Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7337 ggr
Anterrabae
0

"Candida-akuten", tack!

Nu vänder jag mig till Er, alla kloka och erfarna Candida-kunniga människor här!

Jag har åkt på penicillin… i hästdos.. 3g antibiotika om dagen i tio dagar.. fördelat på 1x3… Jag har tyvärr inte valet att låta kroppen självläka.. även om den skulle kunna det, riskerna är för stora. Även om jag vet att det skulle vara bäst så är inte det ett alternativ.

Jag har tagit tabletterna i två dagar.. och Nu är candidan uppe och ingång och i gasen fullständigt.

Försöker klämma in probiotin under dagen… men det är svårt när man ska bakteriedödande tre ggr/dag jämt fördelat.. Tar man probiotinet för tätt inpå så dör ju dom bakterierna med…

Vad göra mer?? Jag luktar jäst och mögel och mår illa och har typiska svampsymptom..

Alla förslag och tips mottages varmt!

Puss på Er och tack för hjälpen! Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

odezza
0

Har tyvärr inga tips att ge… bara lite medkänsla!

Hoppas att andra här har något bättre att komma med… och har du hållit på i 2 dagar redan, så är det ju bara 8 dagar kvar!

"still lost in space and time"

Anterrabae
0

*ler* ja nedräkningen är total.., Men eftersom jag kände av det på en gång så lär det bli ordentligt jobbigt innan de tio dagarna är över.

//Ida

shintaida
0

Vad ÄR Candida för nåt??? *grubblande*

Hur vet man att man har fått det??

// Shintaida

Gronstedt
0

#2: Stackars krake! Jag vet hur det är, det kliar och svider överallt och man stinker kattpiss! Hoppas nedanstående tips kan hjälpa dig.

När det redan är ett faktum kan probiotika inte annat än förhindra att tarmfloran slås ut, men det räcker inte för att dämpa attacken på kort sikt. Det måste till direkt behandling av den akuta fasen, så på med alla utvärtes och invärtes medel som finns!

Om du inte har någon aversion mot eller har blivit immun mot konventionella läkemedel, så använd dem. Diflucan kan du få läkaren att skriva ut, det är ju uppenbart att du har svamp i akut fas. Annars finns Pevaryl och Canesten i salvform på Apoteket. Behandla angripna områden så kommer du att må bättre ganska snart.

Det finns också många naturmedel mot svampen, mest lättillgängligt är väl Dida. Ett annat är kaprylsyra (eller var det kaproxylsyra?), men eftersom du brukar använda kokosfett är din svamp antagligen resistent mot den. Du kan också skölja underlivet och angripna områden med vatten med ättika eller vinäger i, för att sänka pH och göra det otrevligare för svampen. På Apoteket finns också kapslar med mjölksyrabakterier att använda som vagitorier. Badda med väteperoxid (utspädd till underlivet). Skölj med infusion (te) av lemon myrtle, aniseed myrtle, mynta, eukalyptus … De flesta aromatiska essentiella oljor är verksamma mot svamp. Den lättast tillgängliga av dem är kanske Tea tree-olja (finns ofta i hälsokostbutiker). Den sägs vara giftig, men fungerar utmärkt mot svamp invärtes också. Ta 5 droppar i 1 dl ljummet vatten, doppa bomull i och badda angripna områden. Drick upp resten.

Någon här på forumet har sagt att vanlig Atamon fungerar, men det har jag inte provat.

#3: Det är en svampinfektion, som kan ta sig mer eller mindre allvarliga uttryck. Sök här på forumet, här finns massor skrivet.

Besika
0

aj, stackars dig!!!

ja, jag behöver väl kanske inte skriva vad jag rekommenderar…;)

Pasi
0

Besika - Broderier!?Räcka ut tunganFlört

Margareta
0

Jag funderar på silver - har du testat det? Det kan inte göra skada i alla fall.

Numer pensionär i Nynäshamn

Besika
0

#6, ja naturligtvis!!! :D

Margareta
0

shintaida: candida är en slags svamp som finns naturligt men som vi ibland får för mycket av.

Candida albicans tror jag det riktiga namnet är.

dufva
0

På den med kokosolja och silver så får den inte övertaget!

Efter kuren behövs lactobaciller av flera olika stammar.

Tarmen är flera meter lång och har olika ph på olika ställen så bara en sort räcker sällan för en naturlig återväxt..

Hälsofil och youghurt innehåller för lite bakterier och bara av ett par stammar

Suströmming och naturlig surkål är bäst på kostfronten.

Komplettera även med bakterier i tablettform om du vill..

Har man tur kan en antibiotikakur även hjälpa till att få bort candidan.

Dom obehag du känner kan bero på att candidan strider för att överleva.. 

Den är känslig för vissa sorter av penicillin så slutresultatet kan också bli riktigt bra…

Margareta
0

Åh…ytterligare en anledning att äta surströmming…Oskyldig

Mervi
0

Stackars dig!

Anterrabae
0

Tack för alla förslag! Ni är mina räddare i nöden.. Normalt vet jag vad som ska göras.. men mitt uppe i allt så bara försvann det.. *hmpf*

Besika: Jo jag vet att aloe vera-josen är underbar… Men den stabiliseras med papaya som jag är tokallergisk emot. En halv tsk av gellyn och jag svullnar i halsen.. vill inte veta vad som skulle hända om jag drack den med tranbär (som jag oxå svullnar i halsen av) Men utvertes är den kanon..

dufva: antibiotika lär inte hjälpa mig.. Det räckte med två tabletter av kovepeninet jag äter nu för att känningarna skulle börja.. Har ätit halva kuren nu, och helvetet är totalt. Svampen har massa mat.

Men däremot äter jag probiotika för att inte tarmarna ska dö helt…

Margareta: Tack för silverpåminnelsen.. det har jag hemma =)

Gronstedt: Du är en Klippa!!! Nu ska här varieras. =) Mest alternativt såklart.. men även allopatiskt om det behövs.. Ska försöka skaffa väteperoxid utan tillsatser.. den kan man visst späda och dricka.. Det tycker inte svampen om.. (sist jag provad mådde jag dock grymt illa.. men det kan det få vara värt.

Återigen! Tack alla för råd och tips och stöttning *puss*

//Ida