Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2332 ggr
Ella00
0

Montignac och LC-kost - är det skillnad?

Råkade hitta 4 nya Montignac-böcker fulla med härliga matrecept hemma. Fick dom i present av en kollega för 2 år sen.

Men vad är skillnaden på hans teorier och LC-kost egentligen?

Insåg att han inte förespråkar smör i stekning, utan gåsfett…men resten vet jag inte? Kan man använda recepten tro…..?

dufva
0

Montignac är väl mer GI än LCHF

Dvs. tron att det gäller att balansera kolhydraterna mot varandra..

Vi har ju mera insett att vi måste vara striktare med kolhydrater överhuvudtaget.

Margareta
0

Montignac blandar inte fett och kolhydrater i samma måltid. Äter man fett blir det med protein och gåsfett är säkert animaliskt och bra. Äter man pasta får det bli mager tomatsås till.

Kortfattad resumé.

Man kan äta Montignac utan kolhydrater, det gjorde jag - men jag var fettskrämd då.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ella00
0

Oj, hm…

Egentligen vill jag ju ha en vanlig LC kokbok, men ej hittat nån på svenska än…..

Därför tänkte jag kring detta.

magma
0

Lars-Erik Litsfeldt har skrivit en bok, tror den heter "Ät fet mat, bli frisk och smal" eller något dylikt. Där finns det en del recept. Skaldemans sista bok "GI-Noll" innehåller en hel del recept också!

Ella00
0

Jaha! Bra! Dom två teoretikerna kanske är närmare LC kosten då….

magma
0

Teoretikerna? De har båda gått ned i vikt genom att äta animaliskt högfettskost, Skaldeman sisådär -60 kg så de är praktiserande i allra högsta grad.Glad

Margareta
0

Dessa två "farbröder" + "tant Annika Dahlqvist" är LCHF-kosten personifierade… bättre föredömen finns inte att uppbringa

Ella00
0

magma: Ja, jag visste inte vad jag skulle kalla dom…"farbröder" hade kanske suttit bättre…personer….experter…författare….dietister?…forskare? Skrattande Men det var inten poängtering på det att dom är teoretiker, hittade bara inte nåt annat ord…..experter kanske?

Jaså, så dom två är lite av grundarna, Litsfelt och Skaldeman? För Skaldemanböcker finns det nog mer av än rena LC som tema……..har för mig att jag sett Skaldemans böcker, det känns bekant.

hemul
0

Nej, inte har de grundat detta inte. Konceptet har funnits länge.

zeretki
0

Ja, man kan säga att Skaldeman, Litsfeldt och Annika Dahlqvist har gjort denna kost mer känd genom sina böcker.

Själv upptäckte jag rätt kost genom Maria Tausons hemsida och via sockerberoende.

Margareta
0

Jag hittade först Atkins, sen Maria Tauson och lärde känna Sten Sture innan varken hans eller Litsfeldts böcker kom ut - så inte var dessa tre först - men de har verkligen satt LCHF på kartan och Annika gör ett hästjobb med både bloggen och föredrag och StenSture och Lars-Erik gör det med sina böcker och föredrag.

Sten Sture for runt och hackade på folk i olika forum och jag bjöd våren 2005 in honom både till Netdoktor Övervikt och till Piggelin där jag och några till härifrån hängde då. Det var innan första boken kom och när den senare kom ut blev folk fullständigt galna av ilska. Allt gick ut på att Sten Sture bara gjorde reklam för sin bok och inte hade där att göra på ett gratisforum - lynchning är ett milt ord. Det var då jag startade kolhydrater iFokus och här är Sten Sture välkommen - och han får gärna göra reklam för sin böcker. Om han inte gör det - är vi många som hjälper honom.

GI-NOLL är helt nyutgiven hoppas jag att ni alla nya vet.

Jag tänkte tvärtom mot di arga på netdoktor och hade lyssnat på vad han hade att säga och lärde mig våga äta fett. Det blev min och familjens räddning och det här forumet.

Ella00
0

Margareta: Vad kul!! Så du har startat forumet dessutom?! Enormt bra!!!

Ja, alla som förespråkar god hälsa och där människor sett vinster med den kosten (hälsovinster), där är sten sture och alla andra välkomna tycker jag… Jag känner själv många som blivit av med olika sorters hälsoproblem genom denna kost, så inte är det nåt humbug, tvärtom! Skrattande