HUR mycket fett?
Hej,
Jag har tidigare gått på Atkins vid ett tillfälle, och gick då ner 12 av mina önskade 15 kilo. Slutade röka för ett tag sedan och har därmed "svällt" upp! Plus att jag o sambon älskar att äta god mat lite väl sent framför tv:n… 
Tänkte nu prova LCHF (tog en stund innan jag fattade vad det står för…;)
Jag har beställt SSS böckerna, men det tar väl ett par dagar innan de kommer, och jag har redan börjat min nya kost (livsstil)
Min fråga är; Hur mycket fett bör/måste man äta varje dag? Jag har spenderat två timmar med att läsa i forumet och det poängteras ju ofta att man måste äta mer och mycket fett för att man skall gå ner i vikt. Hur mcyket fett äter ni per dag? Jag tror att jag kommer ligga på cirka 10-15 kolhydrater per dag.
Stina
Det beror lite på vad du äter för typ av kött- äter du kött med en naturligt hög fetthalt, tillagar det genom att tex steka i smör etc så behöver du inte tillsätta fett alls. Äter du mager kycklingfilé eller räkor, så kan du behöva lägga till mer fett. tex genom att äta räkorna med majonnäs till, eller en fet sås till kycklingen. Försök att inte fastna på att du ska äta si eller så många gram av fett, protein etc utan ät så du känner dig mätt och nöjd…
Du går ner i vikt av ett energiunderskott.
Ska du komma i ketos så är 70 energiprocent fett en bra början, 25% protein och 5% kolhydrat för de som kommer med.

Precis, fokusera på så lite kolhydrater som möjligt. Och så lite lagom med protein (här kan man nog variera rätt brett). Fett äter du så mycket du vill för att bli mätt. Faktum är att det är rätt svårt att "överäta" fett, för de flesta tar det emot att ens försöka.
Sir_Klabbe, den diskussionen vad gäller kalorier och kaloriernas betydelse har förts här tidigare… Eller snarare brist på betydelse. Ska man äta LCHF och lite kalorier så är risken stor att man kommer få äta så små portioner att man går hungrig, eftersom fett är så energitätt. Kalorier verkar- enligt många som äter lite kolhydrater och mycket fett- ha större betydelse om man äter enligt tallriksmodellen.

Det har idag gått tre veckor sedan jag började "mitt nya liv". Jag vägde då 83,5.Idag 80,5.Tycker inte det är särskilt svårt "att inte äta som tidigare" men visst tvekar jag ibland.Har legat på ca 10 k.h. per dag,ca 70 g. fett och kött,ägg,kyckling ca 90gr.Skulle nog vilja att "det gick lite snabbare" nedåt.Skall helst ned till 70kg.Kanske går det långsammare för en gamling.(70 år,168cam och vikt enl. ovan).Det enda som krävs är faktiskt diciplin,koncentration och tro på skaldeman.Gomorron i höstrusket!
Okej, då förstår jag lite bättre, tack för svar