Chokladbrulée
Hittade följande recept i en broschyr från Odense:
**Chokladbrulée
**180 g Odense Mörk Choklad 70%
170 g grädde
70 g mjölk (3%)
1 ägg
Börja med att hacka chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden, slå den över chokladen och rör tills chokladen har smält. Sätt ugnen på 150°C.
Blanda mjölk och ägg och rör sedan ihop det med chokladen. Slå upp krämen i bakfasta formar, ungefär 1 cm högt i varje form. Baka i ugnen ca 15 minuter.
Chokladbruléen kan serveras samman med:
**Rostade kokoskuber
**200 g Odense Kokosmassa
Låt kokosmassan ligga i kylen en stund så den blir fast. Skär upp kokosmassan i små kuber. Rosta dem i en torr stekpanna på svag värme tills de får en vacker gyllene färg.
Vet inte vad denna kokosmassa har för värden, det går inte att hitta på de svenska sidorna, men kanske någon hittar en förpackning i affären och kan upplysa oss…
Tyckte det lät gott med chokladbrulé på en lördag…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Tycker också det låter jättegott, MillisB
Blir det lite som chokladpudding? 
Den där kokosmassan lät ju himla intressant. Ska den finnas i svenska butiker?
Måste testa!
*saknar chokladpudding*
Har ingen aning om konsistensen. Ska själv testa den en lördag i framtiden, men tyckte att jag kunde sprida receptet redan nu… Vill tro att konsistensen närmar sig chokladpudding, utifrån receptet.
Vet tyvärr inte mer om kokosmassan än det som står på Odenses egna webbsidor. Bor ju själv i Bergen (Norge) och har inte möjlighet att kolla i (de svenska) butikerna.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Aha! Det är sådana där korvar! Ska kolla efter det nästa gång jag handlar. Risken är väl att det är som marsipan fast på kokos, d.v.s. massor av socker.