Senap?
Har letat senap här på holmen, som inte innehåller konserveringsmedel mm. Men har inte lyckats hitta det……Så i dag köpte jag en burk med senapspulver, som alltså bara var senapspulver och inget annat i burken……
Min fråga är: Kan man använda senapspulver som man använder senap? Alltså som smaksättare i maten…..
Tina

Hehe, holmen, visste direkt att det var Åland du menade. Har värsta hemlängan idag, lyssnade på steels 300 låtars lista, såg en ÅL-reggad bil på ICA och råkade titta in på ditt inlägg…
Har lasse konserveringsmedel i sina senapssorter? Jag tycker det är svårare att hitta sockerfri senap…
Är du från Åland 
Jo, Lasse har konserveringsmedel i ALLA sina senapsburkar….

Japp japp. Ute i världen för att få mig en utblidning just nu så man kan bli rik sen…
eller…. nä, jag ville mer se om jag klarade av att bli civilingenjör. Det verkar också som att jag kommer att klara det. Bara dryg ett år kvar nu, sen får man se om man flyttar hem igen.
Kul! Ja det verkar som om ALLA flyttar från holmen för att bli klokare och studera lite på annan ort

Första året känndes det som en bra sakt att göra för att få distans. Men just nu tycker jag det ser lite oklart ut om jag vill tillbaka. Åland är perfekt, men samtidigt för litet. Jag passade nog aldrig in riktigt där hemma, och nu märks det ännu bättre när man inte passat in här heller i 4 år… men man får se vad som händer. Har svårt att se att jag skulle vilja ha barn nån annan stans än på Åland.. när man nu vill ha barn sen…
Oj vad vi gled iväg från senapen… hehe Tycker det e konstigt att Lassr har konserveringsmedel i. Jag pratade med han för kanske 3 år sen, då sa han att senap inte inehåller nått som kan bli dålig. Då borde man ju ite behöva konserveringsmedel ju.
Ja, det kan man. 

Appropå senap… Dijon-senap är gott. Men är det OK att äta för ett fetto som håller koll på sockret och smygsockrad mat, och som vill hamna så nära 0 kolisar när dan är slut som möjligt?
Det STÅR inget om socker eller stärkelse, eller majs, eller potatis etc etc på burken men vad vet man. En vän sa nämligen att han (Gi-are) läst att all senap, ja även min älskade dijon, innehöll socker.
Vem ska man tro på tro på tro på här?
Äkta Dijon är sockerfri.
Den är fransk och fransmän sötar inte sin senap har jag lärt mig. Jag använder den och har inte märkt något negativt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag brukar blanda Dijonsenap med majjo och ha till korv m m.
#9 Den använder jag och tror den är "äkta".
Jag gjorde jättegod dijonliknande senap på en blandning av senapspulver (ville ha den där släta konsistensen), gult senapsfrö, vinäger och lite olivolja och salt. Kände mig verkligen dum när jag insåg att man kan göra senap i en mixer! Har bara provat med mortel förut och det är jobbigt. Har senare testat lite grövre varianter med gult och brunt frö och en udd stevia. Blev inte dumt det heller.
Låter spännande och något som jag absolut skall testa inför julskinkan.