Laga bäverlever?
Jag blev just presentad med några hekto bäverlever från en nyss skjuten hona. Synd på bävern, men gjort är gjort. Någon som har några erfarenheter av bäver som mat?
Sten Sture

Bäver… smakar inte det bäver? 
Tyvärr, vet inget om bäverlever… Men jag har smakat rökt rådjurshjärta, jättegott… Undrar om det går att röka lever? Själv har jag långkokat älgkött idag…
"still lost in space and time"

Bäver lär vara gott. Det var en uppskattad föda bland 1800-talets trappers. Jag tror jag steker den med lätt kryddning, en smula lök och vispgrädde. Enbär och bacon hoppar jag över. Det ska bli intressant att se om barkens gravsyra satt smak på levern.
Sten Sture

Du får rapportera, när du ätit det… 
"still lost in space and time"

Lycka till med tillagningen, det blir säkert gott, sa min 13-årige son som läste över axeln på mig. :)

Jo, jag har smakat bäver gjord i kokgrop på stenåldersvis med enbart tallbarr som krydda…
Klart ätbart men jag minns att jag saknade saltet.
Det här var för många år sen innan mitt intresse för ursprungskost vaknat
..
Bäverkött är gott, men det är lite kött och mycket senhinnor, i alla fall på det lår jag fick tag i. Levern vet jag inget om, men jag skulle steka den försiktigt au naturelle, och krydda i efterhand. Synd att safta på för mycket från början, när man inte vet vad det smakar i sig.
Jag har lagat till bäverkött för flera år sen. Enligt gubben smakade det bra. Jag vägrade smaka!
Men lever ska man väl kunna laga till som vanligt tycker jag.Skulle den vara för stark kan man ju låta den dra ur i mjölk.

Bäverkött innehåller väl inte trikiner (som vildsvin kan göra)?

Jag kan repportera att bäverlever är utmärkt mat! Färsk är den ganska mörk och doftrik, men efter tillagning kan den inte skiljas från annan viltlever. Levern är förvånansvärt stor, min bit vägde drygt tre hekto efter trimning. Jag fick den av Lasse Wilsson som planerade att hänga bäverkroppen i ca två veckor. Hunden blev som galen och var beredd att hugga den ur handen på mig, trots att den låg i plastpåse. Doften är som sagt rik.
Jag tillagade hälften naturellt och stuvade resten i creme fraiche och fransk senap etc. Bägge varianterna smakade utmärkt. Nu har jag fått veckans vitaminer!
Sten Sture

Lever är nog det bästa vitamintillskott man kan få, oavsett kostmodell.
Tyvärr har jag svårt för att äta lever, men jag håller på å lär mig det.
Jag har svårt att äta hel lever men leverbiffarna min pappa lärt mig göra är goda.
De innehåller tyvärr rå potatis så jag får avstå lever.

#11 Jag har gjort leverbiffar utan potatis….bara mixa lever med en skvätt grädde, ett par ägg och ev lite lök, salt, peppar.
Blir jättegoda små tunna biffar.

Hallå där, Mona-Stina! Det är som att säga att du måste avstå från biff, bara för att andra människor äter biff med potatis… Du bör äta lever varje vecka, men den behöver inte vara hel.
Sten Sture
Jag ska prova leverbiffarna Pasi skriver om. Är det ok att mixa i lite ansjovis tro? Det var det i pappas recept.
Jag har alltid haft svårt för konsistensen på hel lever, mjölig liksom och en frän smak.

#14 Visst kan man ha lite ansjovis som krydda.
Jag tycker hönslever är smaskens, är den lika bra som andra sorter, eller är den full med fytin och annat hemskt? Annars är väl höns och ägg det bästa sättet att äta spannmål
.
Kycklinglever är min favorit och även mannens så det äter vi ofta.
Ohh, jag som inte ätit lever på 20 år pga att familjen inte tycker om. jag tycker lever är jättegott,men med en gubbe som nästan spyr när han ser rå lever är det svårt. Den enda form lever går hem här är som leverpastej, och då är det bara gubben och jag som äter, men han tycker egentligen inte att det är särskilt gott. Snyft. Tycker det är synd att lever inte serveras i skolan längre. Kanske ska man prova kycklinglever.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag tänker prova biffarna men med kycklinglever. Jag vet att den inte är lika frän… tyvärr betydligt dyrare.
Lämnar rapport när det är gjort, förmodligen senare i kväll. Är det oätligt kan hundarna få det och själv kan jag äta resterna från i går.

Kycklinglever kostar bara 12,90 för 500g på willys.

Nån som vet hur länge lever håller sig i frysen? Som nötkött, eller som fläskkött?
Det finns mycket lammlever i min butik nu, så jag funderar på att bunkra lite… den måste ju vara bra, lammen har ju gått ute och ätit gräs hela sommaren, eller??
Lever håller betydligt kortare än muskelkött och det smakar mer och mer surt och "lever-aktigt" ju äldre den är, riktigt färsk lever är sötare och smakar mildare. Det beror på att glykogenet(kolisarna som lagras i levern) bryts ned till syror efter ett tag.
Jag brukar blanda den med köttfärs för att mildra smaken, försöker precis som Pasi att lära mig gilla läget. 

Ok, håller inte så länge alltså…. men det gör inget, för jag ÄLSKAR lever!!

Ja, köttfärs med lite iblandad lever är skitgott, faktiskt!
Lever och inälvsmat i alla former är ju hur gott som helst. Dessutom brukar det vara ganska billigt. Kan priset bero på att det är så få som gillar det?. I så fall är det bara att hoppas att det fortsätter så
.
Bäverlever har jag aldrig testat men skulle gärna vilja.