Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2492 ggr
Moonbeam
0

Mitt HB har stigit!

Jag blev så glad idag när jag ringde min reumatologsköterska och frågade efter senaste provsvaren. Eftersom jag äter methotrexate så testas mina levervärden var 4-e månad, likaså tas ett HB. Förra gången i juni dåvar mitt HB 115, som det har kretsat runt 110-116 de senaste 10 åren, och då är min sänka hög, c:a 40-70 sådär. Sänkan var i juni 55. Nu i Oktober efter några månader med LCHF var mitt HB 122! Kan det bero på kosten?  Isåfall är det fantastiskt. Är det nån annan som har liknande erfarenheter?

Margareta
0

Om Du ätit mer kött och ägg än innan är det säkert på grund av kosten!

Vad härligt det låter.

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Ja, men kan förvänta sig att Hb stiger. Själv har jag gått från 117 till 151. Röda blodkroppar ligger också strax över gränsvärdet, 5,25. Bloddoping rockar fett! Skrattande

Besika
0

Samma här! Äter också Metotrexate och har haft runt 120 de senaste 10 åren. Nu har jag 140!!!!!!!!

andreas0
0

Någon som har lust att förklara vad HB är för något för en nybörjare?

hemul
0
andreas0
0

Aha, så det var det förkortningen stod för, tack!

Doc
0

Inte mycket kolhydrater i en röd blodkropp precis. Blir kanske bättre tillgång till byggnadsmaterial på lchf? För att inte tala om allt järn. Tog ett hb själv idag m lite andra prover av nyfikenhet, 153.

hemul
0

Du ska då alltid vara värst! Räcka ut tungan

Vad det gäller mig själv tror jag inte jag äter mer protein än förut. En annan kvalitet på proteinet kanske. Jag funderar ändå på om det inte är avsaknaden av vissa saker som gör det, fr.a. spannmål då.

Anterrabae
0

Mitt HB har oxå ökat.. ligger närmare 160, men det pendlar lite mellan 150 och 160.. trots att jag dricker mitt vatten som jag ska och sånt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pasi
0

Minskad andel järnbindande fytinsyror (spannmål) borde kunna ge ett avsevärt bättre järnupptag.
Flertalet b-vitaminer används vid bildandet av röda blodkroppar…..(B6, B12 och folsyra) där B12 finns i stora kvantiteter i kött.
Rob Faigin förutspråkar ett rejält mycket högre b12-intag än RDI, i en artikel….och då helst den naturliga formen - metylcobolamin…inte den som finns i kosttillskott - cyanocobolamin.

Margareta
0

Tack Pasi - ät kött är kontentan alltså. Vi äter mycket kött - men det blir ändå så att man ibland tänker att variation kanske behövs.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Absolut…man bör ju variera med lite lever ibland så man får i sig tillräckligt med folsyra, a- och d-vitamin.Flört