Vad sägs om dessa saker?
Hej!
Efter att bara ha läst på denna trevliga sida ett tag så tänkte jag nu höra vad ni tycker om mitt förslag på basvaror. Är allergisk mot mjölkprotein så grädde m m går bort.
Ägg, bacon, blandfärs, fläskfile, oxfile, lax, lever, makrill, räkor, avokado, äkta majonäs, oliver, smör, kokosolja.
Som godis har jag tänkt mig ölkorv och nötter.
Vad säger ni om sill? Vet att det är socker i lagen, men får man i sig så mycket av det?
Är även intresserad av att höra om det finns någon lchf:are som bor i östersund, och i sådana fall vilken butik du/ni tycker är bäst att handla lchf i?
Kan även berätta att jag började med lchf för att jag hade så mycket utslag på ryggen och de försvinner helt när jag äter lchf, men kommer tyvärr tillbaka när jag slarvar.
Min mage som jag alltid har haft lite problem med blir även den bra.
Ni som äter lever, har ni något favoritrecept?

Hejsan Tisan! Din matlista ser ju alldeles utmärkt ut. Sillinläggningar kan man göra själv med stevia(har ej testat själv) leta i recepten här på sidan. Vill du gå ner i vikt och vill "köra hårt" så är det avokadon och nötterna du ska se upp med, men det är bäst att skynda långsamt enligt mig.
Mitt favorit-lever recept är att steka leverbitar i gryta tillsammans med bacon, lök och kanske lite champinjoner. Jag kör grädddsås på det, men det är ju inte aktuellt i ditt fall. Men det är gott att äta med bara sky också.
Hej och tack så mycket för svaret Skogiz!
Grytan med lever ska absolut testas, tack!

Hejsan
Prova med nötter, jag har ätit nötter hela tiden sen jag började med LCHF i februari -07 har fram till idag gått ner 12kg. En del klarar tydligen inte nötter, men som sagt prova, vi är alla olika.
En favorit hos mig är Spanska Mandlar och saltade mandlar. Saltade mandlar har jag hittat på "10an" Salta mandlar finns oftast i ICA butiker.
Blandar en påse med lite pumpafrön,hasselnötter, sötmandlar,solrosfrön och jordnötter och snaskar på när jag blir sugen.

Margarethas kycklinglevermousse. Jättegott.
Kycklinglevermousse
Ett enkelt och oerhört snabblagat recept för den som gillar lever.
- 400g kycklinglever
- smör
- 2dl vispgrädde
- kryddor
Stek kycklinglevern i rikligt med smör tills den är väl genomstekt (det går fortare om den är delad i mindre bitar).
Krydda med salt och peppar och tillsätt andra kryddor efter smak (jag tar lite örtkryddor och vitlök)
Mixa den genomstekta levern i maskin tillsammans med grädden och lite extra smör och ev lite mer kryddor. Häll smeten i en form som går att täcka med lock. Det blir en lös smet som stelnar i kylskåpet.
Låt stelna.
Den som vill kan steka med champinjoner (annan svamp?) eller lök eller både ock… allt mixas färdigstekt med grädden. Tilläggen gör patén något mindre sammanhängande. Den blir typ "bredbar" utan och lite grynigare med.
Resultatet blir en (för oss som gillar lever) paté med vanlig leverpastejkonsistens, helt utan tillsatser.
Kanske något för julbordet?
Tisan, jag skulle byta de dyra filéerna mot fetare bitar, ivf till vardags. Det är det de "sämre" bitarna som är nyttigast. Magert muskelprotein är inte så värdefullt. Fett, svål och slamsor, det är grejer det! 

Jamen hemul, man ska ju kunna få i sig maten också…
Men visst, "sämre" bitar är jättebra i grytor t.ex. Eller malda till färs. Som du säger finns det en hel del nyttigheter i bitarna som brukar ratas!
Vad roligt att det är så många som vill hjälpa till!
Nötter tror jag fungerar bra för mig, dock med viss risk att det blir lite för många.
Ett litet problem jag stött på är att jag har svårt att bli sugen på den mat som är "tillåten". Redan efter bara några dagar känner jag mig så less på kött. Kommer det alltid vara så eller blir det bättre? Ska jag lägga till lite kolhydrater? Tränar en hel del och det blir svårt att äta tillräckligt mycket när man blir less efter bara några tuggor. Känns ändå som ett härligt problem eftersom jag med traditionell kost kan över äta massor. Blir inte sugen på godis som i vanliga fall, därimot frukt.
Mitt recept finns i GI-noll! på sidan 107 - jag är jättestolt över det!
Numer pensionär i Nynäshamn

Tisan, mat är så rolig som man gör den. Jag är själv väldigt nöjd med fläskkarré och smör, men det finns oändliga sätt att variera. Det som spökar är nog fenomenet att man, när man äter pasta/potatis/ris får en blodsockerhöjning som sätter igång aptiten. dvs att man kan glufsa i sig flera portioner tills man mår illa. Det är alltså en vanesak, kött blir inte tråkigt för ett rovdjur! Det kanske är lite svårare för dig som har problem med mjölkprotein, men jag kan nu efter 8 månader på LCHF känna att jag aldrig skulle behöva något annat än kött och smör.

tisan - Jag bor i Strömsund men brukar handla på Willys i Östersund….billigt kött där.

Grattis Margareta!
tisan, jag kan också bli helt urled på kött, men då lagar jag till något annat… T.ex. härlig sparris med hollandaise och laxrom, heta asiatiska grytor med kokosgrädde och olika kryddor, klassisk fisksoppa med saffran, ägghalvor (med en liten klick smör) med löjrom och gräslök, grekisk sallad, omeletter med olika tillbehör, fyllda och gratinerade paprikor/tomater, osv. i all oändlighet…
Den största utmaningen för mig, när jag började äta lchf, var matlagningen. Det kan krävas lite fantasi och övning om man vill laga god och lockande mat. Jag var inte alls van vid att göra såser och fundera på hur man ökar fettandelen i en mager kött- eller fiskrätt…
Speciellt såser är ett problem för mig eftersom jag oftast inte använder grädde, så mycket bearnaisevariationer blir det. Eller smör helt enkelt.