Äta upp penicillinkur?
Jag vet att man skall äta upp en penicillinkur MEN jag undrar bara om någon här vet vad den "vetskapen" baseras på? Min erfarenhet av penicillin har alltid varit att i Sverige får man 10 dagars kurer men är man på semester så kan läkare på olika håll skriva ut både 3 dagars och 5 dagars kurer och desutom engångs spruta, aldrig 10 dagars tabletter. Jag vet att det så klart handlar om olika preparat osv. (Sonen åkte på mycket halsfluss under sin uppväxt och han fick det så gott som ALLTID när vi var på semester så han har fåt det utskrivet i många olika länder i flera olika världsdelar, dvs allit utskrivet för samma åkomma.)
Min fråga kommer sig faktisk av att jag själv har några dagar kvar på en hyfsat stark kur och jag är inte helt sugen på att äta klart denna 10 dagars kur, 2st 1g kåvepenin 2 gåger per dag. Känner mig fullt frisk nu från några åkommor som givit mig dessa tabletter MEN magen är i totalt upprorstillstånd…
Jag kommer att fortsätta med tabletterna tills jag "blir övertygad" om att det är ok att inte äta färdigt kuren, MEN skulle gärna vilja veta om er erfarenhet om detta… Kanske baserat på ny kunskap?

Sånt är svårt och jag vet inte vem man ska lyssna på. Förra sommaren var jag riktigt dålig och låg på sjukhuset en tid. På efterkollerna så sa den ena läkaren att det var så viktigt att jag fortsatte med medecinerna tills jag var frisk och veckan efter sa en annan läkare att jag absolut inte behövde medecinerna. Det var en sorts pencelin och så var det blodförtunnande men summan av allt ihop är att mitt förtroende för läkare sjönk ännu lite mera (nu kan det inte komma längre ner för det finns inget förtroende kvar) och jag vet alvarligt inte vem man kan lita på när det kommer till medeciner. Så jag har då inget råd att ge men om det hade varit jag så hade jag ätit upp kuren. Förra sommaren så struntade jag i dem sista tre dagarna på den tio dagars kuren men då var jag inne på tredje månaden av pencelinkurer (inga uppehåll i mellan och rejält starka kurer - fick en del i dropp då dem som fanns i tabletter inte var tillräckliga).
Hittar du något som säger att det är mer än ok att strunta i dem sista dagaran så hojta för det vill jag veta också.

Det är ganska svårt att svara på utan att veta varför du äter dem. "Några åkommor" hjälper inte så mycket där 
Hmmm… tänkte inte på det Doc_

Jag äter penicillin för bihåleinflammation (eller bihåleinfektion (?) som det faktiskt står på tablettaskens självhäfande etikett). Dessutom så gick detta tydligen upp/ner (Hmmm?) i ögonen och enligt läkaren skulle tabletterna (2st 1g kåvepenin 2g/dag) även påverka detta. I näsan har jag dessutom sprayat nasonex 2 sprut/näsborre 2g/dag. Ögonen har jag för övrigt på läkarens inrådan kletat fulla i och runt med noviform 5% 2g/dag.
Ät klart kuren och köp probiotika att ta för magen sen. Det finns flera olika sorter på hälsokostaffären. Probiotikan ersätter de snälla bakterier du förlorat med antibiotikakuren. Helt fel är det inte att ta lite prebiotika också eftersom magen är helt rutten efter penicillinen.

Jo jag vet varför man skall hålla på i 10 dagar, bacillerna går igenom olika stadier och i en del av dessa stadier är dom inerta dvs inte aktiva och påverkas då inte av penicillinet, men håller man på i 10 dagar så kommer alla baciller att någon gång vara aktiva och då tar penicillinet död på dom, så att sluta med penicillinet före dom 10 dagarna är ingen bra idé
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Mot bihåleinflammation ger man ibland 5 dagars kur ändå… så om du är bra nu men får besvär med magen, så hade jag nog personligen slutat med penicillin och fortsatt med nasonex lite till…

Det är ju när man slutar för tidigt som man hjälper till att skapa resistenta bacillusker eller. Om man ska äta antibiotika får man ju alltid tillsägelse att äta upp allt, i alla fall här.

#7: Nä, resistenta baktrerier kan man få om man i preventivt syfte käkar bakteriedödadande medel t ex Listerin. En penecillinkur tar död på allt utom dom resistenta bakterierna men kuren är så kort att dom inte hinner etablera sig riktigt. Men allt för frikostigt användande av penecillin kan ge dom en chans, det är därför dom flesta läkare är restriktiva med antibiotika.

#8 Du missförstod kanske… Man skapar de resistenta bacillerna när man inte äter färdigt en antibiotikakur. När man får en tiodagarskur men känner sig bättre efter fyra-fem dagar och slutar då då har man tagit kål på de vekaste bacillerna men de starka som har någon motståndskraft är fortfarande kvar. Nästa gång blir du tvungen att ta starkare antibiotika för att ta kål på samma bacill. Evolution, survival of the fittest. Det är ju så vi har skapat monsterbaciller som MRSA och VRE.

Jo en del tror man skall äta långa kurer för att undvika resistenta bakterier, andra att ju mer man äter desto mer resistensrisk. Jag håller nog mer på den andra teorin.
Bor i Norge och här får vi som oftast 7-dagars kur med penicillin, Det undrar jag om det är så bra efter att ha läst om orsaken till 10-dagarskuren här av #5.
Är det bättre att ta det 10 än 7 dagar?
Har fått en Phenoxymethylpenicillin på 660 g 1+1+2 i sju dagar.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

#9: Nej så enkelt är det inte, som jag sa är en del baciller inaktiva under delar av kuren och klarar sig därför vid en kortare kur, dom är inte tuffare på något vis. Dom resistenta bacillerna berörs inte av kuren direkt, dom är ju resistenta, dom får bara möjlighet att utyttja det utrymme som dom baciller som dör hade. Men som regel är dom resistenta inte vidare tuffa för övrigt, i konkurrens med "vanliga" baciller förlorar dom oftast. Detta utnyttjas i fallet AIDS-patienter, först går dom på medecin tills dom har en alltför hög halt resistenta baciller, då gör man ett uppehåll i medicineringen tills dom "vanliga" bacillerna har utrotat det mesta av dom resistenta, då kan man sätta igång med medecinerna igen.

#11: Det får väl stå för vilken bedömning dom norska läkarna gör, en tiodagars kur får väl ändå anses som säkrare eftersom det är bättre att ta till lite grann i överkant än underkant