Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 2916 ggr
Snurran
0

En god sås

I min ansträngning att komma runt flytande buljong oh färdiga buljongtärningar kom jag fram till detta i kväll.

1 st finhackad shalottenlök steks i botten på såskastrullen

1 liten burk Campignoncreme

lite vitt vin

bra nog med vispgrädde…

Koka ihop.

Jag fräste två finhackade skogschampignoner tillsammans med löken också.

Ulf-S
0

Låter gott, men vill du gärna använda buljong kan du prova att koka din egen!

Det tar visserligen många, många timmar men grytan behöver inte passas när man väl hittat rätt temperatur. Jag brukar påbörja koket tidigt på kvällen och låter grytan sjuda över natten, eller ännu längre.

Riktig buljong är så mycket fylligare, godare och nyttigare än vilka gamla buljongtärningar som helst!

Visst kan det kännas som ett stort projekt om man aldrig gjort det, men det kräver faktiskt en ganska minimal arbetsinsats…

Glad

Snurran
0

Du har säkert inte läst hur jag gnäller över hur svårt det är att få tag på kött överhuvudtaget och buljongben i synnerhet i stockholms innerstad, speciellt när man av miljöskäl har avsått från att ha bil.

Buljongkok är helt ok, bara det att mitt inne i Stockholms stad förväntas vi välja mellan styckningsdelar som filet, karre och kotlett, helt utan något som helst synligt fett och anturligtvis benfritt. har man tur kan man hitta fläkkarre med ben, men det är allt.

magma
0

Jag tycker det brukar gå bra att be att de (ICA ivarjefall) tar hem sådant man efterfrågar? Eller är det bara utanför 08-området som det fungerar på det viset??Flört

Ulf-S
0

Nämen, jag bor på Södermalm och har inga problem att få tag på det jag behöver… Man kan alltid fråga på sin butik också, enligt min erfarenhet ställer de gärna upp och fixar det man behöver!

Snurran
0

VAR?

Vilken butik handlar du i och vad betalar du pr kg?

Ulf-S
0

Jag handlar på Bondens butik, Cajsa Warg och diverse butiker runt Mariatorget.

Jag brukar t.ex. köpa hel ekologisk Bosarpskyckling och då får man benen på köpet. Märgben finns i vanliga butiker ibland. Bondens butik och Cajsa Warg kan säkert fixa ben från ekologiska djur, de har superservice!

Jag brukar göra så att jag sparar ben i frysen (när jag hittar bra köttbitar med ben) efter mina måltider och kokar buljong när jag fått ihop tillräckligt. Har faktiskt inte frågat efter ben specifikt, men ska nog ta och göra det… 

Hur mycket man får betala varierar nog, men ben är en "restprodukt" och kostar oftast inte mer än någon tia per kilo. Att diskarna i butikerna inte bågnar av ben beror nog helt enkelt på att folk i allmänhet inte kokar buljong… Men frågar man kan de säkert trolla fram en hel del!

Snurran
0

Jag är sjukskriven och min make har ett låglönearbete. De butiker du räknar upp är helt utanför vår räckvidd, ekonomiskt.

Snurran
0

Hemul och jag har haft våra djupfrysta bensamlingar länge och buljong blir det av varenda benbit som kome rin i detta hus. Även räkskal etc blir bra såsbaser här hemma.

magma
0

#7: Men även dyra butiker borde kunna sälja ben billigt? Har aldrig hört talas om butikerna ifråga annat än här, men jag kan inte tänka mig att märgben skulle vara någon dyr vara ens där. Man kan ju höra efter, eller fråga på gamla hederliga ICA om de kan ta hem:)

hemul
0

Märgben är dyrt på vilken butik som helst här. Runt 25:- brukar de ta för mamma Scans djupfrysta gamla ben. Ben är tungt. Det blir ingen stor gryta för en hundring.

magma
0

Du har rätt, hemul, det väger ju en hel del. Jag var för sent ute när älgjakten började i år så alla ben hamnade på en stor brasa istället för i min gryta:( Men det är en kalv kvar att skjuta, och jag har lagt in önskemål i förväg om att få benen… För visst borde det gå att koka buljong även på älgben?

Mona-Stina
0

Det blir jättegott Magma..

MiaP
0

Och Ni som bor i Stockholm och har Hallarna att tillgå måste väl kunna få tag i köttben. Kan knappast vara några problem där, men vi som bor utanför har större problem. Men som sagt ber man handlarna att ta hem märgben så brukar man kunna få det.