Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3403 ggr
MillisB
0

Britt bantade sönder sig

LONDON. Bondbruden Britt Ekland, 65, bantade hela ungdomen. Nu får hon betala priset.
- Det är anledningen till att jag i dag lider av benskörhet, säger hon.

Läs hela artikeln om Bond-bruden Britt Ekland som bantade sig till benskörhet i Aftonbladet idag.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Margareta
0

Jag tror att hon är en i mängden. Det gäller att det kommer fram innan hela den unga generation som lever nu har förstört sig.

Numer pensionär i Nynäshamn

Skaldeman
0

Fettsnål kost ger benskörhet. Anledningen är försämrat upptag av det fettlösliga vitamin D. Att vara ute i solen eller äta piller hjälper inte. Mekanismen är enkel, men den beskrivs aldrig.

Sten Sture

Pasi
0

Den animaliska formen av D-vitamin beteknas som D3…de flesta tillsatser och dyl av D brukar bestå av D-vitamin från svamp/jäst, D2, som är ifrågasatt och har tveksam effekt i en människokropp.
Kolhydratkost driver även ut magnesium vilket definitivt kan ha ett finger med i spelet.
Man får heller inte bortse från den nedbrytande effekt man får av högt kortisol och lågt GH pga av svängigt blodsocker, bantning och överträning.

Skaldeman
0

Tack, Pasi! Vad skulle vi göra utan dig? Vet du om att jag har flyttat till dina hemtrakter? Kommer du tillbaka hit? Det vore kul att träffas.

Sten Sture

Pasi
0

Jag hörde att du flyttat dit genom Margareta.
Mailar dig nån dag framöver, eftersom jag tänkte dra mitt strå till stacken genom att praktisera hos dig till våren, om det är ok för dig alltså!?
Det ingår ganska mycket praktik i min nuvarande utbildning som ska handla om mat, boende och/eller turism, så det borde vara ok.

Har du hittat alla fina svampställen som finns i skogarna precis bakom hälsohemmet?Glad

Skaldeman
0

Kul! Vi kan säkert hitta på något roligt tillsammans. Men mina planer på egen verksamhet är ganska långsiktiga. Kanske finns det ett embryo till våren, men knappast mer än så. Ännu så länge har jag bara bokat in några få elever för coaching.

Svampmarkerna var säkert fina, men jag har noterat att skogarna intill hälsohemmet faller för fullt. Det kommer att bli torrt, lättpromenerat och svampfritt. Det blir till att söka efter nya svampmarker.

Sten Sture

Pasi
0

SydOst om hälsohemmet, några kilometer in, finns tall/gran som är avverkat för ca 10-30 år sedan….där växter mycket kantareller och trattisar och en del frostvaxingar.
SydVäst om Björkkullasand (Österängs egendom) finns sena kantareller, en del arter av champinjon.
Ost - rödgul trumpet som växer i bergsskrevorna ganska nära vattnet…lite mer söder ut - Trattisar.
NO Hällekis (1 km) - Stollt fjällskivling och blodchampinjon…och mängder av snöbolls-dito.

Praktikveckorna börjar först till våren nån gång, kanske jag kan hjälpa dig med uppstarten på nåt sätt (!?)…
Jag kan titta förbi nästa gång jag är där nere i sörlandet, vilket tyvärr inte blir förrän framåt våren.

Skaldeman
0

Det ska bli kul att ses, när det än blir. Tack för svampgeografin!

Sten Sture

Margareta
0

Vilket team ni blir Sten Sture och Pasi… jag får nog hälsa på Er!

Numer pensionär i Nynäshamn

Niltson
0

Pasi

Hur går det till att få praktik?

Det kostar pengar, antar jag.

Pasi
0

Niltson - Man går en utbildning där de kräver att man praktiserar. Givetvis kostar det pengar i form av studielån.Skrattande