Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 4557 ggr
LC-Skorpionen
0

Billig studentmat - finns det?

Hej!

Det var ett tag sedan jag gjorde något inlägg här. Men jag äter fortfarande denna kost, även om jag ökat en del på kolhydraterna. Mår bra och håller vikten! Glad

Som jag äter nu håller jag mig på en kolhydratsmängd under 10g/100g - eller 10%. Jag köpte faktiskt en potatissallad nyligen som det är 11g kolhydrater i, men äter inte så mycket åt gången av den.

Jag var in på sajten "Matlust" och det fanns en tråd om billig studentmat. I denna var förslagen ofta pasta… vilket inte passar mig särskilt bra. Så jag tänkte höra om ni har några bra, och BILLIGA recept på lc-mat. Gärna LÄTTLAGAT också! Oskyldig Så fram med massor av förslag!

/Lc-skorpionen

korseett
0

Fläskkött som revbensspjäll- karréer-kotletter är relativt billigt. På vårt konsum kan man beställa en 10 kg´s låda med fläskkött i charken som jag sedan fryser ner. Då brukar kgpriset ligga ca 10 kr lägre och kan du göra en sådan insats så har du mat en längre period framöver. Det blir visserligen gris på längden och tvären men det är ju bättre och godare än pasta. Sedan behöver du ju bara smör och grädde eller annat så är måltiden klar. Gillar du vitkål är det fint att ha till fläskkött och den verkar basbildande i magen. Och så är svensk vitkål billig!

korseett
0

ja just det- ibland är det kampanj på kyckling och då köper jag in och fyller frysen

[Saiva]
0

Jag var student förra terminen! Mycket grytor och storkok! Ägg är jättebilligt. Köp kött när det är nedsatt pris! Jag köpte Naturkött oxfilé och entrecôte för 79kr kilot och fyllde upp frysen. Man får bara ta ett visst antal bitar per kund. Då går du hem med köttet, sen går du tillbaka och plockar en ranson till och väljer en annan kassa. ;o) Sen har du högkvalitativt kött resten av terminen!

Men hittar du gräsbeteskött(svenskt) hos en slaktare kan du få det för lägre pris! Prata med Koylie om du bor i Sthlm ;o)

Det blir en större utgift på matkontot den månaden men det tar du igen sen.

Du kan göra en gryta på: Strimlat nötkött, krossade tomater, purjolök, grädde, smör, svamp, paprika, svartpeppar.

Gör du en stor sats så har du lunch i en vecka och den grytan går att variera i oändlighet! :o)

[Saiva]
0

Gräddstuvad vitkål är jättegott och jättebilligt :o)

LC-Skorpionen
0

Att köpa storförpackningar brukar vara bra. Brukar köpa kyckling när det är billigt. Kom på att färdiglagade kalkonfileer på Lidl kostar 30kr för ca 4 filéer. Det är lättlagat! Oskyldig

Tonfisk är iof billigt, men inte särskilt gott enligt mig. Vitkål har jag tyvärr också ganska svårt för.

Fler bra idéer?

Ah, grytor är ju bra! Har ni fler recept på det så blir jag glad. Variation är alltid trevligt!

Margareta
0

Allaska pollock på ICA är billig fisk. 17kr per 400g pkt tror jag.

Jättegott:

In i ugnen, lite kryddor och täck med grädde och kanske lite broccoli runt.

Riv över ost på slutet.

Numer pensionär i Nynäshamn

MiaP
0

Finns även Pangiasus fiskfiléer i frysdisken till väldigt bra pris. Jättelätt att ta upp en filé i taget och dom är jättestora så det räcker till 2 ggr. Ligger i 900-1000 g förpackning. Finns även färska men brukar då kosta lite mer. Utmärkta både att steka eller gratinera i ugnen. Köttgrytor på fläskkött blir billigt jag brukar göra med lite lök och tomatpure + en burk tomatkross. Och krydda väl, jag tar gärna timjan i min gryta.

korseett
0

creme fraiche är gott i grytor av alla de slag

Ulf-S
0

Jag vill slå ett slag för grytor och soppor!

T.ex. spenatsoppa, det fixar man på nolltid. Köp hackad fryst spenat, smält ner så mycket du behöver i en rejäl klick smör och späd med grädde (eller grädde + buljong eller vatten) till önskad konsistens. Krydda med salt, peppar, lite muskot och låt sjuda någon minut. Häll upp i en tallrik och kasta i någon ägghalva.

Med grytbitar kan man göra massor av olika grytor, det enda som krävs är tid och påhittighet. Kanske en Texas-inspirerad chili con carne eller en indisk gryta med kokosgrädde.

magma
0

Ungsstekta kycklinglår. Billigt att köpa frysta (ca 20 kr/kg). Jag brukar slänga in dem frysta på en plåt, lägga smörhyvelspån ovanpå, krydda och så får de stå inne på max 150 grader tills köttet släpper från benen.

sussie
0

Får i kål är jättegott och billigt, lammbog och vitkål några lagerblad svartpepparkorn lite salt. Jag brukar göra den i lergryta.

Ove-D
0

#4 Hur gör man det?

[Saiva]
0

Strimla vitkål som du låter koka i smör tills den blir mjuk. Då slår du på liiite grädde så pass så det "binder" smöret och blir tjockt och fint. ;o)

Jo! Koka på LÅG värme. Jag brukar använda 2:an på en 6-gradig skala. :o)

Glennart
0

"Lamm att koka" köper jag i mängder..Kring 50:-/kg.

Köper även ett paket lammben om det finns och slänger med i grytan. Brukar ligga på 20:-/kg. 

Slänger ner selleri, en morot eller två och en massa kött i en gryta som får puttra 2-3 timmar, längre om man vill.  Ta upp kött och grönsaker och reducerar buljongen för att koncentrera smakerna, enkelt och gott. Går slänga ner valfria grönsaker och kryddor.

Henrik70
0

Köpte kycklinghjärta idag. Billigt och riktigt gott med gräddsås.

Loria
0

Vad gör man soppa på när man inte har massa rotfrukter som bas?

Snurran
0

Sparrissoppa med räkor och grädde.

Världens enklaste

1 liten burk soppsparris (brukar kosta under en femma)

Vispgrädde, någon dl

Räkor eller lax efter råd och lägenhet.

Slå av spadet från sparrisen i en kastrull, koka upp häftigt och häll i grädden. Krydda.

I sista minuten lägger man i sparrisbitarna och räkorna/laxen.

Niltson
0

Vi avråder å det bestämdaste från köpta soppor.

Soppor ska man laga själv, gärna långkokande under tråkiga söndagseftermiddagar.

Snurran
0

# 18

Det märks att du aldrig har köpt en burk konserverad soppsparris i hela ditt liv.

Soppsparris är helt enkelt bitar av sparris inlagda i vatten.

Niltson
0

Av vilken metall är konservburken gjord?

Pasi
0

Plastad plåt (mao stål) men det finns väl även i glasburk med plåtlock, antar jag!?Skrattande

Niltson
0

Tack för beskedet, Per-Åke.

Vi är tveksamma till konservburkar överhuvudtaget.

Pasi
0

Jag är också tveksam till konservburkar men heter knappast Per-Åke!Skrikandes

Bookjones
0

Stekt vitkål med bacon är gott till det mesta. Stek bacon i bitar tills det är knaprigt. Spara fettet och fyll stekpannan med finstrimlad vitkål och låt den steka tills den är mjuk. Lägg tillbaka baconet.

Mervi
0

#24 låter jättegott!

Glennart
0

#23 LOL nu ska ditt namn försvenskas… Pasi = Per-Åke (what?)

Pasi
0

Räknas inte det till mobbning när folk ger en öknamn!?Flört

anki1
0

De kanske menar smeknamn, och då är det inte mobbing? Eller? Fast Pasi låter nog bättre tycker jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

zeretki
0

Niltson kanske har ätit för mycket burksoppa?

parsley
0

Heter Pasi Per-Åke eller inte?

Det finns väl något exempel på en tidig polarexpedition som gick under eftersom de tagit med sig proviant i konservburkar av bly. De bev blyförgiftade allihopa.

Fö är en del konservburkar plastade inuti, en del består av ren metall.

Pasi
0

Eller kanske för många soppburkar…man blir lätt skeptisk då!Flört

parsley
0

Rent principiellt gör man en soppa på följande sätt:

Fräs något i smör, t ex svamp eller broccoli eller spenat

Tillsätt vatten och buljong(tärningar)

Koka en stund

Red av med grädde eller cremefraiche

Krydda efter smak.

Ha ev i ägghalvor.