Stroganoff på LCHF-vis
Är det någon som har ett recept?

Jag gör både köttfärssås och strogge på samma recept, byter bara köttfärs mot falukorv:
En ring falukorv i tärningar
en buljongtärning
en burk krossade tomater
2 burkar creme fraiche
puttra ca 20 - 30 min
I calcounter ger 100g 4 g kolisar.
Blomkålsbuketter till istället för ris, och lite feta ovanpå är gott med.
MVH
Men om man inte vill ha korv? Grytbitar?

Ett exempel på klassisk stroganoff (egentligen ska det vara citronsaft i oxå o lite mer paprika/chilipulver…fast smaken är ju som baken) - stroganoff

Oj, för mig är stroganoff = korv….men visst borde det väl ga att bara byta ut korven mot grytbitar?
Pasi, vilket bra recept. Det skall jag prova.
piakask: Vilken korv använder du då? Jag har bara hittat som minst 4% kolisar, och det är Scans falukorv.

Varierar beroende på vart jag handlar, scan ibland eller coops blåvita. Euroshopper (ICA) går ner också.
Men om Scans korv innehåller 4%/100 gram korv, så undrar jag hur CalC kommer fram till att 100 gram gryta innehåller 4% kolhydrater/100 gram med tanke på tomatkrosset.
Fast häromdagen så hade jag tydligen- enligt CalC- en fördelning på fett/protein/kolhydrater som innebar 106%… *klia i huvudet* Jag blev sugen på korvstroganoff nu, det ska nog få bli det till lunch för familjen idag! Råkade handla dubbelt upp med creme fraiche, så jag har 4 STORA burkar i kylskåpet!
Tusen tack, Pasi, det var ett Biff Stroganoff-recept jag efterlyste, förlåt min otydlighet. Vilket läckert recept, med konjak till och med! Nu är helgens middagar klara - i mitt huvud!
Har också sparat receptet, tack Pasi!
Jag gjorde Pasis stroganoff, som blev supergod. Hade dessutom turen att få tag i 1 kg "gulaschbitar", så jag slapp strimla köttet. Det låter ju lite omständligt i ditt recept, tror att jag ska köpa rostbiff i biff-form och strimla nästa gång.
Nu har jag dessutom fått en gammal släktings härliga biff stroganoff-recept, som jag vill dela med mig av:
½ kg rostbiff eller entrecote, 1 gul lök, salt och peppar, 2 msk tomatpuré, saften från ½-1 pressad citron, en skvätt sherry, 2 dl vispgrädde.
Löken brynes tills med köttet. Krydda. I med tomatpuré, pressad citron och en skvätt sherry. Späd med vispgrädden och stek under lock på svag värme i 15 min.
Garanerat smaskig!
Tack Pasi för receptet. Det var verkligen gott!!!!

Tack Pasi! Det blir morgondagens middag…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tacka den som gjort receptet…Det var inte mitt recept (erkänner motvilligt
) men påminde ganska mycket om hur jag brukar göra det.
T.o.m min dotter lilla katt åt av det, hon hade ingen kattmat hemma så hon kom in och fråga mig om jag hade något kött att ge henne, (hon är vegetarian, men äter lite fisk) Hon fick stroganoff-kött, jag hade inte blandat i creme-fraichen i ännu och katten smaskade i sig. Så gott var det , tyckte han också. Det är en liten bengalisk katt, helt underbar. Jag hade en bild på honom men hittar inte den nu.
Äh, vad ska ni hitta på en massa "moderna" stroganoff-såser med creme freiche och diverse kryddor för?
Den godaste stroganoffsåsen är väldigt enkel: ta lika delar grädde och vatten. Tillsätt tomatpure och blanda tills det får "rätt" färg. Extremt gott.
Eller för att ta hela receptet:
Redigerat: (tänkte skriva lite kortfattat, men det blev så mycket att jag bestämde mig för att göra en ny tråd med det istället, så ursäkta dubbelinlägget, den nya tråden kommer snart).
Jag tar creme-fraiche istället för grädde för jag gillar det och tycker att såsen blir godare. Men det går säkert göra det med bara grädde. smaken är som sagt olika och det är kul att experimentera.
Min korvstroganoff: 4-500 g falukorv 4-5 & kolisar lök tomatpuré och krossad tomat, 2,5dl cremefraiche.
hacka löken strimla korven bryn lök och korv i en kastrull, tillsätt tomatpuré och krossad tomat. och rör till sist i cremefraichen koka upp smaka av med sslt och peppar och de kryddor du tycker om. KLART.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk