Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1576 ggr
SaraO
0

Konflikt i hemmet

Jag  och min sambo har en "diskussion" här hemma :-)

Jag kan inte tillräckligt för att  kunna argumentera min sak med fakta. hjälp mig snälla! gärna med länkar o dyl, hardcore  fakta. åsikter biter inte på honom.

Varför får inte eskimåer skörbjugg? Är deras gener annorlunda än våra? (Varför FICK  sjömännen det och varför hjälpte grönsaker och citrusfrukter?)

Får  man alla vitaminer och mineraler genom  strikt LCHF? Är d et BARA vinster och ingen negativ påverkan på kroppen? och hur kan vi veta  det?

Pls jag behöver hjälp här hemma! :-)

Margareta
0

Det bästa är nog att rekommendera honom en bok. Det gäller bara att veta var problemet sitter. Om han tror på nuvarande kostråd kan han ju få läsa "Kostråden pengarna och ideologierna"

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Jag har för mig att orsaken till att inuiterna inte fick skjörbjugg, är dels för att de äter inälvsmat och även rått kött/fisk, i inälvor(levern främst?) finns en hel del C-vitaminer. Dels så krävs mindre c-vitamin när man äter en kost fri från- eller starkt reducerad på- kolhydrater. Att sjömän fick skjörbjugg berodde antagligen på att de knappast åt en kost som var LCHF, utan snarare fettsnål och proteinrik (torkat kött, saltad fisk?) men även kolhydrater ingick gissar jag i form av torkade skeppsskorpor och dylikt. Det var antagligen mer än C-vitamin de led brist på… Sjömännens och inuiternas kost skilde sig förmodligen en hel del från varandra:)

Det bästa du kan göra är att läsa på själv för att beväpna dig med kunskap och argument. Tyvärr brukar de som är negativt inställda inte ha så stor lust att läsa böcker, de kan ju riskera att behöva ändra åsikt…Flört Då är det en fördel att ha bra på fötterna själv! Finns många tips på bra böcker att läsa i ämnet, sök här på KiF så hittar du en hel del. Lycka till:)

dufva
0

Sara O

En kost med höggradigt protein och bra fetter är den bästa kost vi kan äta.

Det är den maten vi är gjorda för och när vi äter den kommer vi att ligga mycket högre i vitamin och mineralintag än en person som äter nomalkost.

Du skulle säkert inte komma på tanken att tanka din bensinbil med diesel.

När vi stoppar i oss alla tomma kolhydrater är det precis vad vi gör mot våra stackars kroppar 

Innuiter och massaier har inga andra gener än vi själva.

Alla människor på jorden är mycket lika varandra genetiskt. Det är bara kosmetiskt det skiljer lite.

Det finns många myter om mat som de flesta av oss tar för sanningar men om man granskar dom lite ser man ofta att saker och ting inte alltid är som man trott.

Här finns en bra databas över näringsinnehållet i olika matvaror

Varför inte utmana din sambo lite Hemlis..

Be honom jämföra vitaminer och mineraler i tomat banan och apelsin med exempelvis nötlever så kanske han får nåt att fundera över Glad..

Fnyfniken
0

Bor du med MIN sambo?

SaraO
0

# 4 ha ha, kanske det.Räcka ut tungan

Alltid ska han hålla på och säga emot. "Djävulens advokat." Egentligen är han lite inne på LCHF han med, men han ska alltid vara så himla skeptisk hela tiden!

Mervi
0

Men han kanske börjar att äta LCHF när han ser hur bra man kan må på det.

Min man har sakteligen gått över och mår kanonbra. Han är inte lika sockerberoende som jag så han kan äta kolhydrater när han är bortbjuden.

Håller tummarna att han glider över så småningom.