (för visst är det väl så?), varför skulle kalcium inte fällas ut också inne i djur och människor. Ja, och varför skulle inte kalciumet i tandstenen fällas ut på tänder och en svampangripen tunga, om det inte vore för att kroppsvätskorna förser munhålan med ett saliv som har ett för lågt pH-värde!?
Vid problem med beläggningar på tungan rekommenderar vi i första hand tungtänjningar.
Det förbättrar blodcirkulationen i tungan avsevärt och dess temperatur stiger därmed och medför då att beläggningarna lättare upplöses.
Vid svårare fall är det lämpligt att borsta tungan med lämplig borste. Vi förespråkar Wehners cirkulära metod.
Bengt-Olov, som gammal van candidat har jag närmat mig avgiftningen på olika sätt när jag pendlat fram och tillbaka mellan överväxt och rening, med allopatiska medel (flukonazole och andra azolemediciner), genom naturmedel av olika slag och genom mer eller mindre sträng kostbehandling. Jag upplever samma avgiftningssymptom oavsett väg, så jag tillåter mig att tro att det verkligen handlar om just avgiftning, inte allergi mot något medel.
Det fysiskt mest märkbara är kraftiga smärthugg, helt orelaterade till belastning, i bindväv kring leder, främst höfter och knän. Observera att det INTE är lederna som smärtar. Dessa smärtor kommer samtidigt med ökande förmåga till mikrorörlelser och därmed förbättrad balans. Jag tror det beror på att svampen lämnar bindväven, och att märks mest i de tyngst musklade delarna av kroppen. På sistone märks det också i handlederna, och de har ökat drygt 2 cm sedan jag började rida, så de är rätt kraftigt musklade också.
Tidigt under avgiftningen får jag ofta hosta på kvällarna när jag lagt mig, eftersom slemmet i halsen verkar bli både rikligare och tunnare initialt.
Jag kan få spontant näsblod, utan att ens snyta mig. Särskilt kul när man nyser i armvecket och sedan upptäcker att vad som ser ut som en halvliter levrat blod sitter på skjortan och näsan rinner som en kran.
Mentalt/emotionellt blir jag mycket mer lättrörlig, jag tänker lättare och friare (fast det är ju mest en fördel), men jag blir också omväxlande fnissig och gråtfärdig. Min förmåga att minnas, vilken normalt är nedsatt, förbättras, och jag får mycket oftare minnesglimtar av det liv jag normalt sett håller förträngt. Det kan vara jobbigt, men på det hela taget är det nog bra. Jag har ju blivit mycket friare, gladare och mer balanserad de sista åren, sedan jag börjat ta itu med candidan.
Kommer inte på mer just nu, men fråga om specifika saker så ska jag se om jag känner igen mig.
Jag upplever oxå utrensningssymptom. Får molvärk i njurarna, urinen luktar jäst eller kemikalier (beroende på vad som rensas ut) Kan få finnar och andra utslag typ varbölder om det är saker som ska ut som kroppen inte kan ta "rätt" väg så att säga. Ökad trötthet och ökad värk i musklerna. Sen gällande just candidan, så sloss den mer när den håller på att dö.. De typiska candidasypmtomen blir 7 resor värre initialt av avgiftnigen.
Det är mina erfarenheter.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade