Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1011 ggr
mrsTree
0

Mängd kolh./dag&tillfälle...

Hej,

Vet inte om jag fattar detta riktigt…
Om vi säger att man har som målsättning att äta ett
visst antal kolhydrater per dag, har det då ingen betydelse
hur man fördelar dom? 
T.ex jag vill äta max 20g/dag, om jag då skulle lyckas hålla
"nollan" ända till kvällen, kan jag då smacka på med dom
där 20g utan att det blir fel?
Skaldemans bok nämnde något åt det hållet men nu hittar jag inte sidan tyvärr…
Glad för en förklaring!
Ha det bra!

Rita-S
0

tror det kunne ge en frästelse att "samla upp" kolisar för att fläska till en dag, så det är nog bäst att sätta en gräns och hålla sig till den om jag skulle komma med ett råd.
Själv räknar inte jag kolisarna under en dag, jag bara håller kolisar på ingredienser under en viss gräns och det värkar fungera för mig, men sätter du en gräns är det nog lättare att hålla grensen enn att ge från en dag till en annan tror jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Doc
0

Om du äter så lite som 20g kanske det inte spelar så jättestor roll, men generellt skulle jag nog rekommendera att sprida ut dem… sen är det väl ändå svårt att hålla "nollan"? Fundersam

Mervi
0

Jag läste i den senaste boken att Skaldeman själv äter ganska jämt fördelat över dagen så jag tror att det är bäst.

zeretki
0

Jag undrar om det också spelar roll vilken sorts kolhydrater man äter… Jag tror inte man kan säga 20 g rent av, för 20 g kollisar i socker är skillnad på 20 g i spenat.

Och jag tror också att kroppen bättre hanterar 20 g utspritt över en dag jämfört med 20 g direkt, det känns mer logiskt på nåt sätt…

MegN
0

Nja, jag tycker nog att SSS skrev i "GI-Noll!" att man kunde variera så att man spar kh till ett mål per dag om man vill. Så det bör vara OK.
Själv smetar jag nog ut kolhydraterna över dagen, eftersom jag gärna tar lite gräddsås/grönsaker osv till varje mål. Mest kanske för ögonens skull (dvs det ser lite roligare ut då).

#4: Jag är tveksam till om 20g socker-kh eller 20g spenat-kh gör någon skillnad (förutom att spenaten kommer att väga hysteriskt mycket mer eftersom den har låg %kh). Det är ju ändå samma sorts påverkan i kroppen. Däremot har jag själv insett att man när det gäller mjölkprodukter måste räkna med även mjölkproteinets insulinhöjande effekt - utöver de kolhydrater som ingår!!! Åtminstone jag själv är extremt mjölkkänslig, och så länge som jag låter några som helst mjölkprodukter ingå i kosten går jag inte ner ett gram - hur rätt jag än äter i övrigt. Och trots att kh-mängden hålls låg.

Tillägg: SSS nämner någonstans "Skaldemaneffekten" dvs att OM man ska äta kolhydrater så är det bra att ta dem sist i måltiden! Och nu i "GI-Noll!" föreslår han också att OM man nu har bestämt sig för att äta en frukt så kan man gärna göra det sist på kvällen - eftersom det förhöjda insulinet gör minst skada när man inte tänker äta något annat på ett rejält antal timmar igen!

mrsTree
0

Tack för era svar!
Jo, jag håller förstås med om att en lagom "spridning" nog är bäst. Funderade bara på om man kunde fördela det i obalans, eftersom kolhydrat suget verkar komma just mot kvällen…som ett brev på posten….urrrk!

Rita-S
0

#5 det är lite skillnad på snabba kolisar och trögare kolisar :) Men det är olika vad ens kropp reagerar på, min kropp reagerar på vita produkter, socker, medan den reagerar inte alls på kolisar i grönnsaker så länge kolisarna inte kommer från stärkelse, läs potatis exempelvis, medan så som Margareta reagerar på ungefär alt av kolisar punkt slut spelar roll vart det kommer från, det är olika från person till person hur mycket kolisar man tål helt änkelt

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Margareta
0

Suget botar man nog bäst med fett. Tar man kolhydrater då underhåller man suget - tror jag i alla fall.

Numer pensionär i Nynäshamn

SandraB
0

Hellers CAD diet går ut på att kolhydraterna äts vid en sittning- helst direkt efter en LC måltid. Atkins mfl förespråkar att man sprider ut dem över dagen har jag förstått.

Margareta
0

Montignac förordar en måltid - men då är det betydligt mer än 20g och man äter inget fett till den måltiden.

Numer pensionär i Nynäshamn

mrsTree
0

Men varför kommer alltid sötsuget på kvällen?
Jag har aldrig en enda gång vaknat och varit sötsugen(hungrig förstås, men det är ju inte samma sak, i alla fall inte för mig…)nog är det underligt. Finns det någon logisk fysiologisk förklaring?
Och vad i himmelens namn ska jag göra mot kvällen?
Börjar undra om det kanske finns en portion psykologi i det där sötsuget, vilket-samma det är urjobbigt…Skrikandes

zeretki
0

#11 Kan ju vara så att man naturligt sett blir tröttare på kvällen och att man kanske tänker mer på att äta nåt så man blir pigg?

Ang. kolhydrater och sug så kan jag bara tala om egen erfarenhet, och det är att det definitivt är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Jag har inga problem med grönsaker, faktiskt.   Jag får inget sug av dom och inte heller har jag märkt att jag hindrar min viktnedgång. Har ätit enligt Atkins men med mer fett och gått ner i vikt samt mått bra.

Potatis har jag också provat utan att må dåligt fast då har det bara varit vid ett tillfälle och inte en upprepad händelse flera dar i rad.

Spannmål (bröd, ris) däremot och liknande får jag ont i magen av och mår dåligt, vikten hoppar upp lite. Socker ska vi inte tala om, där har vi den stora boven för mig.

MEN jag har ju märkt också, att t.ex. mörk choklad 70% blandat med en MASSA fett inte ger mig vare sig mer sug eller viktuppgång. T.ex. har jag ätit rikligt med mat och fett och tar en bit ischoklad gjord på 85% mörk choklad av fin kvalitet så kan jag ta en bit och reagerar ej negativt på detta. Det är det största mysteriet hitills för mig, att jag inte får sug av det…

Återigen är det nog individuellt, men för mig spelar det definitivt roll varifrån mina kolhydrater kommer, både när det gäller sockersug, ont i magen och viktnedgång.

mrsTree
0

Ja, det där stämmer ju verkligen! Man kan susa genom hela dagen och äta bra utan att direkt tänka på det så mycket.
MEN, mot kvällen är skallen som låst, tänker bara på att äta…och då bara saker med en massa kolhydrater.
Ska prova det där med chokladen (fast jag gillar inte choklad, men om det kan hjälpa så, yes!). Var köper man så´n där nyttig choklad då? Har fått för mig att dom i butikerna (typ COOP etc.) är inga "riktiga" %-halter på, eller är det?
Huga, bara att kämpa vidare, blir bara så ledsen när det misslyckas och man får "börja om".

Jenstone
0

mrsTree:

Choklad med 86%ig kakaohalt finns e de flesta butiker. Marabou har en serie som heter Premium o i den finns där en som jag personligen gillar bästa av de jag testat. Kostar runt 16 kronor för 100 gram.

zeretki
0

#13  Nej, nu tror jag du missförstod mig. Jag sa INTE att choklad hjälper mot sockersug, jag sa att JAG inte får sockersug av mörk choklad. Hemlis  Så gå inte och ät mörk choklad om du inte ens tycker om det, för det är inte så att det botar sockersug…

Däremot om du är sugen så tycker jag du ska äta nåt annat, som kött eller fett. Eller göra något helt annat som upptar tankar och händer, måla, handarbete osv.