Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3110 ggr
hissen
0

står still

den 1/10 uteslöt jag läsk,godis, kaffe bröd, rörde på mig mycket bla simmade o promenerade, 21/10 började jag med denna metod men vågen står still eller rättare sagt sen jag började den 1/10 har jag endast gått ner 1 kilo. börjar nästan att ge upp.vad gör jag för fel

Margareta
0

Berätta gärna hur du äter en dag hissen - det är jättesvårt att veta när du bara skriver "denna metod".  Vi har ju inga listor man följer och då vet man inte hur just du uppfattar "metoden".

Numer pensionär i Nynäshamn

hissen
0

jag varierar frukosten omelett m bacon, hackade ägg med majonnäs o kräftstjärtar. till lunch räksallad , middag kött eller fisk med grönsaker. mellanmål:ost o skinkrullar,finncrisp med bregott o brieost .alltså ca 30g kolhydrater /dag

magma
0

Jag vet att Annika Dahlqvist skriver att hon åt ett par finncrisp om dagen. När jag försökte det så ökade jag i vikt med ett par hekto/dygn…

Om du sedan starten 1/10 ätit dessa finncrisp så är min gissning att du inte gett kroppen en chans att till fullo ställa om sig till att drivas på fett istället för kolhydrater (glukos), utan istället står och pendlar lite hit och dit. Uteslut dem och se vad som händer!

Sedan är det så individuellt hur mycket kolhydrater/dygn man kan äta, och fortfarande gå ned i vikt! De första månaderna gick jag ned 10 kg och åt mellan 20-30 gram k./dag. Men om jag ska gå ned nu så krävs det att jag äter långt under 20 gram, jag gissar att det beror på att kroppen anpassar sig och på hur insulinresistent man är. Idag  försöker jag äta max 10 gram och det rör på sig nedåt med ett par hekto varje dag.

Du kanske hör till dem som inte klarar av den mer tillåtande formen av LCHF, utan behöver hålla dig till max 20 gram/dag. Men du kan ju testa att utesluta finncrispen en vecka eller så innan du provar något annat. Jag vet inte om du har stor/liten övervikt, diabetes eller medicinerar, dessa faktorer spelar också in. Lycka till!

hissen
0

nej jag började med finncrisp i söndags när jag startade den 21/10. jo du kanske har rätt med kolhydraterna jag får minska ännu mer på den. jag har fetma alltså ett bmi på 32 jag väger idag 89 kilo jag vet inte alls vad jag vill väga jag är 164 lång. tack för att du hjälper mig jag är så dseperat.

magma
0

OK, tack, jag missade att du började med LCHF för en vecka sedan. Ge det mer tid:) Det är svårt när man är desperat, men försök. Själv hade jag nästan 40 kilos övervikt när jag började försöka gå ned i vikt, och då är det nästan omöjligt att ha tålamod och inse att det kanske kommer ta både månader och år… Men efter en tid så började jag se LCHF som en livsstil som gav mer än "bara" viktminskning, och då var det lättare att låta tiden arbeta för mig istället för att jag skulle försöka kämpa mot den och skynda på.

Håll ut några veckor till, öka på fettet och dra ned på kolhydraterna några gram och se vad som händer…

Fnyfniken
0

Du kan ju även köpa ett paket urinstickor på apoteket. Med dem kan du mäta om du har lite ketoner i urinen vilket tyder på att du gått över till fettförbränning. Om de visar inget, kan det ju ha med gömda kolhydrater att göra.

De är halvdyram 110:- eller något men när man sen kommit igång med viktminskningen så behöver man kanske inte använda dem ;-)

Roche: Keto-Diabur-Test 5000

Bayer: Keto-diastix

Jag har också stannat i viktminskningen så jag har inga bra råd att ge, förutom teststickorna som visade att jag inte kan äta grädde!

Margareta
0

Fnyfiken:

Jag har teststickor som visar ketoner ++ och har gjort det rätt länge, men jag går inte ner ändå, så det är ingen garanti att man bränner kroppsfettet.

Jag får lätt ketonutslag och det oavsett om jag äter grädde eller ej. Även detta med ketoner/fettförbränning verkar vara högst individuellt.

Det finns de som säger att man bara får ketonutslag i början och att det sen försvinner trots att man bränner fett.

Dit har jag aldrig kommit och jag har ätit med "ketonutfall" i 3½ år minst (troligen längre - men jag mätte inte då).
I feb blir det 3 år sedan jag började med HighFat-varianten av LC-kost och sen dess har det blivit ännu mindre kolhydrater - men ingen skillnad på stickorna - jag har fortfarande utslag.

Det finns många som säger att man inte ska bry sig så mycket om stickorna - de kostar bara pengar - eftersom du ändå inte vet vilket fett du bränner.

Fnyfniken
0

Margareta:

Visst kan det vara så. Men om man inte får ketonutslag så vet man att något är knas. De är ingen garanti för att man går ner i vikt, men utan dem på en sån här kosthållning går man nog inte ner heller.

Margareta
0

Mja…jag vet inte exakt själv Fnyfiken… men jag har bestämt hört att en del bara har utslag i början och inte sen efter att kroppen ställt om till fettdrift. Det är bara under övergången.

Jag tror inte det är nödvändigt med utslag för att stå på fettdrift faktiskt - jag tror tvärtom att det är fel att jag som ätit LC så länge har utslag på stickorna fortfarande.

Men vem vet egentligen - det mesta i detta är nog spekulationer dessvärre.

Fnyfniken
0

Fast jag har ännu inte hört om någon som slutat få utslag på stickorna så tidigt. Hissen har ju hållit på en knapp månad. Men jag är ingen expert, så jag ska inte svära på det.

Pasi
0

Fnyfiken - Stickorna visar bara om överskottsketoner går ut med urinen….inget annat. Ketos är inte nödvändigt för en fettdrift….överskottsketoner inte nödvändigt för att vara i ketos (om man med det menar att en ketonproduktion finns)….men inte heller ett ketonöverskott garanterar en viktnedgång. Så de är bortkastade pengar.
Många slutar få utslag redan efter några veckor medans andra kan ha utslag hela tiden.
Möjligtvis kan man köpa stickor för att det är spännande att se vad som händer med/i kroppen.Glad

Fnyfniken
0

Ok. Fast det verkar ju som att stickorna säger något, men man kan inte veta vad, om man läser det du kust skrev i inlägget.

Varför rekommenderas men då stickorna (Atkins)? Bara för skoj?

SandraB
0

Dricker du tillräckligt med vatten? Jag har förstått att vikten hos många börjar röra sig neråt när de minska vattenintaget. Atkins rekommenderar minst 3 liter/dagen

MegN
0

#13: Nu hänger jag inte med? TILLRÄCKLIGT med vatten / MINSKA vatten? Känns som ren motsägelse? Tre liter per dag lär väl ligga över genomsnittet (medräknat kolhydratätare - som äter mer frukt osv med vatten i).

Pasi
0

Fnyfniken - Det är mest en gimmick (Hm, stavas det så) för att visa att det faktiskt händer nåt i kroppen när man slutar med socker….anser jag iallafall.Glad

Fnyfniken
0

OK, då har jag gköpt min sista burk…

SandraB
0

Jag sa fel- förlåt, Jag menade så klart ÖKA vattenintaget.