Kolhydrater = smärta - men varför?
Jag har i många år lidit av värk, vilket bland annat kallats fibromyalgi (men diagnosen togs tillbaka) och behandlats med antiinflammatorika, kortison, serotoninåterupptagshämmare med mera. För dryga 5 år sedan fick jag tips om candida och började kostbehandla enligt gängse anticandidametoder, vilket gjorde mig mycket bättre. I mars år började jag nosa på LCHF och magnesiumtillskott och har upplevt flera smärtfria månader.
MEN nu har jag varit haft ett par "återfall" i kolhydrater. Förförra helgen drack jag vin och fick lite ont, men tänkte att det berodde på förkylning och feber. Senaste helgen åt jag glass, och sedan blev det (förstås) bröd, eftersom suget kom tillbaka med full kraft, och nu har jag värken tillbaka, tillsammans med synrubbningar, minnesstörningar, blodtrycksrusningar med mera.
Tidigare har jag lite vagt tänkt att värken beror på candidaöverväxt, men det är inte rimligt att muskelvävnad skulle kunna bli genomsatt med svamphyfer på några dagar. Det måste rimligen vara fråga om en toxisk verkan - men vad? Hur? Alla tips och idéer är välkomna!
Och det skrämmer mig rejält också. Tänk om det bara var ett misstag att jag kunde få bli smärtfri? Tänk om smärtan är tillbaka för att stanna nu
? Och naturligtvis får rädslan och värken mig att vilja tröstäta kolhydrater …
PÅ mig var det så att eftersom blodsockret svängde som en jojo så kunde inte kroppen tillgodogöra sig och förbränna allt. Det socker som blev över sparades där det gick.. Bla på nerverna.. det gör ont.
När jag äter socker och kolhydrtater så får jag socker på nerverna och ont i kroppen eftesom signalerna (som går i nerverna) inte kommer fram som dom ska. Slaggprodukter blev kvar i musklerna tillsammans med mjölksyra och hjärtat mitt blev trött.. pga socker till hjärtats nerver så att hjärtat inte kunde jobba som det ska..
Dras fortfarande med sviter av kärlkrampen som blev resultatet…
Botemedlet jag fick var inget socker.. och massor med antioxidanter… (eftersom sockret på nåt sätt är med och gör blildandet av fria radikaler lättare på nåt vis)
Så var det för mig iaf.. sockret på nerverna gör ont.. riktigt ont.. de blir inflammationer pga att kroppen inte kan göra sig av med det på vettigt sätt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oj … det här har jag aldrig hört talas om förut!
Jag hade problem med hjärtat förr, vilt rusande hjärtslag, kvävningskänslor, oförmåga till ansträngning trots att jag nästa dag kunde ha riktigt bra kondition … kan det ha samma orsak?

Har du slagit över till strikt LCHF igen efter dina utsvävningar så har du nog lite kolhydratabstinens just nu..
synrubbningar, minnesstörningar, blodtrycksrusningar kan ju bero på det..
I så fall går det ju över som du vet..
Att värken är tillbaka är nog också temporärt. Efter en tid på bra kost upplever många att kroppen protesterar högt när den får tillbaka dom ämnen den blir sjuk av.
Den överkompenserar för att du ska bli varse att den inte gillar vad du gör..
Jag tror alltså att du snart är ok igen 
självklart är det temporärt om man inte gör utsvävningarna till något bestående… =) Tror oxå det går över..
Jag kan mycket väl tänka mig att det kan ha samma orsak.. Det beror ju på vart kroppen får för sig att spara nån stans. Vart man är känslig sas..
Jag har fortfarande högt Blodtryck och hög puls.. så jag måste än så länga behålla mina beta-bockerare och dessa lugnar hjärtat, men jag känner absolut jag får småkramper lite nu och då fortfarande.
Sen var väl du Gronstedt, tidigare, ganska illa däran i candida? Kan det vara så att det oxå spelar in i hjärtats arbete.. den påverkar ju allt annat??
//Ida
När jag gör större avsteg någon gång, så får jag ofelbart alltid mer värk i ländryggen. Jag har haft en problematisk rygg i snart 12 år, och har en disk i rygen som är mer "tillplattad" än de andra, vilket i sin tur har gett spänd, inflammerad muskulatur och ligament. Min gissning är att inflammationen vid de här avstegen blossar upp igen, eftersom den troligtvis finns kvar latent även om den blivit mycket "snällare" sedan LCHF-starten. Jag vet inte hur mycket vegetabilisk olja du använder, eller frön, nötter? Om du upplever mer värk just nu så är mitt råd att du satsar på att utesluta allt sådant om du inte redan gjort det, och tar omega3 som är antiinflammatorisk om jag minns rätt.
…kopierar in en del av Anterrabaes inlägg #33 från denna tråd också om kokosfett:
"Det i kokosoljan som gör den antiinflammatoriskt är laurinsyran. Den har effekten att den går in och begränsar förekomsten av inflammatoriskt stressämne (kommer inte ihåg ifall det är en protein eller ej) som heter TNF-alpha. Förekomsten av TNF-alpha är speciellt hög vid kroniska smärtsjukdommar som tex reumatiska sådana."
Tack för alla svar!
Anterrabae, vad äter du för antioxidanter? Ett företag ringer mig och tjatar om några blåbärstabletter … kan det va nåt?
Angående "socker på nerverna": Jag antar att det är toxiner från nedbrytningen av sockret, inte sockret direkt, som ger problemen? I så fall påminner det väl ganska mycket om candidaproblematiken, där toxiner från candidans metabolism ger problem.
Begick min kokosfettsdebut igår. Jag använder det normalt inte, för att inte riskera att göra mina svampar resistenta mot kaprylsyra (tror jag det heter), men det känns som ett lämpligt läge att börja nu. Fast jag glömde burken hemma …
*putt* - och fler frågor
Anterrabae, undrar fortfarande vilka antioxidanter du rekommenderar.
Jag är smärtfri igen (HURRAAAAA!), vilket jag tror beror på att jag börjat gluffa kokosfett (både jag och katten
). Kan Någon säga mig om den där inflammationsdämpande laurinsyran är något man kan äta hela tiden, eller om den förlorar sin verkan, så att man bör inskränka sig till en kur vid behov?
Det var helt klart inte fråga om kolhydratabstinens, utan det var akut inflammation, såpass att massören vägrade behandla mig i måndags för att jag fortfarande hade inflammationsreaktion i musklerna. När det var som värst krampade det från högerörat till midjan och högra armbågen varje gång jag svalde. Och så försvann det igen på ett par dagar! Ingen får mig att tro att en sådan akut uppflammande och försvinnande inflammation inte har en direkt kemisk orsak … Fast massören trodde inte det kunde ha med kolhydrater att göra. Kan fytinet orsaka sådan inflammation? Jag hade ju ätit bröd.
Jag är så naiv att jag tror vad som helst kan hända snart. Min son säger att han får akut hosta av att äta knäckebröd och han äter inte strikt LCHF på internatskolan.
Numer pensionär i Nynäshamn
Gronstedt.. Jag skrev ett jätte svar till dig om antioxidanter, sen krachade Kif tillfäligt.. därför har svaret låtit vänta på sig.. Glömde faktist bort att jag inte fått upp det.. men här kommer det iaf.
De som gör störst nytta för mig som antioxidanter är q10 i hästdos.. (200-400 mg/dag) Beställer från internet för att det inte ska bli sjukt dyrt. Behöver nämligen 100mg-kapslar. 60 st för350-450 kr (i sverige) är fööör dyrt enlig mig. Då är det billigare att importera.. även när man får betala tull för det.
Sen Är antioxidanten Carnosine bra. Även den i doser om 200-400/dag. Oxå beställes via internet.
I sverige är Helhetshälsas AO12 ett bra komplex. då får man bredspektrum.
Annars rekommenderar jag C-vitaminer i massivadoser (minst 2g omdagen) och sådana solpreparat.. Innehåller karoten, vit c och e samt selen och zink som alla är antioxidativa)
Blåbärstabletter kan funka.. Men känn efter om du vill ha dom. Koncentrerar man sig så känner man oftast om det är nåt för en eller inte (ungefär som katten och kokosfettet) De blåbärspiller jag åt var dock inte så mycket att hurra för, inte för mig iaf.
Men man är ju så olika.. VIssa tar upp vanligt järn, magnesium och kalcium… Men jag måste ha specialformer (AEP eller EAP) för att över huvud taget ta upp nåt.
Ang socker på nerverna, så var det den infon jag fick.. Tror att scion (kvantmedicin-maskinen som jag använt) skulle säga ifall det var restprodukter… det har den gjort i andra fall. men jag kan såklart inte veta helt. Jag vet dock att jag har blivit betydligt bättre.. (fibrofri.. som jag skrev i en annan tråd)
Och slutligen gällande kokosfettet, jag tror absolut att det är något man kan äta hela tiden, tror inte att kroppen blir resistent i samma utsträckning som tex candidan blir. Jag jämför med hur kroppen reagerar på LCHF, det är ju inte så att vi anpassas till maten på negativt set och får större insulinpåslag av samma mat som vi ätit i ett år eller mer, bara för att kroppen vant sig. Däremot kan det vara så att man vänjer sig vid effekten och inte mår varken ´helt bra eller dåligt under tiden man äter, men känner direkt att man slutar tex. Skillnaden blev lixom större i början (när man blev bättre) och när det tog slut (fick ont igen), men effekten däremellan kunde man vant sig vid..
Hoppas jag inte kronglat ihop allt nu..
//Ida
Tack för utförligt svar!
Provade Q10 en gång, men märkte ingen skillnad. Fast jag var ju bra mycket sämre då. Det blir att prova sig fram
! Jag tycker det låter vettigare med "rena" substanser om man behöver stora doser, blåbärstabletter och liknande känns mer som lågdos-/underhållsbehandling.
Där håller jag helt med.. har man inga direkta problem men vill försäkra sig om att man får i sig tillräckligt med antioxidanter så kan sådana preparat som blåbärstabletter och likn.. funka..
Däremot finns det ett nyponpreparat som heter Litozin, som innehåller massor bla antioxidanter. Det som skiljer detta mot andra nypongrjejor är att den här innehåller nåt som heter Gobo.. Jag har inte så stor koll mer än att flera som testat känner av mindre inflammationer och mindre värk när de äter detta.. Tror själv att det beror på mer näring och antioxidativ effekt..
Har dock inte provat den själv i någon utsträckning. Har så mycket annat som jag MÅSTE få i mig…
Gällande Q10 så fick jag lära mig att om den ska ha antioxidativ effekt som är acceptabel så är doser under 200-400 mg inte värt att testa ens.. De har ingen effekt. Oftast behöver man 400 i uppstart och sen kan sänka till 200-400..
//Ida