Hjälp! Hur maila Airam?!
Jag kommer inte in på Airams matblogg! Snyft, så hemskt! Jag som alltid går in där när inspirationen tryter och jag börjar längta efter något riktigt gott! Airam har numera lösenord på sin blogg! HJÄLP! Jag måste bara få komma in! Någon som har mailadressen till Airam? Så man snällt kan be om tillträde till bloggen?
Måste ha skett ganska nyligen det där med lösenord, det var inte längesedan jag satt och läste om hur hon lagade falska rårakor med lingonsylt och stekt fläsk, slurp! Jag kan inte vara utan Airams matblogg!!!
jag hade också hittat Airams matblogg, vilken lycka nu skulle jag kunna få hjälp med lite recept. jag skrev ut några och provade, någon dag senare gjorde jag besök igen på
Airams matblogg och kom inte in ,man skulle skriva lösenord.
jag blev besviken över att inte längre kunna få hennes hjälp, jag betalar gärna om det behövs eller köper hennes receptbok om hon har skrivit någon.
är det någon som vet vad som hänt,varför hon stängt sin blogg, samt hur gör vi för att få henne att förstå att vi saknar henne.

Det finns flera tidigare trådar om Airams blogg och vad som har hänt. Leta lite. =)
Airam har skrivit i en tråd att hon stängt sin blogg och inte vet när eller om hon tänker öppna den igen. Det är tyvärr allt jag vet.
Åhh, vad synd! Hur ska man klara sig utan? Undrar varför…..?

Jag mailade henne och hon vill inte gå ut med varför. Jag valde att respektera det och att berömma hennes matkultur generellt.
Visst är det trist att förlora en så bra inspiration som Airams recept var! Men det finns många recept här på kif, prova att söka eller leta igenom recepttrådarna. Det känns aningen motsägelsefullt att först bjuda in hela forumet på "1-årskalas", och några dagar senare bomma igen hela sajten? Ingen verkar veta vad som hänt, så alla som saknar Airams recept får hoppas på att hon kommer ut med en egen kokbok så småningom.
Även jag saknar Airams blogg- främst pga att hon utgick från svenska förhållanden. nedan finns det några hemsidor med LC recept.
http://www.genaw.com/lowcarb/recipes.html
http://www.lowcarbluxury.com/lowcarb-recipes.html
http://www.low-carb.org.uk/recipes.htm
http://allrecipes.com/Recipes/Healthy-Living/Low-Carb-Diet/Main.aspx
Sen får jag det mesta av min inspiration till matlagning/menyer etc från http://www.low-carbdiet.co.uk/ fast man måste vara medlem där för att läsa recept sidan
Gena W's sida verkar bra. jag måste lägga mig nu, men det fanns bilder på sakerna och förutom allt bröd som bakades med frankenfoods soja-bakemix, så verkar det lovande.
man måste inte bara vara medlem utan även kunnig i engelska språket, vilket jag och många med mej inte är . vi som är ska vi säga över 65- 70 år har inte lärt oss engelska tyvärr.
vore det inte en bra ide att skriva på dom här recepten på svenska ,för då kan ju alla ta del av dom. pesonerna som lägger in de här matsidorna förmodar jag är svenskar.
jag tycker det är tråkigt att inte få del av detta. det är ju inte så lätt att lära sig engelska i vår ålder vi fick inte denna förmån som ni yngre fått.
förlåt om jag låter lite sur,men det irriterar mej.
ett tilläg, airam skall ha all heder att skriva på svenska, synd bara att sidorna nu är borta
Sidorna är inte borta. slamslams, och i svaret jag fick sade hon att hon inte visste om/när de ska komma upp igen. Så me dlite tur kommer de tillbaka.
Jag funderar på att ta alla recept som jag tycker verkar goda på Gina Ws sida och skriva dem på svenska, lite samlat på en sida. Jag ska bara fråga Gina själv först om det är OK. Och använda bilderna. Det är alltid mer inspirerande att se bilder av den färdiga maten.
En annan svårighet med matrecept från USA är att de använder cup=2,5 dl ungefär, ounce=30g ungefär och även fluid ounce som då är lite mindre, bara för att göra det krångligt. Sen har de quarts, pints och gallons, och till det även våra tablespoon, teaspoon och pinch. En salig röra!
Fnyfiken, det vore jättebra om du gjorde detta! :) Det vore så kul om vi kunde samla ihop flera LowCarb recept! :)
För kött- och fiskrätter kan man ju utgå från vilken kokbok som helst. Det mesta är ju faktiskt helt vanlig mat. Mer smör och grädde för att få såsen att tjockna utan mjöl. Buljong och äggula hjälper också till. Störrre skillnad är det ju inte.
Tycker mest det är tillbehören och substituten för bröd, pannkakor o.s.v. som man behöver specialrecept på.
Att det sedan kan vara roligt att läsa fina recpt, det är ju en annan sak. 
#13 Jag har insett att alla inte har denna förmåga som kanske du och jag har, hemul, att kunna laga mat på fri hand. Det krävs nog mycket övning innan man gör det rätt och jag har lagat mat sen jag var liten på fri hand och faktiskt lärt mig sånt som många inte kan.
Så tyvärr är det nog inte så lätt och de flesta behöver recept att förlita sig på. 
Jo, jag har också förstått det. Många yngre har kanske aldrig lagat "riktig" mat förut. Vad jag menade är att man behöver ju bara lära sig specialtrixen, som hur man gör sås utan mjöl. Sedan kan man följa ett vanligt recept för krydding, koktider o.s.v.
LC-kalops är samma recept som vanlig kalops men istället för mjöl tar man grädde och kokar ihop det lite. Så menar jag. 
Jag använder nästan aldrig några recept. Kör av gammal vana och tar bort det som inte passar LCHF och lägge till fett. Men jag är också gammal och har lagat mat i många år.
Ok, tack för länkarna! Jag ska genast kolla in dem.
Jaha, nu får man väl klara sig utan Airam så gott det går då. Men det kanske går. Eller rättare sagt det måste ju gå. Tack för svaren!
#9 Nej människorna som har lagt in dessa sidor är inte svenskar.
Jag förstår att det är frustrerande om man inte kan engelska- min tanke att lägga ut dessa länkar var att de kanske skulle skulle vara till nytta till de som kan engelska. Ser du något som du frestas av så hojta gärna, vi är säkert fler som ställer upp och hjälper dig översätta.