Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 2217 ggr
Rita-S
0

Glögg utan socker!

Jag gjör mitt eget hemgjorda glögg då jag tycker att köpglöggen i sverige inte är god varken med eller utan socker eller rödvin :)
Sedan jag inte är uppvuxen med alkoholglögg är denna då utan alkohol.

Du behöver

0,5 l vatten
1-2 stycker hel kanel, gjärna stora.
1 stort eller två små pomeranskal (var försiktig, för mycket gjör glöggen riktig besk)
4-8 nällikor (dessa kan du gärna slumsa på, det gjör iaf jag! :D)
1-2 kryddmått kardemummakärnor
6dl stärk svart vinbärs-saft utan socker.
6 dl sockerfri äppeljuice.

Varm upp vatten och ha i kryddorna. Vatnet får inte koka men skal hållast så närt kokepunkten som går i minst en timme, gjärna mer för mer smak på glöggen.

Tillsätt så svart vinbär och äppelsaften, och värm upp till kokpunkten igjen. Låt stå värmt i minst en halv timme, sedan silar man bort kryddorna och glöggen är klar för servering!

För dom som vill ha vinglögg kan man ersätta svart vinbärssaft med rödvin, eller tillsätta lite blankt direkt i vid servering. Serverast med mandler och russin för dom som äter kolisar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Karin20
0

Hej Rita och tack för receptet.

Jag älskar ditt härliga språk, jag ska verkligen slumsa på nällikor och tillsätta lite blankt direkt i vid serveringen!

Du är verkligen härlig!

//Karin

Rita-S
0

#1 jag förmoder det är helhjärtat kompliment och tackar med et skratt :D Jag har fortfarande massor av norsk som smyger inn :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Mona-Stina
0

Det är säkert en helhjärtad komplimang. Jag älskar att lyssna på norska, i mina öron låter det som ni sjunger.

Slipa aldrig bort det Rita! Dialekter ska man vara rädd om.

Stavningen är skojig och vi accepterar den eftersom du är norsk.

MillisB
0

Härligt Rita!

Du är tuff som skriver på svenska. Bor ju själv i Bergen och skriver norska om jag måste, men håller mig helst till mitt modersmål!

Stå på Glad

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Rita-S
0

Tack MiliisB:)

sarag
0

Toppen Rita!

Läggs receptet automatiskt till "receptlådan?"
eller sköter någon här om det. (jag vet inte hur). Så man kan hitta det sen när det är mer i tid.

Margareta
0

Just nu ligger det under "Recept att laga hemma"

Vi har ingen grupp för dryck och ingen för jul. När vi pratade om en grupp för jul sist blev det en hel iFokus-sajt med Rita som sajtvärd…. http://julen.ifokus.se (obs ej kolhydratreducerad men underbart fin!)

Vi som tänker LCHF får läsa och njuta och välja det som fungerar för oss.

Lite smygreklam är väl ok nu Rita?

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Ps Det finns minst två sätt att hitta recept.

• Det som Du vet att Du vill spara trycker Du på Bokmärk (högst upp i tråden finns en knapp som heter så)
    Sen kan du klicka på Bokmärken i vänsterspalten och då får Du fram alla trådar du själv sparat.

• Använd sökfunktionen till vänster. Klicka på Sök och skriv in ett ord tex Glögg. Då kommer alla trådar som handlar om Glögg upp.

Numer pensionär i Nynäshamn