Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 5291 ggr
andreas0
0

Grytbitar + följdrätter (köttsoppa och stroganoff)

Här är en rätt som man forsätter att äta i 3 dagar i rad, fast smaken blir helt annorlunda dom olika dagarna, och det är otroligt gott alla tre. Grejen med det här är att det tar en del tid dag ett, men det har man nytta av alla tre dagarna, för det går väldigt snabbt att göra maten dom två andra dagarna och det är ändå lika gott som en rätt man står med i flera timmar.

Köp högrev, det brukar vara det billigaste nötköttet som finns att få tag på. Du kanske tror att det är segt, men den bindade vävnaden blir upplöst till gelatin när man kokar det långsamt, så oroa dig inte. Ta så mycket kött som du skulle ha tagit till 3 middagar.

Dag 1 - Grytbitar:
Skär upp det i lagom stora grytbitar, bryn det i smör i en kastrull eller järngryta om du har en. Lägg på kryddor (Lite salt och peppar, har du lite vitlök kan du hacka det och lägga i, annars får du krydda efter eget tycke. Kryddpeppar är gott.), och häll i vatten så det täcker köttbitarna precis. Koka upp vattnet och låt koka under lock i två timmar. Beroende på hur tättslutande locket är kanske du får fylla på med mer vatten under tiden. Ta upp den tredjedelen av köttet som du ska ha den dagen och ät. Som tillbehör kan du göra vad som helst, ta lite grönsaker om du vill, gör en god sås om du vill. Förvara det överblivna spadet och köttbitarna för sig, häll spadet genom en sil in i en plastbehållare med lock, och ställ in i kylskåpet när det har svalnat. Silen är till för att få bort det "grumliga" gojset som bildas i kastrullen.

Dag 2 - Köttsoppa:
Häll spadet i en kastrull och koka en hel del grönsaker i det (tillsätt mer vatten om det behövs), och sedan delar du upp det kokta köttet för den dagen i småbitar och tillsätter ett par minuter innan grönsakerna är färdigkokta. Blir en otroligt god köttsoppa! Krydda lite extra om du vill, men det är rätt mycket smak i spadet redan. Oroa dig inte om spadet har stelnat, det är gelatinet som gör det, och det blir upplöst igen när det kommer lite värme. Som grönsaker kan du ta vad du vill, men lök, morot och selleri är alltid en god kombination. Om du äter middag tidigt på dagen kan soppan med fördel ätas till kvällsmat dag ett istället, soppa är alltid gott på kvällen.

Dag 3 - Biff Stroganoff:
Värm det sista kokta köttet du har kvar tillsammans med lite hackad lök i en stekpanna. Löken ska inte brynas, utan bara bli mjuk. Häll i lika delar vatten och grädde, jag brukar ta 1-3 dl. av varje beroende på hur mycket jag gör. Lägg i köttet. Tillsätt sen en eller ett par matskedar tomatpure tills det blir rödorangt och blanda ordentligt. Det kan ta någon minut innan färgen uppträder så lägg inte i för mycket tomatpure på en gång. Krydda med salt och peppar i lämplig mängd, och låt koka i 5 minuter.

Bryn korv eller kött i smör, tillsätt lite hackad lök på slutet av bryningen (löken ska bara bli mjuk, inte brynd). Häll i lika delar grädde och vatten, jag brukar ta 1-3 dl. av varje beroende på hur mycket jag gör. Blanda i tomatpure tills det får en orangeröd färg fast mer åt det röda hållet, jag brukar inte mäta, men 1-4 matskedar. Tänk att det kan ta någon minut innan färgen slår igenom efter man lagt i tomatpuren. Ta i lite salt och peppar, och låt köttet/korven koka (fast inte för kratigt) i såsen i ca 15 minuter.

Sidokommentar 1:
Antagligen blir det för lite fett för en LCHF:are både dag ett och två. Kom gärna med förslag om hur man kan öka fetthalten. Dag ett kan man ju göra en riktigt fet beairnase-sås eller liknande om man tycker det är gott.

Sidkommentar 2:
Om du vill göra biff stroganoff utan att koka kött först får du använde ett lite mörare och dyrare nötkött. Då ska du bryna köttet först innan du lägger på löken, och låta det koka i såsen i 15-20 minuter istället. Gör inte "moderna" stroganoffsåser bara med creme freiche och diverse kryddor, tro mig, det här är den godaste varianten.

Sidokommentar 3:
Om du har lite spad över efter du gjort soppan kan du använda det istället för vatten till stroganoffsåsen, men jag rekommenderar inte att man gör det om man har för starka kryddor dag ett, och inte heller första gången man försöker sig på att göra det här, för det smakar inte samma, och alla bör känna smaken på den goda rena stroganoffsåsen utan extra smak åtminstonde en gång.