Ritas Tomatgryta!
Jag brukar gjöra en gryträtt med massor av tomat.
Man behöver :
1 eller 2 burkar krossade tomater. ALternativt, ta färska tomater i tilsvarande vikt och krossa i matberedare.
1 burk bambusskott (3,2 gram kolisar per 100 gram)
1 burk böngroddor (ca 1,2gram kolisar om jag inte minns fel)
1 gul lök finhackas
1 grön paprika strimlas smått
lite purjelök, strimlast
skivade svarta oliver
1 burk kikärter (frivilligt, dom ligger på ca 7 gram kolisar per 100 gram och kan uteslutast)
kött som kyckling, nöt, fläsk, får, skaldjur eller låt bli :)
1 burk creme fraiche naturelle, eller cuisine creative
Timian, dill, peppar, vitlök
Tör tomater och creme fraiche tilsammans.
Rör sen rästen av ingredienserna i. Köttet kan gjärna va räster från tidligare middag:)
Låt puttra länge.
NJUT!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
så det står fel på burken?
Oavsett står det att dom är frivilliga.. :) Dom är inte esensiella för smaken på nåt vis.

De har kanske räknat på kolhydratinnehållet inkl vattnet i burken!?

Nej, men de har räknat på kokta kikärtor och du har värden på torra skulle jag tro. 
Ja dom i burk är ju kokta iaf… oavsett, dom är inte viktiga i receptet.
är inte tomat kolhydratrikt?
#6 enligt kolhydratdatabasen til Maria Tauson: Tomater konserv hela med lag 2,6 gram kolisar per 100 gram tomater.
Varför blev mitt recept brått ett korsforhör om mängd kolhydrater? :(
Tack Rita för ditt goda recept.
Att det blev reaktioner var kanske för att många inte äter så mycket kolhydrater, de försöker hålla sig så nära noll som möjligt.
Det beror helt och hållet på hur strikt man vill/måste vara. Fortsätt skriva recept, alla är inte så strikta utan tillåter oss mer kolisar.
Rita!
Alla måste ju själva ha koll på sina kolhydrater, oavsett vad som står i ett recept. Det enda som kan hända är att nybörjare som läser ett recept på den här sajten tror att det är ok utan att räkna. Då kan man känna sig lurad om det blir mer än man är van.
Därför kan det vara ett gott tips att den som skriver receptet gör en kommentar längst ner att - detta innehåller "si-och-så"-mycket kolhydrater - den som vill äta mindre får ändra.
Vet man inte exakt själv när man skriver - kan det räcka med kommentaren - inget recept för den superstrikta/strikta eftersom det innehåller…. som har …. g kolhydrater/100g
Detta för att bevara friheten att lägga in recept som är kolhydratreducerade men inte strikta.
Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta - det var ett bra förslag!
Vilken skillnad det var mellan den svenska databasen och den finska. Den finska anger oftast en högre siffra på kolhydraterna….
Mycket god ide, Margareta, men hur värderar man? Tomatgrytan jag gjorde här tex, är relativt strikt ut från MIN diet så som JAG har komponerat den, men den finns inte strikt om man jämnför med fakir teks. Hur skal man värdera? skal man då gissa? Det lär bli tjafs om man har värderat rätt eller inte då andra anser att man värderat fel.
nej, jag tror nog det är lättare då att avstå från att posta fler recepter med mindre jag är 100% säker, jag vill absolut inte lura nya ut på fel vägar med recepter, även om jag inte anser det är mitt ansvar att se till att man vet vad man stoppar i sig :(
Rita - det är precis det jag menar - det är inte ditt ansvar. Var och en tar sitt eget ansvar.
Jag tror inte man skall skriva "strikt eller fakir" det har ju visat sig att vi tycker välidgt olika även där. Strikt för mig tex är max 3g kolhydrater per måltid.
Varför inte fetmarkera alla ingredienser som innehåller kolhydrater helt enkelt och skriva under att det är dem man måste vara vaksam med beroende på hur man äter?
Numer pensionär i Nynäshamn
Det hoppas jag verkligen inte Rita, det vore jättesynd om du slutade posta recept! Det är var och ens eget ansvar att ha koll på om man vill/kan äta tomater, nötter eller vad det nu är som skrivs in i alla olika slags recept. Är man osäker så tar man reda på kolhydratinnehållet, det är så man får kunskap… Jag använder ofta krossade eller passerade tomater i t.ex köttfärssås, eftersom jag vill kunna äta samma sak som resten av familjen istället för att stå och laga dubbelt.
Sedan kan det förstås bli svårt för de som är helt nya i LCHF att veta hur mycket/lite kolisar man ska äta eller vad man kanske ska vara försiktig med, men det är sådant som ger sig med tiden. Eftersom LCHf är så individuellt, så går det inte att komma ifrån att det krävs en hel del eget arbete, kunskapsletande och lite ansträngning för att hamna rätt och komma fram till vad som passar en själv. Och då är det ju bra om det finns recept i alla kategorier att välja på?